© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 داکتر اکرم عثمان

                                                کار بوزينه نيست نجاری!

خدا نظر نکند ما يک حکومت گيچ و سر به هوا داريم. اگر همه کر و کور نباشند در جمع گردن کلفت ها کابينهء افغانستان کم نيستند وزرايی که در اغماء دراز مدت زندگی می کنند. آنها مرغابی وار بسر ميبرند اگر دنيا را آب بگيرد آنها را تابند پاست!

شنيده می شود که شماری از وزرا در قضايای بسيار حياتی از جمله مشکل مهاجرين افغان در ايران و پاکستان بازهم در مذاکره با نماينده های کشور های مهاجر پذيذ خواب آلوده و خمار وارد بحث می گردند و«بلی گويک!» تمام عيار ميشوند.

شکی نداريم که دست ما زير سنگ همسايه هاست و آنها با سوء استفاده از موضع يک دولت
ضیعف هر چه دل شان بخواهند ديکته می کنند اما فرستاده های حکومت ما ، چيزی از سر جبن و و چيی از سر حجب و چيزی از سر بی حسی و اختلال در مشاعر، دست از پا دراز تر! به کابل بر ميگردد و به گوش رسانه ها می خوانند که دست پر برگشته ايم. و مقامات کشور های همسايه نه فقط ما را بسيار عزت و حرمت کرد بلکه مهاجران افغان را داوطلبانه! تدريجی و با ملايمت مرخص خواهند کرد! ليکن داستان اخراج وطنداران ما واقعيت ديگری را ميرساند . مصاحبه هايی رسانه ها با رانده شده ها ميرسانند که مقامات ايرانی بابدترين شيوه های برخورد ، از گونه ء مصادره ء اموال ، کتک کاری ، نثار فحش و دشنام ، دستگيری های غير مترقب و بی اطلاع قبلی ، شکستن دروازه های کلبه های پناهجو ها و دست بند زدن به دستهای پير زنها و پير مرد ها و گسيل گروهی آنها در اردوگاهها اضطراری کنار مرز ، با آن بيچاره ها مقابل شده اند و حتی تعدادی را به قدری اذيت و آزار رسانده اند که به محض ورود به افغانستان جان سپرده اند.

ازطرف ديگر دولت پاکستان اضافه از برچیدن اردوگاه های مهاجرين افغان، کثيری را چون هيزم بی ارزش در جنگهای کشمير و افغانستان به کار برده اند و برای مدارس مذهبی و گروه های تروريست ، مواد خام تدارک ديده اند. ضلع سوم اين تراژيدی به جانب اروپا و آسترليا بر ميگردد.

قرار مسموع دولت آسترليا افغانهايی را که مراتب کامل قبولی را طی نکرده اند چون جزامی ها در جزيره ء نيمه متروکی انتقال داده تا همان جا بپوسند و بميرند.

مورد چهارم اين فاجعه به کشور های اسکاندينويا بر ميگردد. در ظرف دو سال اخير کشور های دنمارک، ناروی و فنلند زندگی را بر تعداد زيادی از هموطنان ما زهر کرده اند. مسئوولان ادارات مهاجرت آن ممالک با فشار بالنسبه کمتری به جان آواره های افغان چسپيده اند که به وطن شان برگردند.

تازه ترين مورد اين شيوه ء برخورد به کشور سويدن تعلق می گيرد. در يادداشت تفاهمی که در دو سه ماه اخير بين فرستادهء افغانستان و نماينده ء سويدن امضاء شده است.
بايد بشمول دارندگان ورقهء اقامت موقت  در آن سرزمين ، هزار ها افغان در بدل دريافت بیست هزار کرون جل و چپن را بربندند و راهيی افغانستان گردند.

جانب سويدن می گويد که نمايندهء دولت افغانستان در مذاکرات فی ما بين گفته است که ...... ديگر صلح و سلم در افغانستان برقرار شده و جان احدی را بمگذاری ، ترور ، ناامنی بيکاری و فقر تهديد نمی کند در صورتيکه صد ها هزار افغان در حواشی سرحدات و حتی داخل پايتخت ، خاک و آفتاب ! ميخورند و دولت دست و پا شکسته بر سر اقتدار آن صحنه ها را می بيند و دست سر دست گذاشته است.

ما با کمال خضوع و صداقت از دولت آقای کرزی خواهشمنديم که در کار مهاجرين افغان در اروپا دخالت نکند چه در جايی که پای نماينده ای حکومتش رسيده است کار اواره زارتر و خرابتر شده است. وقتيکه يک دولت قادر نيست بينی اش را پاک کند! و مگس هايش بپراند! نبايد به کارهای کلان کلان غرض بگيرد. کار بوزينه نيست نجاری ! مرا از خير تو اميد نيست ، شر مرسان!!
 

 

 «»«»«»«»«»«»«»«»

 

 


 

اجتماعی ـ تاريخی

صفحهء اول