© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


               
رحیم غفوری

 



              گزارش برنامه بزرگداشت از مقام بانوی شعر داکتر حمیرا نکهت دستگیر زاده
                                                     در استکهلم سویدن




کم کم به روزی نزدیک می شدیم که قرار بود جمعی از صاحبدلان هموطن ، از سراسر اروپا و امریکا، در استکهلم گرد هم آیند و به بهانهء تبجیل و تجلیل از مقام بانوی شعر، داکتر حمیرا نکهت دستگیر زاده، ادب و فرهنگ کشور را ارج گذارند.

با رسیدن هر یک از عزیزان شاعر و نویسنده، حال و هوایی دیگری بر شهر استکهلم جاری می شد و تب و تاب اعضای کلوب بیشتر و بیشتر می گردید. تا شام روز جمعه، شب قبل از برنامه بزرگداشت، عزیزانی چون داکتر لطیف ناظمی ، داکتر صبور الله سیاهسنگ، شبگیر پولادیان، نصیر مهرین، صدیق رهپو طرزی، داکتر حمیر ا نکهت دستگیر زاده، داکتر اسد بدیع ، داود سرخوش، شریف سعیدی ، صنم عنبرین، شکر الله شیون، هادی میران، شهباز ایرج ومازیار قویدل ( شاعر و نویسندهء ایرانی) وارد شهر استکهلم شدند و شور حال حضور شان ، اعضای کلوب را به وجد آورد.

روز شنبه شد و هنوز ساعت چهار عصر نشده بود که جمعی کثیری ازهموطنان ادب دوست مقیم استکهلم، چوکی های سالن برنامه را پر کرده بودند. فضای سالن عمداً تاریک نگه داشته شده بود و تصویر زیبایی از خانم داکتر حمیرا نکهت دستگیر زاده، بر روی صفحهء سفید پشت صحنهء ستیژ، خود نمایی می کرد. شمع های کوچکی در گوشه و کنار ستیژ و روی تریبون، نور لرزانی را به اطراف می پراگند. شعرا ، نویسندگان و هنرمندان مهمان برنامه، درصف اول سالن، در یک ردیف نشسته بودند و این صفی از ستاره های درخشان ادب ، فرهنگ و هنر کشور، بر عظمت برنامه افزوده بود.

داکتر اسد بدیع هنرمند پر آوازهء کشور که نه تنها يک آواز خوان است بلکه عاشق ادبیات است وپر از شور وشوق فرهنگی ، گردانندگی برنامه بزرگداشت را بر عهده داشت.

او مثل همیشه با لبخندی پر از صفا، راس ساعت 5 عصر، پشت تریبون آمد و برنامه را با قرائت شعری و عرض خوش آمد گویی به مهمانان، آغاز نمود.

.......

نخست زندگینامه داکتر حمیرا نکهت دستگیر زاده، که به صورت مصور و گویا تنظیم شده بود به نمایش گذاشته شد. و پس از آن پیام صوتی استاد واصف باختری به مناسبت بزرگداشت از مقام داکتر حمیرا پخش گردید. پس از این بخش از استاد نصیر مهرین دعوت بعمل آمد تا به سخنرانی بپردازد.

استاد مهرین ضمن تقدیر از مقام ادبی خانم نکهت، به معرفی فهرست آثار مکتوب داکتر حمیرا پرداخت که تا کنون از ایشان به نشر رسیده است.

سپس نوبت به آقای صدیق رهپو طرزی رسید. ایشان نیز راجع به مقام ادبی خانم نکهت سخن گفتند.

مازیار قویدل سومین سخنران بود که پشت تریبون قرار گرفت و ضمن برشمردن مقام ادبی خانم نکهت، به پیشینهء مشترک تاریخی و فرهنگی افغانستان و ایران پرداخت.

شریف سعیدی چهارمین سخنران محفل بود که بر روی ستیژ آمد و بشکل زیبا و سمبولیک از جایگاه ارزشمند شاعر در جامعه سخن گفت .

