© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


صبورالله سـیاه ســـنگ
hajarulaswad@yahoo.com



               

بینــوایی در توانایــــی

 

 

در روزگار کنونی، پرداختن به زبانهـا بیش از هـر زمـانه دیگـر بخش چشـمگـیری از پیکـار بزرگ فـرهـنگی شـمرده میشـود. توفـان فـراگـیر دو سـه زبان پرگـوینده جهـان با شـتاب بیمـانند مـوجـه هـای گـفـتار و نوشـتار بسـی از کشـورهـا را به گـوشه و کـنار فـرامشخـانه هـا میراند. اگـر نمـایندگان راسـتین زبانهـا در راه پاسـداری ارزشهـای فـرهـنگـی خـویش نایسـتند، نه نشـانی از سـیمـا و نه نقشـی از گامـهـا شـان به جـا خـواهـد مـاند.

از میان سـایتهـای آبرومـند و سنگـین پشـتوپرداز، "بینــوا" جـایگاه ویژه یی دارد. این انجـمـن گـرانسـنگ دور از هـرگـونه هـیاهو کـه یادگار نام عـبدالـرووف بینــوا را در بر سـر دروازه اش دارد، نمـاد آزادی اندیشه، پالودگـی نوشـتاری و تهذیب بلند فـرهـنگـی اسـت. "بینــوا" نه تنهـا به خم و پیچ زندگـی افغانهـای درونمرزی، بلکـه به شـمـار زیادی از هممیهـنان آواره مـا در برونمرزهـا و نیز به رخدادهـای کشـورهـای همسـرگذشـت و همسـرنوشـت افغانسـتان چشـم دارد و با آوردن تازه ترین نبشـته هـا، گزارشهـا و بررسـیهـای آنهـا را فـراخدلانه بازتاب میدهـد.

"بینــوا" در کنار آنکـه وزنه کـارش را به شگـوفـایی زبان نگارشـی "پشـتو" بخشـیده، در ارج گذاری به گـویشهـای دیگـر درون کشـور کوتهـی نکـرده و هـرگز این یکی را فـراتر از آن دیگـری ننشـانده اسـت.

خـوانندگان، خـواهـندگان و دوسـتداران "بینــوا" میدانند کـه این رسـانه شگـوفنده و گسـترش یابنده مـانند شـمـاری از خندقهـای فزاینده در بیغوله انترنت، جـای تهـی کـردن عقده هـا، یاوه هـا و کژنویسـهـا نیسـت. برای همکـار بودن با "بینــوا" باید شـایسـتگـی اندیشـیدن، برازندگـی گـفـتن و پاکیزگـی نوشـتن را دانسـت و آنهـا را به کـار برد.

"بینــوا" با کـردار آشکـارش نمـایانده اسـت کـه هـرگز نمیخـواهـد میزبان دشنامـنگاری، زباله سـرایی و برچسپگـرایی باشد.

در چنین روز خجسـته کـه سـایت بینــوا به همت و پشـتکـار دسـت تنهـایی گـرداننده اش خـالد هـادی، در پشـت مـوم_فـروزه هـای پیروزی میدرخشد، با بهترین آرزوهـا در راه شگـوفـایی هـر چـه بیشـترش، پیشنهـادات زیرین نیز پیشکش میگـرد:

1) برگ نخسـت (خـانه) سـایت نیازمـند آرایش و پیرایش تازه اسـت. سـاختار کنونی تراکم و "ترافیک" بیدریغ سـرنامـه هـا/ لینکـهـا را یکی پی دیگـر به تمـاشـا میگذارد. بهتر خـواهـد بود اگـر زمینه دگـرگـونی پذیرد تا کـار جسـتجوگـران و روآورندگان به این سـایت اندکی سـاده گـردد.

2) کفه رهـاوردهـای اجتمـاعی سـایت پیوسـته به سود گزارشهـا و تبصره هـای سـیاسـی سنگـینتر شده میرود. همچو گـرایشـی، پله دسـتاوردهـای فـرهـنگـی/ ادبی را روزتاروز سبکتر میسـازد. بارهـا چنان شده کـه آفـریده هـای تازه هـنری و گزینه هـای سـرود و فسـانه با کمترین شناسـایی، بررسـی و ارزیابی در برگ نخسـت گنجـانده شده اند. بایسـته تر خـواهـد بود اگـر بخش ادبی/فـرهـنگـی رونق و رخشش بیشـتر یابد و تنهـا با نمـایاندن پشـتی کتابهـا و آوردن یکی دو پاراگـراف بسنده نشـود.

3) کوتاهـی در بازشناسـایی چـهـره هـای مـاندگار زبان و ادبیات پشـتو نیز میتواند از کـاسـتیهـای این سـایت به شـمـار آید. اگـر خـوانده کنجکـاو و جسـتجوگـری بخـواهـد از روزنه "بینــوا" به کـارنامـه هـای بایزید روشـان، عبدالـرحـمـان، خـوشحال ختک، عبدالحـمید مـوشگاف، حـمــزه شـینواری، عبدالـرووف بینــوا، سـیلاب صـافی، محـمد امین ملنگ جـان، غنی و ... تا دسـتاوردهـای رحـمت شـاه سـائل، اسحاق ننگـیال، و دههـا تن دیگـر رو آورد، با نومیدی پس از سـرگـردانی و چـه بسـا دسـت تهـی برون خـواهـد آمد.

4) نیز بد نخـواهـد بود فشرده چگـونگـی پیدایش (تاریخچـه) سـایت در بخشـی یاد گـردد.

 

"بینــوا"ی بیمـانند!

سـالگـره ات در کمـال بینــوایی، و بینــواییت در اوج توانمـندی سـتاره باران باد!

 

[][]

کـانادا/ 30 جون 2009

 

    

«»«»«»«»«»«»

 

 

 

 


 

ادبی ـ هنری

 

صفحهء اول