© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ســــــیمـای "فــردا" در آســــتانه سال نو

 

خـوبیهـا و خـوشـیهـای روزافـزون شمـا را باد دوسـتان گـرانمـایه!

بخش ادبی/ فــرهنگی "فــردا" میخـواهـد با دسـتاوردهـای برازنده در خـدمـت خـوانندگان و بینندگان گـرانقـدر باشـد. آشکار اسـت که چنین آرزو به یاری پاسـداران کـوشـا و نسـتوه گسـتره فــرهنگ و کارمـایه هـای جـاری و تازه میتواند برآورده گـردد.

این رسانه با شمـاره مـاه جنوری 2010، در سـیمـای دیگـری رونمـا خــواهـد شـد و خـواهـد کوشید با گنجـانددن لایه هـای گوناگون ارزشـی، سلیقه و چشمداشـت همه دوسـتداران گـرامی را به نیکـویی پاس دارد.

"به ســـــوی فــردا" نیمـــرخ تازه تر این رسانه اسـت. در این بخش که بیشـتر به "گـفتگـوی آزاد" میمـاند، افـزون بر دسـتاوردهـای ویژه ادبیات و پاسخ به نامه هـا؛ نوشـته هـا و سروده هـای برخی از همکاران پس از ویراسـتاری یا دسـتکاری نازکی بازتاب خـواهند یافت.  

"به سوی فــردا" گـرداننده مشخص ندارد و از همینرو، دسـت کمک به سوی همه آموزگاران، راهگشـایان و مددگاران دراز میکـند تا در گام نخسـت شـاخه بالنده "ادبیات" افغانسـتان از مردابهـای مصلحتگـرایی، سازشکاری، برچسپ پراگنی، بده بسـتانهـای بازاری، سرگوشـیهـای گفتاری و خموشـیهـای نوشـتاری، نکـوهشهـای تلفونی و سـتایشهـای رویارو آرام آرام بیرون آورده شـود.

تا کجـا و تا چند بایسـتی کاسـتیها و کـمداشـتهای مـان را به پایه "فضیلت" برســانیم؟ آیا آنقـدر نارسایی رسواتر از "بد سـوادی" که در "ســواد و بیاض" برخی از خامه پردازان سرزمین مـا ریشه دوانیده، مـاننده اش در رسواترین پسکـوچه هـای ادب_سـتیزی یافت خـواهـد شـد؟ چــرا باید در پشت هـر شکست ننگـین خـویش نقـش ناپیـدای دیگــران را بهانه گـیریم، شهــید_نمایی پیشه سازیم و به ناکامـی معـتاد شــویم؟

و چند ســخن دیگـر:

1) از همکاران خـواهشمندیم آثار شـان را تنهـا در صورتی که پیشـتر یا همزمـان به رسانه هـای دیگـر نفــرسـتاده باشند، به "فــردا" گسـیل بدارند. از آنجـایی که نگاه کـردن دههـا سایت از سوی مـا هرگز ممکـن نیسـت، آرزومندیم این اصل ارزشمند فــرهنگی همواره از سوی اهـل ادب رعایت گـردد.

چنین روش مـتعهـدانه و اخلاقی، افـزون بر آنکه به خوشـایند ساختن جو فــرهنگی کمک میکـند، به شگوفا شـدن آفــرینش، پژوهش، برگـردان و سایر کارکـردهـای ادبی و هنری نیز می افـزاید.

تا کـنون دههـا بار چنان شـده که ترجمه هـا، نوشـته هـا یا شعرهـایی از همکار عزیزی به دسـت آورده ایم، و دریافته ایم که همه آنهـا  در چند سایت دیگـر هم به چشم میخـورند. البته، بارهـا اینگونه نیز اتفاق افتاده که شمـاری از دوسـتان پس از آنکه مطالب شـان را در چندین سایت دیگـر انعکاس دادند، گویا به "رسم مـتبرک حسن ختام" به فــردا میفــرسـتند!

نباید به این خـوش_فهمی ساده دلانه دچـار شـد که چند باره پخش کـردن یک اثر در چندین جـا به شمـاره خـوانندگانش می افـزاید. هرگز چنان نیسـت و نمیتواند باشد. اگـر خـواننده مطلبی را بپسندد، آن را در هر جـایی باشـد، مییابد و میخـواند، و اگـر مورد پسندش نباشـد، ولو هزار بار در هزار گوشه انترنت با آن روبرو شـود، به محض دیدن عنوان، از خـواندنش پرهیز میکـند.

2) صمیمـانه خـواهش میشـود از فــرسـتادن سروده هـا، نوشـته هـا و ترجمه هـایی که باری در وبلاگهـا گذاشـته شـده اند، برای پخش دگـرباره به اینجا خـودداری فــرمـایید.  

اگـر گاهی چنان پیش آید که "فــردا" خـود به بازآوری سروده هـا یا نوشـته هـایی بپردازد، در آن صورت با ارجگذاری به تعهـدات پذیرفته شـده در عرصه رسانه هـا، از "منبع نخسـت" (چه سایت، چه وبلاگ، چه هر سرچشمه دیگـر) با کمـال حرمـت و سپاس و امـانتداری یاد خـواهـد کـرد.

3) لطفاً از فــرسـتادن نوشـته هـای دیگـران به این ســایت خـوددرای ورزید. چند بار چنان شـده که دوسـت عزیزی اشعار یا مطالب شخص دیگـری را فــرسـتاده اسـت، در حالی که شـاعر یا نویسنده مطلب نه تنهـا از فــرسـتاده شـدن آنهـا آگاهی ندارد، بلکه در برخی موارد اعتراضی هم به راه می اندازد که مثلاً این یا آن اثر پخش شـده از من نیسـت. 

شعر، نوشـته، ترجمه و هر اثر دیگـر را تنهـا در صورتی که از ایمیل و نشـانی شـاعر و نویسنده اصلی رسـیده باشـد، پذیرفته میشــود.

4) با باور تمـام به این اصل آشکار که بهبود رســانه ها هرگز نمیتواند بدون همکاری دوسـتان میسر باشـد، به این وسـیله تاکید میگـردد که مطالب کهنه، تکـراری و همزمـان پخش شـده در سایتهـا و وبلاگهـای دیگـر، در "فــردا" جـایی نخـواهند داشـت. 

5) از آنانی که خـواسـته باشند، در بخش تازه "به سوی فــردا" کمک یا رهنمونی کـنند، آرزومندم با فــرسـتادن ایمیل کـوتاهی آمـادگی خـویش را نشـان دهند. 

6) "فــــردا" به  روی هـمـه دوسـتداران فـرهنگ و پاســداران مــرزنشـناس ادب باز است.

با حرمـت

دسـت اندرکاران سایت "فــردا"

 

 

 

    

«»«»«»«»«»«»

 

 

 

 


 

ادبی ـ هنری

 

صفحهء اول