پنجمین سخنران داکتر لطیف ناظمی بودند که ضمن یاد آوری خاطرهء آغاز زندگی ادبی خانم نکهت، مجموعه های شعری ایشان را به بررسی گرفته و به تجزیه و تحلیل محتوایی شعر خانم نکهت پرداختند.

پس از سخنان ارزشمند سخنرانان، رحیم غفوری عضو کلوب قلم افغانها ، پیام داکتر محمد اکرم عثمان را بخوانش گرفت و بدلیل ضیقی وقت، قرار بر این شد که پیام های رسیدهء را که به این مناسبت به اداره فردا فرستاده شده بود، در صفحه انترنتی فردا به نشر بسپارند. که از جمله میتوان از پیام های محمد اعظم سیستانی و آقای حیدر یقین نام گرفت.

فریده زیرک به نمایندگی از انجمن افغانها در استکهلم، پیام انجمن را قرائت نمود و پس از آن جلیله سلیمی یکی از فرهنگی زنان افغان مقیم اپسالا نیز به خوانش پیام وشعرخود به مناسبت این بزرگداشت پرداخت.

پس از سخنرانی ها و پیام ها، از خانم حمیرا نکهت دعوت بعمل آمد تا بر روی ستیژ آمده و به سخنرانی بپردازند. خانم نکهت سخت تحت تإثیر فضای حاکم بر محفل بزرگداشت قرار گرفته بودند و در حالیکه عقده گلوی شان را می فشرد، از همه شعرا و نویسندگان و هنرمندان حاضر در مجلس سپاسگزاری نمودند.

و در این فرصت انجنیر فتاح غفوری و ظاهر افشار دو نفر از اعضای کلوب نیز بر روی ستیژ آمدند و گزینهء شعر حمیرا نکهت را که از طرف کلوب قلم چاپ شده بود با دسته گلی زیبایی، به ایشان اهدا نمودند. پس از آن مجموعه شعر چاپ شده حمیرا به کلیه شرکت کننده گان حاضر در مجلس توزیع گردید و که همزمان در قسمت دیگر سالن صف طولی از شرکت کنندگان شکل گرفت و همه با اشتیاق منتظر امضا گرفتن از حمیرا نکهت بودند.

در این قسمت برای مدت نیم ساعت تفریح اعلام گردید. در زمان تفریح در فضای سالن شور و حال خاصی حاکم بود. شعرا و نویسنده گان همانند شمع های فروزانی در میان جمع مشتاق می درخشیدند و به همین دلیل فرصت در نظر گرفته شده برای تفریح به درازا کشید.

پس از تفریح، آغاز گر بخش دوم برنامه، ادیب و شاعر توانا، آقای شبگیر پولادیان بود که نخست مطلب زیبای و محققانهء را پیرامون شعر خانم نکهت بخوانش گرفت و پس از آن دو شعر زیبای خود را قرائت نمود.

پس از آقای پولادیان، شریف سعیدی ، شکر الله شیون ، هادی میران، شهباز ایرج، صنم عنبرین،  مازیار قویدل وخانم ستاره، شعرهای زیبای را قرائت نمودند.

و در پایان این بخش از حمیرا نکهت دعوت بعمل تا بر روی ستیژ آمده و با قرائت شعری بخش دوم برنامه را به پایان ببرد.

دو تن از بزرگان فرهنگ وموسیقی که وزن ووزنه ویژه به محفل د اده بودند صبور لله سیاه سنگ وداوود سرخوش بودند. این دو بررگ مرد با کمال شکوه فرصت های شان را به دیگر حاضران دادند وخود صبور وشکیبا تا آخر محفل به تماشا وشنیدن پرداختند وبا حضور خویش معنی وگرمی ویژه به محفل دادند.

و به این گونه، برنامه بزرگداشت از مقام بانوی شعر، خانم حمیرا نکهت دستگیر زاده که به همت کلوب قلم افغانها در سویدن ، فراهم گردید بود، با شور و حال خاص شرکت کننده گان ، شعرا ، نویسندگان و هنرمندان مهمان به پایان رسید.



 

   



 

اجتماعی ـ تاريخی

صفحهء اول