بنگاه ويرايش "شاهمامه"

 

«نهال» مجله ای برای جوانان

 

 

نخستين شماره ی "نهال" فصلنامه ی کودکان و نوجوانان دور از افغانستان به اهتمام بنگاه ويرايش "شاهمامه" در هالند به نشر رسيد. مطالب اين مجله ی آموزشی و معلوماتی  در 24 صفحه برای سنين و سويه های مختلف کودکان و نوجوانان تهيه شده اند و زمينه ايست برای آشنايی و آموزش فرزندان ما که در ديار غربت بسر ميبرند با کشور و زبان شان و تحکيم روابط ايشان با خانواده و محيط افغانها.

در اينجا چند سطری از يادداشت اداره ی نهال را برای شما می آوريم:

"زبان مقوی و محافظ فرهنگ و باور ماست، زبان وسيله ی پيوند و ارتباط بين انسانهاست، زبان مجری باز داد دنيای عظيم درون ما برای ديگران و معرف و ارايه گر انديشه ها، عاطفه ها، خواسته ها و داشته و های گونه گون ماست.

زبان و قدرت آن نيروی شگرف است برای با هم بودن و باهم ماندن؛ و در غربت و هجرت، اينجا که اين نيرو تحت تأثير شيوه های دگر است که با همه آموختن و فرا آموختن هنوز بيگانه ميماند، چگونه ميتوان پيوند های راستين و عاطفی مان را با نزديک ترينان ما، با نو نهالان دنيای هستی، با خودی های که با هم خون مشترک، پوست مشترک، سقف مشترک و سفره ی مشترک داريم، ولی دگر زبان مشترک نداريم، محکم نگهداريم تا در ين بيگانگی بيگانه تر نمانيم.

به يقين که پيوند خجسته ی مادر و پدر با فرزند، پايدار ترين است، ولی هرگاه ابزار و ارتباط زبانی کمتر در بين باشد، شايد آسيب پذير ترين باشد. به خصوص در موقعی که خود را يافتن و خود را شناختن برای طفل و نوجوان مسئاله ی قابل تأمل بيشتر است و يا در مواردی که ضرورت برای بيان گفتنی ها برای پدر و مادر ها چز به زبان مادری به شيوه ی دگر مقدور و مقبول نيست.

"نهال"  برای استوار نگهداشتن اين پيوند آغازيد و با همين آرمان جلو خواهد رفت. پيدايش و راه افتاد اين مجموعه با آرمان چنان بلند و در شرايط محدود غربت و عدم امکانات کاری و مسلکی ساده نبود. ولی با اين ها، "نهال" با همياری فرهنگيان و قلم بدستان ارجمند و علاقمندان در سرزمين مطبوعات غرس شده و به همين مدد و ياوری و اعتماد به دستان پرتوان فرهنگيان پايدار خواهد ماند.

"نهال" پذيرای نظريات و همکاری گيرنده ها و خواننده هايش خواهد بود، تا نمو و غنايش را با آن کمال برساند که بتواند روزی مجله ی خواستنی فرزندان شما باشد که در غربت به سر ميبرند."

شما را به اشتراک در اين نشريه فرا ميخوانيم تا از يکسو دين بزرگ تان را در زمينه ی پرورش سالم فرزند تان ادا کنيد و از سوی ديگر سهم تان را در ادامه و پايداری اين نهال نورس ارايه داريد.

 

 

 


صفحهء مطالب و مقالات

 

صفحهء اول