© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 


 

ترجمه:  عثمان وردک
  

                                               سازمان بین المللی صحت (WHO)
                                              سوالهای مکرر در باره انفلوانزای خوکی

 

                                                     

انفلوانزای خوکی چیست؟

تاثیرات ان بر صحت انسانها چه میباشد؟

در کجا انسانها به این مرض مبتلا شده اند؟

چگونه انسانها به ان مبتلا میشوند؟

ایا خوردن گوشت خوک و محصولات ان صحی میباشد؟

در کدام کشور ها شیوع این مرض اتفاق افتاده است؟

ایا خطر همه گیری ان موجود است؟

ایا واکسینی انسانی برای حفاظت از انفلوانزای خوکی موجود است؟

چه نوع ادویه برای درمان ان موجود است؟

چه باید کرد اگر با خوکها مرتب در تماس باشم؟

من خود را از کسانیکه به مرض  انفلوانزای خوکی مبتلا هستند چگونه حفاظت کنم؟

من چه باید کنم اگر فکر کنم که به  انفلوانزای خوکی مبتلا شده ام؟

 

انفلوانزای خوکی چیست؟

انفلوانزای خوگی یک بیماری واگیر تنفسی خوگها میباشد که توسطه یکی از وایروسهای انفلوانزای خوگی A ایجاد میشود. شیوع مرض بلند وامار مرگ و میر ان پایان %1 تا %4 میباشد. شیوع این مرض در بین خوگها توسط گرد و هوا, تماس مستقیم و غیر مستقیم و خوگهای مریض که علایم از مرض در ایشان دیده نشود میباشد. شیوع این مرض در خوگها تمام سال میباشد اما وقوع ان در خزان و زمستان در جا های اقلیمی بیشتر میباشد. اکثر کشور ها مرتبآ خوگها را بر ضد انفلوانزای خوگی واکسین میکنند.

ویروس انفلوانزای خوگی نوع از ویروس H1N1 میباشد اما انواع دیگر ان نیز در خوگها وجود دارد مانند: H1N2, H3N1, H3N2. خوگها به مرض انفلوانزای مرغی, انفلوانزای موسمی انسانها و انفلوانزای خوگی مبتلا میشوند.  تصور ان میرود که وایروس خوگی H3N2 ابتدآ از انسانها به خوگها سرایت کرده است. بعضی اوقات خوگها به بیشتر از یکنوع وایروس خوگی مبتلا میشوند که این اجازه مخلوط شدن ژن (کروموزم ناقل صفات ارثی) این وایروسها را میدهد. که نتیجه ان یک وایروس انفلوانزای که دارای ژن که از منابع مختلف تشکیل شده و ان را “reassortant” مینامند میشود. با وصف انکه وایروس انفلوانزای خوگی نوع مخصوص است که تنها به خوگها سرایت میکند اما بعضی اوقات از سرحد نوع خویش بیرون رفته و باعث مرض در انسانها نیز میشود.

تاثیرات ان بر صحت انسانها چه میباشد؟

وقوع پراگنده مرض انفلوانزای خوگی در انسانها بعضآ راپور داده شده است. عمومآ علایم صحی ان مشابه انفلوانزای موسمی میباشد. آما راپور ارایه شده طبی ان از مریضان بدون علایم تا التهاب شدید شش (سینه پهلو) که منجر به مرگ میشود را در بر میگیرد.

آز انجایکه راپور صحی مرض انفلوانزای خوگی در انسانها مشابه انفلوانزای موسمی و دیگر امراض تنفسی میباشد اکثر قضیه ها بصورت چانسی به اثر نظارت از انفلوانزای موسمی صورت گرفته است. قضیه های خفیف و مرض بیدون علایم شاید هم شناسایی نشده باشد, بدین لحاظ اندازه واقعی این مرض در بین انسانها نا شناخته میباشد.

 

در کجا انسانها به این مرض مبتلا شده اند؟

بعد از عملی کردن مقررات بین المللی صحت  ¹IHR(2005) در 2007 سازمان بین المللی صحت WHO را از قضایای انفلوانزای خوگی در ایالات متحده و اسپانیه اگاه ساخته اند.

 

چگونه انسانها به ان مبتلا میشوند؟

انسانها عمومآ انفلوانزای خوگی را از خوگها میگیرند, اما در بعضی قضایا انسانها سابقه تماس با خوگها و یا جاییکه خوگها نگه داشت میشوند را ندارند.  سرایت ان از انسان به انسان در بعضی موارد صورت گرفته اما ان مقید به تماس نزدیک و نزدیکی مردم با هم بوده است. 

