© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     مسولین نشریه فردا

 

 

 

 

                        پيام نشریه فردا  به مناسبت اخراج اجباری افغانهای پناهجو از سویدن

 

 زندگی مهاجر افغانی ، آمیخته با رنج واندوهی کمتر شناخته شده است . هم از نگاه کمیت مشکلات و هم از ناحیه ناگفته های که ملیونها انسان دیده اند . اززندگی دردمندانه واوضاع و احوال وشرایط زیستی وسوء استفاده های که در کشورهای همجوار دامنگیر آنها بوده است بگونه شایسته شاید سخنی اندک هم نرفته باشد . اما هنوز این انتظار در صف ابراز دردهایش نشسته است که مشکلات گسترده تری بار شانه های دردمندش میشود . از جمله ؛ آن ناروایی های چند بعدیی که بر تن وجان مهاجر تحمیل میشود ، گونه ای از همسویی ها میان سیاست های غلط دولت اسلامی افغانستان و کشورهای میزبان است . کارمندان دولت جناب حامد کرزی به منظور جلب حمایت بیشتر از خویش وضع داخل وطن را خوب نشان میدهند . واین کار شان که برخلاف واقعیت های جاری است ، دستاویزی میشود برای کشورهای میزبان تا دست بکار شوند ومهاجر را برگردانند . همچنان تشدید فشار ، ایجاد ناراحتی های روانی و تعلیق سرنوشت برای مهاجر را بار میاورد . این واقعیت را بارها شاهد بوده ایم . واینک تصامیم مبنی بر بازگشت عده ای از مهاجرین افغانی در سویدن به افغانستان باردیگر این اشتباه را که میشود کاسبکارانه نامید برملا ساخته است .
آرزومندی ما این است که واقعیت های تلخ وموجود در وطن ما گفته شود . وضع خراب ونا به سامان از انظار مردم وجهانیان پنهان نگردد . نتایج سیاست ها وعملکردهای اشتباه آمیز وغلط شناخته شده و در معرض تجدید نظر قرار بگیرند . و در مورد سرنوشت مهاجرین روشن است که درک وفهم و نظر وعمل درست وجود نداشته است ؛ مسئولانه واز نگاه غمخوارانه به سرنوشت ملیونها انسان سرگردان وقرار داشته در معرض توهین وتحقیر دیده شود .
مشکل مهاجرین که از چندی به اینسو در سویدن نیز به ابعاد وخیم آن افزوده شده است وراه ظالمانه برگشت راکه چراغ های سبز ودروغین در کابل برای آن مساعد گردانیده است ، راه شکنجه آمیز برای مهاجرین است . این مشکل بزرگ است وحال ملیونهاانسان هم وطن ما را در همه کشورهای جهان در بر گرفته است .
همانگونه که خوانندگان گرامی در شماره پیشین سایت فردا در تذکرات جناب دوکتور محمد اکرم عثمان عنوانی جناب حامد کرزی با صراحت از انصراف غم آفرینی ها ونمک پاشی ها در زخم های مهاجرین خوانده اند ، باردیگر یاد آورمیشویم که دولت افغانستان آشکارا از همه دولتهای میزبان مهاجرین نیز خواهش کند که بدلیل نامساعد بودن وضع داخل وطن و بدلیل عدم توان وظرفیت لازم برای تامین شرایط معیشتی مردم ، از بازگشتاندن مهاجرین صرفنظر کنند.
گردانندگان نشریات فرداباتوجه به وضع نامساعد کشور و ده ها عامل دیگری که در کشور سویدن مطرح اند و ادامه حیات مهاجر را بگونه قانونی و انسانی مطالبه میکند ؛ جدا از حقوق مهاجرین وطن دفاع مینماید .
باتوجه تجارب چندین ساله که ناسازگاری های آزار دهنده همه مهاجرین را تهدید نموده اند ، از مهاجرین ونهادهای مشغول در امور زندگی آنها خواهش می کنیم تا با دست بدست هم دادن ضرورت مشارکت وهمدلی را برای دفاع از حقوق خویش درک وعملی نمایند .

                                              
 

 

 «»«»«»«»«»«»«»«»

 

 

               

 

 

              

 

             

 

             

 

            

 

           

 

          

 

          

 

         

 

         

 

         

 

        

 

       

 

 


 

اجتماعی ـ تاريخی

صفحهء اول