|
مهـدی حســن در بسـتر بیمـاری
کالا
پتهـر
دوسـتی به نام احمـد توخی پنج عکس تازه مهـدی حســن یکی از غزلخوانهـای پرآوازه آسـیا را به "ســوی فـردا" تحفه فـرسـتاده اسـت. از آن میان، دو عکس برای همین شماره برگزیده شده اند. احمـد توخی در هـر دو عکس دیده میشود، و در یکی از آنهـا، عارف مهـدی (فـرزنند مهـدی حســن) و راننده تکسـی نیز به چشم میخورند. هـواخواهـان و دوسـتداران این هنر بزرگ برای بهبود صحت وی دعا میکنند. و اینهم برگردان دو غزل احمـد فـراز به آواز مهـدی حســن:
جدایی
"اب کی هم بچهـری تو شاید
کبهی خوابون مین ملین
اگر این بار جدا افتیم، شاید
دیدار مان در خوابهـا باشد
مروارید دوست داشتن را در
میان بربادرفتگان جـوی
نه تو آفـریدگاری و نه
دلدادگی من به فـرشته هـا میماند
غــــــم روزگار را نیز به
غــــــــم یار بیفزای
امروز به پاداش گفته هـایم
ســوی دار کشانده میشوم
ای "فـراز"! اینک نه آن منم
و نه تویی و نه آن گذشته اسـت
رنجش
"رنجش هی سهی، دل هی دکهـانی
کی لئی آ
ولو رنجشی در میان باشد،
برای اندوه بخشیدن به دلم بیا
حتا اگر به خاطر پیوند پیشین
مان هم نباشد
به چه کس دیگر نیز دلیل
جـــدایی را باز گویم؟
اندکی هم اگر شده، ارج
اندیشه محبت را نگهـدار
دیریسـت از گوارایی گریسـتن
نیز بی بهـره گشته ام
دل خوشگمان من تا کنون به تو
امیدهـا بسـته اسـت
آویزه هـا 1) در مصراع پایان غزل "جدایی"، شاید "سـرابهـای آروز" به جای آمیزه آشنای متعارف "سـراب آرزوهـا"، بازی واژگانی برای رعایت قافیه به چشم آید. به گمان زیاد، آنچه احمـد فـراز برگزیده، آگاهـانه اسـت. "سـراب" در صیغه جمع بر زمینه "تمنا" به شیوه مفـرد میتواند پیشنهـاد کننده "یگانه بودن آرزو و زنجیره نرسـیدنهـای پایان ناپذیر" باشد. 2) در برخی از چاپهـای این غزل، به جای "دو سـایه"، از سـر سـاده انگاری، "دو شخص" مینویســند. مهـدی حســن نیز یک بار اشتباهـا "جیسـی دو شخص تمنا کی سـرابون مین ملین" خوانده اسـت. 3) آهنگ "رنجش" (بخش نخسـت و دوم) www.youtube.com/watch?v=cgKDqh2ccuU www.youtube.com/watch?v=qzY3HmeaEfY 4) آهنگ "اب کی هم بچهـری..." www.youtube.com/watch?v=PZhHzNK5fxI www.youtube.com/watch?v=dgNf4xxGr0o&feature=related
«»«»«»«»«»«»
ادبی ـ هنری
|