© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


                                           

نوشته: عبدالقیوم میرزاده

 


                                      نگاهی به اثر ماندگار "جنگهای کابل"

کتاب ارزشمندی را زیر نام " جنگهای کابل" اثر سید عبدالقدوس سید که تازه اقبال چاپ یافته به خوانش گرفتم، این کتاب که درهشت فصل و سیصدونودویک صفحه به شیوه عالی منحصر بفرد تحریر یافته، در گستره تاریخ معاصر کشورچون آیئنه تمام نما علت ها ووقایع تاریخی یک جنگ تباه کن را در یک مقطع معین بی پرده میسازد.
آنچه در این سالها ی اخیر در باره حوادث سه دهه پسین کشور مان بنگارش رفته کمتر اثری را میابی که دست صاحب غرضی آزمندی که خود یکی از این مسببین ویا حامیان، تراژیدی کشور مابوده واست در عقب آن نباشد ، تا باشد خاک در چشمان مردم ما مخصوصأ درس خوانده گان زده وبدین ترتیب اهداف و پلان های شیطانی شانرا درقبال کشور عزیز ما افغانستان از انظار مردم بدور داشته باشند. ویا قلم زنانی که در نوشته هایشان تنها پیام برائت خود ویا متولیان شان را ارائه داشته اند، که آنهم بگونه ای خود را فریب داده اند.
کتاب "جنگهای کابل" از جمله آثاری گران ارج تاریخی جاودانه ماندگار است که سیاه ترین دور روزگارتباهی یک شهر رابا همه هستی اش، با همه گنجینه های مادی ومعنوی اش، با همه علما، دانشوران وفرهنگیانش به نسل های بعدی نقل میکند. نویسنده این اثر که شخصیت بزرگ ، زبردست ونقاد میباشد،اوضاع را بسیار موشگافانه تا سر حد دسترسی اش به اسناد تاریخی وچشم دید هایش ومطالعه آثار پیشینیان به بررسی گرفته و محققانه وبا نهایت امانت داری با در نظرداشت همه معیار های تحقیق وپژوهش بدون دخالت ذهن خودش آنرا قلم زده است. او آنچنان با عالی ترین درجه وقوف از زوایای نا گفته آن حوادث میگوید که دل هر هموطن ما که در اثر آن داغدار بوده ونسل شاهد خود را در آن میان میبینند وآنانیکه شاهد این حوادث نبوده اند حیرت میکنند، وهم محققین، دانشمندان وتاریخ نگاران را مرجع خوب ومطمئن خواهد بود.
نویسنده با این اثرتحلیلی گرانبارش از یکطرف پرده از روی بسا نیات خصمانه خصم وطن برداشته آگاهی مردم را افزون میگردد واز جانب دیگر نسل های آتی را هوشداروخبردار میگوید، که حقا سزاوار تحسین وقدردانی میباشد. نویسنده با وسعت نظر دور از هر گونه تعصب کورقومی، قبیلویئ، سیاسی، سمتی ومذهبی بررخداد ها نگریسته وآنرا بع نگارش گرفته است، او با شهامت زاید الوصف درعریانگری چهره های پنهان تجاوزات اجنبیان ووقایع پشت پرده همت گماشته است.
وقتی هر صاحبدلی با احساسی که وطنش جایگاه مادری را بر او دارد،این کتاب را مرورکند بر خود واجب میپندارد تا در باره این اثر ارجناک دوستان واطرافیانش را با خبر سازد، ولی وقتا بخواهی در باره این اثرچیزی بنگاری زودتر از کجایش بگویئ ، ازشیوه عالی نوشتاری اش ، از استحکام بی مانند کلمات،از قابلیت نویسنده اش در تصویر گری حوادث، از دیدار موشگفانه اش از تاریکترین زوایای علل وعوامل جنگ، از پژوهنده گی وتوانایئ اش دراستناد ووثوق. یکی از دوستان ام به این نظر بود "که این کتاب عکس کم دارد باید عکس های صحنه های جنگ وجنگآوران هم دربخش ها وفصل ها گنجانیده میشد" ولی وقتی کتاب را بخوانی میبینی که نویسنده با نهایت چیره دستی صحنه ها ووقایع راتوسط کلمه ها وجمله ها تصویر کرده که خواننده سطور گویئ تصویر صحنه ها را میبیند، او به نرخ روز به میل این وآن ننوشته بلکه معیار ها ومحک های سنجش نویسنده ازواقعه ها و پژوهنده گی اش نشئت دارد.
