© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


               
 


 

داکتر اکرم عثمان

 

 

                 «سندروم افغانستان» یک کتاب محققانه از دکتور سید حمید الله روغ

اهل مطالعه وپژوهش از دیرگاه به اینطرف آشنای مقالات ارزشمند جناب سید حمیدالله روغ هستندومیدانند که اکثر این پرداخته ها در حقیقت درباب ریشه یابی دردهای مزمن افغانستان می باشد. کتاب حاضر نیز درهمان حال وهوا نوشته شده است.

ارباب تحقیق وتتبع واقفند که سندروم در زبانهای رایج اروپایی علایم وآثار بیماری معنی میدهد ودر گستره علوم اجتماعی عطف به رهیافت مظاهر آشکار وپنهان بیماری اجتماعی می شود. مولف ، در نخستین صحفه سمت وسوی کتابش را روشن کرده است. او بعداز عنوان اثرآورده است: «بحثی در ضرورت حوزه تمدنی ما» از این اشارات بر می آید که جناب روغ از انگشت شمار کسانیست که درافغانستان به این مهم پرداخته است. او به تفصیل توضیح داده است که بدون استناد بر پایه و منطق حوزه تمدنی ، تاریخ کشور ما غیر قابل تفسیر می باشد. مورخانی که بدون اعتنا به اصل بالا خواسته اند غموض ورموز تاریخ مرز وبوم ما را روشن گردانند به بن بست رسیده اند چه کشور های منطقه ما از اجزای مورد منازعه همدیگرتشکیل شده اند و هیچکدام به حقوق شان قایل نمی باشند مگر اینکه جدا جدا و جمعا به میراث مشترکی دل بسپارند وبه مصمون مورد قبول همگان توجهنمایند.

آقای دکتور روغ دربیان فشرده و وجیزی دلیل نگارش کتابش را چنین توضیح داده است:

این نوشته بتاریخ 20 جنوری 2009 به پیشواز ورود نخستین ریس جمهور سیاه به کاخ سفید، به ترتیب زمانی ، در سایتهای انترنتی «آسمایی» ، «روزنه» و « دیدگاه» نشر شده است.

اینک نوشته ، اصلا ، در همان صورت اولی آن به خوانندگان پیشکش می شود.

در مواردی که پس از آغاز کار اداره جدید در واشنگتن ، انکشافات سیاسی ،مفکوره های ارایه شده دراین نوشته را رد ویا تایید کرده اند، در پانویسها به این موارد اشاره شده است.

آنجا که لازم آمده ، کوشیده شد ، مفاهیم و موضوعات بیشتر شوند.

مهمترین مباحث مطروحه در این تحقیق قرار آتی می باشند:

1 . 35 سال خونریزان

2. نام مشکل اصلی امریکا ، افغانستان نیست. نام مشکل اصلی امریکا پاکستان است.

3.  نام مشکل اصلی امریکا ، افغانستان نیست. نام مشکل اصلی امریکا ایران است.

4. آیا و چگونه می توان فراتر رفت؟

5. حوزه تمدنی ما!

6. مساله گروه های هویتی (قومی، قبیلوی، مذهبی)

7. مساله سرحدات

نگارنده این تقریظ خود را بختیار میداند  مه به تبجیل از یک اثر دروندار می نشیند ومولف سختکوش ودقیق النظر را مبارکباد میگوید.


             

 

 

اجتماعی ـ تاريخی

صفحهء اول