ایا خوردن گوشت خوگ و محصولات ان صحی میباشد؟

بلی. این نشان داده نشده است که انفلوانزای خوگی از خوردن گوشت خوگ و یا محصولات خوگی در صورتیکه به صورت صحیح پخت وپز شود به انسانها سرایت کند. ویروس انفلوانزای خوگی در   70F/160C کشته میشود که این مطابق هدایات تهیه گوشت خوگ و دیگر گوشتها میباشد.

در کدام کشور ها شیوع این مرض اتفاق افتاده است؟

اطلاع انفلوانزای خوگی به مقامات بین المللی صحت حیوانات حتمی نیست, بدین لحاظ پخش بین المللی ان در بین حیوانات معلوم نیست. این مرض در ایالات متحده همه گیر شناخته شده است. وقوع ان در خوگها در امریکای شمالی, امریکای جنوبی, اروپا(شامل بریتانیا کبیر,سویدن و ایتالیا) افریقا (کینیا), و در بعضی قسمت های اسیای شرقی شامل چین و جا پان دیده شده است.

ایا خطر همه گیری ان موجود است؟

این ممکن است که اکثر انسانها مخصوصآ انهاییکه با خوگها در تماس مرتب نیستند از ویروسهای انفلوانزای خوگی مصون نباشند که از ویروس مرض جلوگیری کند. اگر ویروس خوگی به قدر کافی در سرایت مرض از انسان به انسان خود را جاگزین کند این به همه گیری انفلوانزا میانجامد. تاثیر همه گیری این ویروس مشکل است پیش بینی شود.  ان ارتباط میگیرد به شدت و تندی ویروس, مصونیت موجود در بین انسانها, مصونیت گرفته شده از پادتن از انفلوانزای موسمی  و عوامل دیگر.

ایا واکسینی انسانی برای حفاظت از انفلوانزای خوگی موجود است؟

تا هنوز واکسینی که شامل ویروس انفلوانزای خوگی فعلی که باعث مرض میشود وجود ندارد.  و این هم معلوم نیست که واکسین فعلی انفلوانزای موسمی مصونیت از این انفلوانزا را بدهد.  ویروسهای انفلوانزا به زودی تغییر شکل میدهند. این مهم است که واکسین که بر ضد ویروس فعلی که در جریان است بوجود بیاید تا مصونیت اعظم به واکسین شدگان را بدهد. به این علت است که WHO ضرورت دسترسی به انواع ویروسها را دارد تا مناسبترین واکسین را برای ویروس انتخاب کند.

چه نوع ادویه برای درمان ان موجود است؟

دو نوع ادویه وجود دارد.

1: امانتادین ((adamatadine وremantadine))

2: پیشگیری از معالجه انفلوانزا (  (oseltamivirوanamivir))

اکثر قضیه های را پور داده شده قبلی انفلوانزای خوگی از مرض به صورت کامل صحت یاب شده اند بیدون اینکه به معالجه طبی و یا هم ادویه ضد نمو ویروس ضرورت شده باشد.

بعضی ویروسهای انفلوانزا مقاومت بر ضد ادویه ضد نمو ویروس ایجاد میکنند که باعث محدودیت موثریت معالجه میشود. ویروسهای بدست امده از قضیه های اخیر انفلوانزای خوگی انسانی در ایالات متحده در مقابل oseltamivir و zanamivir حساسیت و در مقابل adamatadine  و remantadine مقاومت نشان داده اند.

¹ مقررات بین المللی صحت (International Health Regulation (2005))

 http://www.who.int/ihr/about/en/

معلومات بقدر کافی که رهنمایی کند برای استفاده از ادویه ضد نمو ویروس برای معالجه مرض ویروس انفلوانزای خوگی موجود نیست. کارمندان مسلکی صحی تصمیم میگیرند بر اساس تشخیص طبی و وامگیری ان و ضرر و مفاد معالجه به مریض². برای وقوع دوامدار مرض انفلوانزای خوگی در ایالات متحده و مکسیکو, کارمندان ملی و محلی پیشنهاد استفاده از oseltamivir و zanamivir را برای معالجه مرض بر اساس هویت مرض و تاثیر بر ان را داده اند.

چه باید کرد اگر با خوگها مرتب در تماس باشم؟

با وصف انکه نشانه واضح از قضایای مرض انفلوانزای خوگی انسانی که ارتباط به مرض همانند انفلوانزا در خوگها نشان بدهد وجود ندارد, اما این این بهتر خواهد بود که تماس را با خوگها به محدود ساخته و راپورچنین حیوانات را به مسولین حفظه الصحه برسانیم. آکثر مردم به مرض مبتلا میشوند از تماس نزدیک و دوامدار با خوگهای مریض.  مراعات نظافت خوب در تماس با حیوانات و مخصوصآ این مهم است در وقت کشتار و بعد از کشتار که از سرایت مرض جلوگیری شود. حیوانات مریض و حیوانات که از بابت مرض میمیرند برخورد با ان باید فرق از کشتار عادی کند. از هدایات مقامات محلی  پیروی نمایید.

