© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



محمداسحاق فیاض
Mif_1967@yahoo.com  




                                      تامین امنیت، ضرورت اساسی انتخابات

هرچند که تازمان برگزاری انتخابات زمان زیادی باقی مانده است، اما دغدغه حفظ امنیت انتخابات موضوعی است که حتی قبل از ثبت نامزد های ریاست جمهوری برسرزبانها افتاده است، زیرا در کشور آشوب زده افغانستان، تامین امنیت انتخابات از نظراهمیت بیشتر از خود انتخابات به شمار می رود و به همین منظور کشورهای خارجی نیز تلاش دارند تا نیرو های تازه نفسی که قرار است درافغانستان اعزام نمایند باید قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آن را تکمیل نمایند، تا این نیروهای بتوانند در تامین امنیت در روز برگزاری انتخابات و نیز روزهای شمارش آرا در تامین امنیت سراسر کشور سهم بگیرند.
به همین دلیل قرماندانان ناتو، آیساف و وزارت دفاع ملی و نیروهای پولیس دایم مشغول رای زنی و یافتن راهکارهای جدید برای مقابله با شورشهای طالبان و تامین امنیت انتخابات هستند. زیرا نیروهای طالبان و القاعده نیز با تمام نیرو تلاش دارند تا با ایجاد آشوب و شورش های خونین امنیت انتخابات را برهم بزنند و دموکراسی خونین را برای مردم افغانستان به ارمغان بیاورند.
اما آیا نیروهای داخلی و خارجی توان آن را دارند که قدرت شورش و آشوب را برای مدتی از نیروهای طالبان بگیرند و آنان را برای مدت زمانی زمین گیر و فلج نمایند؟
قوماندان عمومی قوای آیساف و وزیر دفاع ملی در یک کنفرانس خبری مشترک از تدابیر امنیتی ویژه برای برگزای انتخابات در افغانستان خبر دادند اما از شدت حملات طالبان در سال جاری ابراز نگرانی نمودند.
جنرال عبدالرحیم وردک وزیر دفاع گفت:" طالبان تلاش دارند تا روند انتخابات را در افغانستان مختل سازند، آنچه امنیت انتخابات را تهدید می کند این است که مخالفان مسلح دولت افغانستان از تجهیزات بهتری برخوردار شده و با "شیوه های مغلق تری" می جنگند.در طول سه چهار سال آخر، درهرسال میزان شدت حملات دشمن بالا رفته. در ضمن، جنگجویان خارجی هم در افغانستان حضور یافته اند، طرز فعالیت شان مغلق تر شده و وسایل بهتری در اختیار شان قرار گرفته است. اما نیروهای امنیتی افغان و ناتو با ایجاد کمر بندهای ویژه ی امنیتی و کنترول هوایی امنیت این مراکز را تامین خواهند کرد. برنامه چگونگي تامين برگزاري انتخابات از سوي نيروهاي امنيتي كشور و ناتو و نيروهاي بين المللي آماده شده است و نيروهاي بين المللي و افغان، به حدي به شورشيان ضربه وارد خواهند كرد كه ديگر توانايي اخلال در تامين امنيت انتخابات را نداشته باشند".
وزير دفاع همچنین خاطر نشان کرد که تا زمان برگزاري انتخابات، شمار نيروهاي اردوي ملي به بيش از 92 هزار نفر خواهد رسيد و تا آن زمان مراكز هماهنگي نيروهاي امنيتي در تمام ولايات ايجاد مي گردد.
همچنین جنرال ديويد مكرنان فرمانده عمومي نيروهاي ائتلاف بين المللي، سال جاري را يك سال پر چالش و نگران كننده خواند و گفت: كشورهايي عضو آيساف كه تعدادشان به 42 كشور مي رسد تعهد كرده اند كه نيروهايشان را در سال جاري افزايش دهند.انتخابات، بايد شفاف و بدون چالش باشد و ما سعي مي كنيم امنيت را در جريان انتخابات تامين كنيم. نيروهاي جديد امريكايي كه به افغانستان اعزام مي شوند، در ولايات جنوبي هلمند،‌ قندهار، زابل و فراه مستقر می شوند
و آنان به طور جدي تلاش مي كنند پس از اين، از كشتارغير نظاميان در جريان عمليات هاي جلوگيري به عمل آيد.
