© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 بر گردان: فــــریبا آتش صادق


 

قلب و دالــر در دو پله ترازو

تازگیها، خوانش مطلب جالبی در نشریه بنام "رعد یکشنبه ها" از شهر نورنبرگ ایالت بایرن آلمان توجهم را جلب کرد. قسمیکه خوانندگان گرامی آگاهی دارند، چندی پیش افسران امریکایی در نیمه های شب در جستجوی طالبان ویرانیهایی را به مردم قریه "دهانه" ولایت هلمند به جا گذاشتند و دست و پای مردان آن منطقه را به نام طالب با زنجیر و زولانه بستند و با خود بردند.

چند روز پس از آن، یک افسر امریکایی به نام  ستانلی مک کریستال به منزل عبدالحمید  که بیشتر از دیگران آسیب دیده بود، رفت و  پیشنهاد پرداخت دالردر برابر  ویرانیهای تحمیل شده بر او را مطرح کرد. افسر نامبرده میخواهد افسران خود را بیگناه ثابت کند. 

دو روز بعد از آن صحبت،  افسر کریستال با چند تن دیگر به رسم فرهنگ مردم افغانستان، نشستی را با عبدالحمید و سالمندان قریه  دهانه دایر میکنند . افسر به نمایندگی از سایر نظامیان امریکایی یک مقدار پول را به رسم  عذرخواهی و پرداخت ویرانیهای خانه، پیشروی  عبدالحمید گذاشته و ادامه میدهد: "پرداخت این مقدار پول پس از سنجش قیمت اشیای ویران شده در نظر گرفته شده است."

          

باشندگان و سر سفیدان قریه دهانه رهایی همسایگان شان را که با طالبان هیچ ارتباطی ندارند، پیشنهاد کردند. این پیشنهاد نا شنیده ماند و مقدار 125000 افغانی معادل 2500 دالر امریکایی برای عبدالحمید داده شد و به این ترتیب دل او را بدست آوردند.

ستانلی مک کریستال در زمینه چنین گفته بود: "این استراتیژی نو جنگجویان امریکایی در مقابل طالبان است. در نتیجه ویرانیها میتوان قیمت آنرا پرداخت. به همین ترتیب میتوانیم مطمینتر به رسیدن اهداف مان پیشروی کنیم. مردم افغانستان نیاز به ادامه حیات دارند. با دست خالی نمیتوان زندگی کرد. پرداخت پول  به نفع هر دو جناح خواهد بود. در جنگ اشیای مختلف از بین میروند و ما با در نظر داشت فوانین شهری در مقابل پرداخت قیمت اشیا لیستی ترتیب داده ایم که مردم بی بضاعت  و محتاج آنجا از این قوانین بیخبر اند.

ـ  بهای مرگ یک جوان = 2500 دالر

ـ  بهای مرگ یک راس گاو = 2500 دالر

ـ  جبران ویرانیهای قلعه عبدالحمید = 2500 دالر

ـ  جبران خساره دیوار و پنجره یک قلعه = 50 دالر

ـ  جبران خساره دروازه های مستحکم و آهنین =  110 دالر

ایالات متحده در برنامه تخریبات شان برای یک سال مبلغ 250 ملیون دالر را در نظر گرفته است. 

راستی، با پرداخت 2500 دالری های دیگر که یک دور حسابی را در بر خواهد گرفت، به چه قلبهای شکسته ای مرهم خواهند شد؟

 

                                                      

اجتماعی ـ تاريخی

صفحهء اول