نویسنده این اثر جناب محترم سید عبدالقدوس سید درحالیکه خود یک افسر نظامی بوده ودر امور نظامی تعلیم وتخصص داشته ولی در این اثرش میبینی که او برعلاوه تاریخ شناس، جامعه شناس، فلسفه شناس، فرهنگ شناس،محقق وپژوهشگر هم است.
صاحب این قلم که در زمان وقوع حوادث برشمرده در این اثر در شهر پشاور پاکستان مرکز تجاوزات ودسایس علیه دولت ومردم افغانستان منحیث جنرال قونسل دولت جمهوری افغانستان ایفای خدمت میکردم نه تنها صحت وسقم محتویات فراهم کرده در باره مداخلات خارجیان این کتاب را تآ ئید میکنم بلکه صد ها سند ویادداشت های تاریخی از تجاوزات، مداخلات ومعاملات پشت پرده اجنبیان ودست پرورده گان افغانی شان دارم که درآینده در همکاری با نویسنده کتاب "جنگهای کابل" اراده نشر آنها رانیز دارم.
بر تمام مردم وطن ما خاصتأچیز فهمان ، درس خوانده گان وروشن ضمیران فرض است تا با پخش واشاعه این اثر ارجناک درمیان افغانان و مجامع ملی وبین المللی دین وفرض خود را درروشن ساختن حقایق تاریخی استوار بر اسناد ادا کرده باشند.
از متن کتاب "جنگهای کابل" ونقطه پایان پی گفتارآن چنین بر میآید که این روال ادامه دارد زیرا تا کنون تنها جنگهای کابل تا دوره ریاست صبغت الله مجددی تحلیل ونگارش یافته است ودرخواستی را که نویسنده در اخیر کتابش از همه هموطنان، شاهدان عینی جنگ ها زنان باعزت وپاک اندیش وطن،فرهنگیان،نویسنده گان، ژورنالیستان، نظامیان، معلولین ومعیوبین، خانواده های شهدا که مصیبت جانسوز جنگ را با خود حمل میکنند، از سازمان ها، نهاد های مدافع حقوق بشروضد جنگ، احزاب وسازمان های دیموکرات، فرماندهان تنظیمی وملیشه ای وافراد عادی که به اغوا واجبار ویا دلایل دیگر به جبهات جنگ شهروندی در کابل سوق گردیده اند واز همه آنهایئ که طمع زهر جنگ را چشیده وآنرا نفرین میکنند ارائه داشته ومن نیز بنوبه خود به همه مردم افغانستان مخصوصآ باشنده گان شهر کابل واطراف آن وهمه آنهائیکه به نحوی از انحا از این حوادث تاریخی آگاه اند مراجعه میکنم تا خاطرات ویادداشتهای شان را دراین زمینه به نویسنده این اثرمحترم سیدعبدالقدوس سید که آدرس پست الکترونیک خود را در اخیر کتابش چنین آورده است:
Sayed525@hotmail.de، نوشته وارسال بدارند ونوشته واثر بعدی اش را غنای بیشتر داده وفرض شان را در ثبت حقایق در دل تاریخ ادا کنند وهم بگونه ای نگذارند تا با والا همتان سزاوار احترام وستایش چون سید بی مهری گردد.
با یاد آوری وبیان این مختصر خواستم تحسین وارج فراوان به نویسنده این اثر گرانبها محترم سید عبدالقدوس سید ابراز دارم وبدون تردید که این اثر ماندگار روزی به مرجع تحقیق پژوهشگران تبدیل گردد. برای ایشان توفیق مزید وحوصله بزرگ در نوشتن وتکمیل این اثر وآثاری دیگر در همین راستا آرزو میبرم.

هلند اکتبر سال 2009 میلادی
 

 

                                        

اجتماعی ـ تاريخی

صفحهء اول