دربرابر این آمادگی ها البته طالبان نیز آران ننشسته اند و انان نیز شب و روز در تلاشند تا بتواند دست به آشوب و ناامنی بزنند و فرایند طبیعی انتخابات را مختل نمایند. گزارش ها حاکی ازآن است که طالبان از هم اکنون تلاش های سری را برای حملات انتحاری متعدد و گسترش آشوب های خونین در ولایات مختلف افغانستان و به خصوص کابل، اغاز کرده اند، آنان تلاش دارند قبل از برگزاری انتخابات چنان مناطق مختلف افغانستان را در آشوب و نا امنی فروببرند که دیگر زمینه انتخابات آزاد و سالم را از بین ببرند. در سایه این تلاش ها طالبان از همین اکنون تلاش دارند تا مقادیرزیادی از مهمات و مواد منفجره را به داخل کابل وارد کرده و در نقاط مختلف این شهر جاسازی نمایند، تا در زمان مناسب برای برهم زدند امنیت و ایجاد ترس و رعب و وحشت در میان مردم دست به خرابکاری و بمب گزاری و عملیات انتحاری بزنند.
در پی تلاش های مقامات امنیتی در پایتخت در دوعملیات جداگانه مقداری اسلحه و مهمات را که طالبان در شهر کابل جاسازی کرده بود، بدست آورده اند.این دوعملیات در ولسوالی های سروبی و چهار آسیاب راه اندازی شده بود که درعملیات ولسوالی سروبی سلاح، مهمات و اوراق تبلیغاتی طالبان بدست آمده است. در چهار آسیاب نیز مقدار زیادی مواد منفجره و مهمات کشف شده است.
طالبان تلاش دارند درسال جاری شورش ها و ناامنی ها را به سوی شمال کشور نیز بکشانند، آنان با این هدف می خواهند در قدم اول روند انتخابات را در سراسر کشور نختل نمایند و در قدم ساحه فعالیت های شورشی خود را نسبت به سال های گذشته گسترده تر سازند و چنین تلاش زنگ خطر جدی برای دست اندرکاران و حافظان امنیت در شمال کشور می باشد. طالبان به دلیل ان که نفوذ بومی ندارند طبعا مانند جنوب و اطراف نمی توانند موفقت های چشم گیر را بدست آورند، اما اگر نیروهای امنیتی کوچک ترین غفلت کنند، نیروهای انتحارگر طالبان را راحتی از پاکستان و یا جنوب کشور به مناطق شمالی کشور نفوذ کرده و دراین مناطق فاجعه بیافرینند.
طی حدود ده روز گذشته حد اقل چهار حمله انتحاري، انفجار و حمله بر پوليس در مناطق شمال کشور روي داده است. دريك حمله انتحاري در ولايت سمنگان يكتن كشته شد و يك نفر ديگر زخمي گردید و در حمله طالبان مسلح به يك پاسگاه پوليس در ولايت قندوز، چهار پوليس زخم شدند هم يك موتر پر از مواد انفجاري در شهر مزار شريف انفجار نمود و يك حمله انتحاري در شاهراه مزارشریف - جوزجان در ولسوالي بلخ دو سرباز نيروهاي ائتلاف و يك كشاورز محلي زخم برداشتند.
این گونه آشوب ها طی ده روز در مناطق مختلف شمال کشور نشان می دهد که طالبان مصمم اند تا برای مختل کردن پروسه انتخابات از هیچ جنایتی دست بردار نباشند، از سوی دیگر تهیه نیازمندی ها و تدارکات ناتو نیز از سمت شمال کشور عبور میکند و این موضوع سبب گردیده است تا طالبان را بیشتر از گذشته ترغیب نمایند تا به مناطق شمال کشور نفوذ نموده آشوب و ویرانی را دراین مناطق به ارمغان آورند.
در کنار این مشکل سخنگوي طالبان در دره سوات پاكستان كه كنترل اين منطقه را در دست دارد، اظهار داشته است که این گروه بعد از این درکنار طالبان افغانستان، علیه دولت و نیروهای ناتو و ائتلاف بین المللی خواهد جنگید. مسلم خان سخنگوی طالبان پاکستانی گفت: در صورت عدم خروج نيروهاي ناتو و آمريكا از افغانستان، طالبان پاكستان به كمك طالبان افغانستان خواهد رفت.
در چنین وضعیتی می طلبد که نیروهای امنیتی و ناتو طرح ها گسترده امنیتی را باید روی دست بگیرند و اجازه ندهند آشوب طلبان نظم انتخابات را برهم بزنند.


                                                                                 

اجتماعی ـ تاريخی

صفحهء اول