« فـــــردا »

 

 

 

انتخاب شايستهء پوهندوی داکتر حسين دانشور

در مقام رئيس اتحاديهء افغانها در ولايت آنتريوی کانادا

 

 

 

 

پوهندوی داکتر حسين دانشور رئيس منتخب اتحاديهء افغانهای مقيم شهر تورنتوی کانادا، يکی از دانشوران و فرهنگيان برجستهء وطن ماست. ايشان به پاس حسن شهرت و خدمات ارزندهء شان به هوطنان مقيم آن والا، با اکثريت قريب به اتفاق آراء اعضای اتحاديه افغانها، به صفت رئيس جديد آن اتحاديه برگزيده شدند و از نيمهء سال پار، مسووليت آن کانون را بر عهده گرفته اند.

از آنجا که اطلاع از اوضاع و احوال افغانها و تأمين ارتباط بين کانون های فرهنگی و مددرسان شان در هجرت، يکی از وظايف جليل هموطنی به شمار ميرود بر آن شديم که شمه ای از پيشينهء تحصيل، مدارج علمی و فعاليت های فرهنگی شانرا درج اين صفحه بکنيم تا معرفت بيشتری در باب چه و چند زندگی باهمی عزيزان ما در آن دوردستها حاصل شود.

جناب داکتر دانشور دوره های تحصيل مقدماتی را در ولايات کشور، دورهء دبيرستان را به عنوان شاگرد اول و فاکولتهء طب را به حيث شاگرد سوم به پايان برده است و با استفاده از يک فيلوشپ مدتی در هندوستان به تحصيلاتش ادامه داده است. سپس در کدر تدريسی ايفای خدمت کرده و در دوران اشغال افغانستان توسط نيرو های متجاوز شوروی ناگزير به ترک کشور شده و به عنوان يک پناهنده در دهلی رحل اقامت افگنده است.

آقای داکتر دانشور در ارسال گزارشی برای نامهء «فـــــردا» پيرامون چگونگی تأسيس اتحاديهء افغانها چنين آورده است: "اين اتحاديه برای نخستين بار در سال 1982 به ابتکار يک تعداد خواهران و برادران مهاجر افغان جهت رفع مشکلات مشترک و ايجاد فضای مساعد برای فعاليت های دسته جمعی ميان افغان های مقيم آنتريو (کانادا) در حکومتت آنتريو به شکل يک موسسهء غيرانتفاعی با اهداف ذيل تاسيس و در سال 1994 رسماً ثبت گرديد:

ــ عرضهء رهنمايی های مفيد جهت اسکان مهاجرين در کانادا.

ــ فعاليت در جهت آشنايی و تطابق بيشتر مهاجرين افغان در محيط کانادا با حفظ ارزش های دينی و روحی.

اين اتحاديه مرکب از مجمع عمومی، شورای اجرائيه و کميته های مختلف است که اعضای آن به اکثريت آراء در مجمع عمومی سالانه اتحايه انتخاب ميگردند.

شورای اجرائيه خط مشی و پاليسی عمومی اتحاديه را تعيين می کند و اعضای شورای اجرائيه رياست کميته های مختلف را بر عهده دارند. آمر اداری و مامورين دفتر مسوول پيشبرد امور روزمرهء اتحاديه می باشند.

تمام هموطنانی که مواد اساسنامهء اتحاديه را قبول دارند به حيث عضو پذيرفته می شوند. خدمات اتحاديه بدون هيچگونه تبعيض به تمام افغانها عرضه ميگردد.

اتحاديه افغانها به تفاريق به نشر جرايد و مجلاتی اقدام کرده و در وضع حاضر راديويی دارد که شبهای پنجشنبه از ساعت 10 تا 13 به نشر اخبار و قضايای مربوط به افغانستان می پردازد.

اين  اتحاديه 4000 عضو دارد و به اعتبار منسوبان اعضاء، حدود 15000 نفر را در شعاع تأثير خود دارد.

«کلوب قلم افغانها در سويدن» انتخاب جناب پوهندوی داکتر دانشور را در کسوت رياست اتحاديهء افغانها از صميم قلب مبارکباد می گويد و پيروزی هرچه بيشتر آن اتحاديهء فعال را در تحکيم مؤدت و وفاق بين هموطنان ما آرزو ميرد.

 

 

 

 

 


صفحهء مطالب و مقالات

 

صفحهء اول