این نشان داده نشده است که انفلوانزای خوگی از خوردن گوشت خوگ و یا محصولات خوگی در صورتیکه به صورت صحیح پخت وپز شود به انسانها سرایت کند. ویروس انفلوانزای خوگی در   70F/160C کشته میشود که این مطابق هدایت تهیه گوشت خوگ و دیگر گوشتها میباشد.

من خود را از کسانیکه به مرض  انفلوانزای خوگی مبتلا هستند چگونه حفاظت کنم؟

در گذشته انسانهای مریض به انفلوانزای خوگی عمومآ خفیف بوده اما دیده شده است که باعث مریضی شدید مانند التهاب شدید شش (سینه پهلو) شده است. برای شیوع حاضر در ایالات متحده و مکسیکو تصویر طبی فرق میکند. هیچکدام از قضایا در ایالات متحده شکل جدی مریضی را نداشته و مریضان از مریضی خویش صحت یاب شده بیدون اینکه ضرورت به معالجه طبی شده باشد. از را پور های داده شده قضایا در مکسیکو شکل جدی مرض را داشتند.

برای حفاظت خویش نظافت را برای جلوگیری از انفلوانزا مراعات کنید.

از تماس نزدیک با کسانیکه صحت خوب نداشته, تب بلند داشته و سرفه بکنند بپرهیزید.

دستهای خویش را با اب و صابون مرتب بشویید.

عادات خوب صحی شامل: خواب منظم, خوردن غذای تقویه و فعالیت فزیکی را عملی کنید.

اگر شخص مریض در خانه باشد:

کوشش کنید به شخص مریض قسمت جداگانه در خانه فراهم کنید, اگر این ممکن نباشد شخص مریض را حد اقل یک متر فاصله از دیگران بدهید.

وقتی از شخص مریض عبادت میکنید دهن و بینی تان را بپوشانید. ماسکها خریداری شده میتوانند و یا هم از مواد انرا ساخته میتوانید به شرطه که ان پاک و به صورت درست از بین برده شود.

دستهای خویش را با اب و صابون بعد هر از تماس با شخص مریض بشویید.

کوشش کنید استفاده از هوای ازاد را در جاییکه شخص مریض هست با استفاده از کلکین و دروازه بیشتر سازید.  

کوشش کنید ماحول خویش را با وسایل روزمره پاک نگه دارید.

اگر شما در کشوریکه انفلوانزای خوگی به انسانها سرایت کرده باشد از هدایت مقامات محلی و ملی پیروی نمایید. 

² برای ضرر و مفاد ادویه ضد نمو ویروس مخصوص انفلوانزا, ببینید:

http://www.who.int/csr/disease/avian_inflenza/guidelines/pharmamanagement/en/index.html

من چه باید کنم اگر فکر کنم که به  انفلوانزای خوگی مبتلا شده ام؟

اگر احساس مریضی میکنید و تب بلند, سرفه و گلو درد هستید.
در خانه بمانید, از کار, مکتب و جاهای مزدحم مردم تا که امکان دارد اجتناب ورزید.
استراحت کنید و بقدر کافی اب بنوشید.

دهن و بینی تان را در وقت عطسه زدن و سرفه کردن با دستمال بپوشانید و دستمال را به صورت درست از بین ببرید.
دستهای خویش را با اب و صابون مخصوصآ بعد از عطسه زدن و سرفه کردن بشویید.
دوستان و اقارب را از مریضی خویش اگاه ساخته و در کار های خانه از ایشان مدد جویید کارهای که سبب تماس با دیگران میشود مانند خریداری.

اگر به توجه طبی ضرورت دارید:

قبل از رفتن با داکتر و مسولین صحت تماس بیگیرید و برایشان از علایم خویش بگویید, توضیح بدهید که چرا شما فکر میکنید که انفلوانزای خوگی دارید (مثلاً: اگر شما در این نزدیکیها به کدام کشوریکه در انجا شیوع  انفلوانزای خوگی در انسانها رخ داده است سفر کرده اید.) از مشوره برای مراقبت پیروی نمایید.

اگر امکان تماس قبل از رفتن با مسولین صحت ممکن نیست با رسیدن به محل تداوی از شک و گمان خویش در باره انفلوانزای خوگی ایشان را فورآ اگاه سازید.

در جریان سفر مواظب باشید که دهن و بینی تان را بپوشانید.   

27 اپریل 2009
سدنی استرالیا

 

 

                                                                                 

اجتماعی ـ تاريخی

صفحهء اول