© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


               
 


نوشته وبرگردان: داکتر جلیله سلیمی

 



فراز و فرود زندگی شخصی نوبل
نوبل موفق ترین مرد درعرصه دانش در عشق بازنده بود

 

 

                                    



الفرید نوبل سویدی مردی که بزرگترین جایزه جهانی به نام او مسما است. در تنهایی فقط در کنار یگانه خدمتگارش دور از زادگاهش در ایتالیا جان داد. او چطور توانست بزرگترین جایزه جهانی به نام او رقم زده شود و تروتمند ترین مرد دنیا باشد؟
خانواده نوبل در اصل از جنوب سویدن اند ، نوبل در یک خانواده فقیر که پدرکلانش نابلیوس نام داشت به دنیا آمد که بعد پدر نوبل نام خود را از اولوف به نوبل تغییر داد. اگر پدر نوبل نامش را به نوبل تغییر نمیداد شاید امروز بزرگترین جایزه جهانی به نام اولوف سون نام نهاده میشد که میشود گفت این نام طولانی تلفظش برای بعضی ها غیر عادی جلوه میکرد.
الفرید نوبل سویدی در سال 1833 در شهر ستاکهلم سویدن به دنیا آمد. او تنها چند ماهه بود که یگانه خانه قدیمی انها سوخت و به زمین ریخت فامیل او از این بابت زیاد ورشکسته شده و پدر نوبل که خود یک کیمیا دان خود آموخته بود با از دست دادن یگانه سرمایه زندگی اش مجبور میشود تا راه درآمد دیگری را برای امرار حیات در پیش گیرد. او سویدن راترک میکند و در روسیه کارخانه شخصی ایجاد میکند و در آنجا مشغول کار میشود .
نوبل و فامیلش بعد از 5 سال به نزد پدر به روسیه میروند. آنوقت نوبل 5 ساله میشود. او در روسیه تعلیمات ابتدایی را به صورت اساسی فرا گرفته و در سن 9 سالگی با زبان روسی چون زبان مادری اش حرف میزد . این مخترع سویدی توانست در سن 17 سالگی به پنج زبان به صورت روان تکلم کند.
پدر نوبل که خود یک کیمیادان بود میخواست پسرش هم راه او را تعقیب کند بنا اورا غرض آموزش در بخش کیمیا به پاریس میفرستد . نوبل آنجا در یک لابراتوار تولید نایتروگلیسیرین مشغول آموزش میشود و در مورد این ماده تحقیق بیشتر میکند متوجه میشود. نایتروگلیسیرین که در اصل توسط یک مخترع ایتالوی کشف شده بود یک ماده غیر مطمین برای استفاده بود هر لحظه بیم احتراق و منفجر شدن هوای آلوده از آن در کشتی ، فابریکه و یا هم منطقه وجود داشت ممکن با انفجار آن جان صد ها انسان به خطر مرگ مواجه میشد وزندگی در طول صد ها سال برایشان غیر ممکن میبود بیم آن میرفت تا بسیاری کشورها در استفاده این ماده اعتراض کنند
بالاخره نوبل در سال 1867 حق امتیاز اختراع ماده جدیدی دیگری را از کشور سویدن دریافت کردوماده مطمین تر و ثابت تر به نام دینامیت ساخت.
نوبل خودش نمیدانست که درازمدت این اختراعش باعث غوغا در تاریخ بشریت میشود و از این ماده اختراع شده توسط او در ساخت سلاح های آتشین استفاده میشودو سبب ایجاد هزاران فابریکه تولید سلاح در جهان میگردد که بشر با چه مشکلات دست و گریبان میشوند .
او با اختراع این ماده به بسیاری کشور های جهان سفرکرد تا به انها بیاموزاند که چطور از این ماده را در صنعت و استخراج معادن و ایجاد تونل ها استفاده کنند. به این ترتیب به زودی اجازه استفاده از این ماده را در بسیاری کشور های جهان به دست آورد و از این راه که پول بیشتری برایش سرازیر میشد .
گرچه نوبل در دانش و هنر موفقیت چشمگیری داشت ولی او همیشه از تنهایی رنج میبرد او نمیخواست تنها زندگی کند ولی در تمام زندگی اش نتوانست کسی را بیابد تا همدمش باشد و زنی که بتواند زندگی اش را با او تقسیم کند.
او در فرانسه عاشق دختری شد که مدتی کوتاه در دفترش به صفت سکرتر کار میکرد. او فکر میکرد این دختردلخواهش برای او ساخته شده است. سرا پا عاشق و دلباخته او شد. ولی وقتی نوبل به سفررفت و دوباره برگشت معشوقه اش با کسی دیگری ازدواج کرده و فرانسه را ترک کرده بود . او از این حادثه دچار ضربه شدید روحی شد و هیچگاه نتوانست عشقش را فراموش کند وتا اخر عمرش کسی دیگری نتوانست جای خالی او را در قلبش پر سازد. برای همین تا آخرین دم حیات به یاد عشقش تنها ماند.
وقتی نوبل آخرین لحظات زندگی اش را در ایتالیا سپری میکرد میخواست به زبان سویدی چیز های بگوید ولی اطرافیانش زبان سویدی نمیدانستند کسی نبود تا حرف های او را بداند بنا او مجبور شد با خطی که به مشکل خوانده میشد روی کاغذ بنویسد تا سرمایه که از بابت جایزه نوبل باقی مانده است سالانه بهره پولش را برای انهایی که در عرصه های کیمیا، طب ، فزیک، ادبیات و برای شخصی که در جریان زندگی اش خدمات شاهکارانه در عرصه صلح جهانی انجام داده است به عنوان جایزه نوبل تفویض نمایند.


 

اجتماعی ـ تاريخی

صفحهء اول