© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



محمد اسحاق فیاض
Mif_1967@yahoo.com



                                    افغانستان، آغاز فصل جدیدی از خشونت ها


گرم شدن هوا و آمدن بهار برای بسیاری از مردم کشورهای جهان نوید بخش کار و تلاش و نشاط و سرور است، آنان بهار فصل نیک می دانند که با آغاز آن فصل کشت و مزرعه و کار آغاز می گردد، به همین دلیل در میان مردم فارسی زبان این مثل معروف است که« سالی که نیکو است از بهارش پیدا است» زیرا سالی که بارندگی خوب باشد بهار با طراوتی را پیش رو دارند.
اما درافغانستان باامدن فصل بهار و گرم شدن هوا در عین حالی که مردم عید نوروز وآمدن فصل بهار را جشن می گیرند، بیم و هراس دیگری نیز وجود این مردم را به لرزه در می آورد و آن شروع جنگ و خشونت در افغانستان است، بهار درافغانستان اگر آغازی برای کشت و کار و تلاش است، شروعی برای جنگ و خشونت نیز هست. سی سال است که مردم افغانستان بهار شان را با شروع جنگ و خشونت آغاز می کنند. سی سال است که با آغاز بهار مردم از یک دیگر می پرسند امسال په روی خواهد داد؟ امسال چه جنگ هایی اتفاق خواهد افتاد؟ امسال چه کسانی در سایه خشونت به کام مرگ کشانده خواهد شد؟ امسال درکدام جا و در کدام شهر و چه کسانی عملیات انتحاری انجام خواهند داد؟
سی سال است که دغدغه ذهنی مردم ما را همزمان با آغاز بهار چنین سئوالاتی پرکرده است. سئوالاتی پایان ندارد و طی سی سال به طول مسلسل تکرار شده است.
در اولین روزاز عید نوروز و سال 1388 و فصل بهار، اولین خشونت و انتحار در کشور رویداد تا آغازی باشد برای یک سال خونین دیگر، تا نشان دهد مردان خشونت سالار برای رسیدن فصل بهار و آغاز فصل جدیدی از خشونت ها لحظه شماری می کنند. براساس گزارشهای خبری در شرق افغانستان در اولین روز از سال جدید، ورزی که مردم نوروز را جشن گرفته دست کم پنج نفر در اثر یک حمله انتحاری در شرق افغانستان کشته شدند. مقام های محلی در شرق افغانستان می گویند این حادثه پس از آن رخ داد که یک بمب گذار انتحاری با موتر بمبگذاری شده به یک پاسگاه پلیس در ننگرهار حمله کرد. گل آقا شیرزوی والی ننگرهار گفت در این حادثه، چهار غیر نظامی و یک پولیس کشته شده و چهار غیر نظامی دیگر مجروح شده اند.
از انجایی که این حمله در روز عید نوروز رخ داد، حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان با انتشار نامه ای این حمله را محکوم کرد.
در کنار این حادثه دست کم چهار سرباز نیروهای خارجی در ولایت های قندهار و هلمند در دو روی داد جداگانه کشته شدند.
با توجه به احتمال افزایش خشونت ها درافغانستان و گسترش حملات انتحاری و نظامی طالبان و القاعده درافغانستان، امریکا برای تحت فشار قرار دادن بیشتر گروههای افراطی در داخل پاکستان، تصمیم دارد تا حملات هوایی خود را از ایالت سرحد پاکستان و مناطق قبایل آزاد به ایالت بلوچستان پاکستان نیز گسترش دهد. براساس گزارش های اطلاعاتی امریکا فرماندهان طالبان ازجمله ملاعمر رهبر طالبان و دیگر اعضای بلند پایه این گروه در ایالت بلوچستان پاکستان زندگی آرامی دارند و تاکنون آنان را هیچ خطری تهدید نکرده است.
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در 18 مارچ گزارشی را در مورد احتمال گسترش عملیات نظامی آمریکا در عمق خاک پاکستان منتشر کرده
و در آن آمده است که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، و مشاوران امنیتی وی گسترش جنگ مخفیانه تا ایالت بلوچستان پاکستان و مرکز تجمع رهبران طالبان در این شهر را مورد بررسی قرار داده اند.
به نوشته این روزنامه، دو گزارش مهم که در هفته های اخیر برای اوباما ارسال شده حاوی این توصیه است که نیروهای آمریکایی باید هدف های خود در پاکستان را وسعت دهند و پناهگاه های مهم شورشیان در داخل شهر کویته، مرکز بلوچستان، و نواحی اطراف این شهر را نیز مورد حمله قرار دهند.
نیویورک تایمز می افزاید که حملات نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان علیه مراکز شورشیان در نواحی مرزی پاکستان باعث شده است تا رهبران طالبان برای برخورداری از امنیت بیشتر به ایالت بلوچستان بگریزند و از این محل به سازماندهی عملیات در سایر نقاط پاکستان و داخل خاک افغانستان ادامه دهند.
مشاوران آقای اوباما به او توصیه کرده اند که ادامه حملات در داخل خاک پاکستان را با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، مورد تایید مجدد قرار دهد و اجرای عملیات زمینی با استفاده از امکانات سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا - سیا - و کماندوهای واحد عملیات ویژه را که به طور محدود در ماه های آخر زمامداری آقای بوش به اجرا گذاشته شد، باردیگر مورد توجه قرار دهد.
به نوشته نیویورک تایمز، مقامات سیاسی و نظامی آمریکا گزینه های متعددی را در مورد تعهد آمریکا در قبال افغانستان تهیه کرده اند تا باراک اوباما یکی از آنها را برگزیند.
این روز نامه می نویسد، نخستین گزینه در این زمینه انتخاب هدفی محدودتر در افغانستان صرفا به منظور جلوگیری از تبدیل این کشور به پناهگاهی برای تروریست هاست اما سئوال اصلی در انتخاب این گزینه این است که آیا هرگز می توان اقتدار دولت مرکزی افغانستان را به حدی افزایش داد که به تنهایی قادر به حفظ امنیت تمامی کشور باشد"؟
مهمترین دلیل گرینه های محدود نگرانی مقامات آمریکایی از افزایش تلفات غیرنظامی حمله به طالبان هستند
اما گزینه دوم شامل افزایش قابل توجه در اقدامات آمریکا برای آموزش سربازان افغان است به نحوی که نیروهای آمریکایی در جنگ علیه شورشیان طالبان، از حمایت هر چه بیشتر ارتش ملی افغانستان برخوردار شوند، یعنی روشی که آقای بوش دنبال کرد اما مشخص شد که در عمل، آموزش نظامی به زمانی بیش از میزان پیش بینی شده نیاز دارد و کارآیی آن کمتر از آن است که انتظار می رود.
گزینه سوم، به نوشته نیویورک تایمز، توصیه می کند که ناتو و ارتش آمریکا منابع گسترده ای را به عملیات مقابله با شورش طالبان اختصاص دهند اما در چنین صورتی، آقای اوباما قطعا با مخالفت شدید سایر کشورهای عضو ناتو مواجه خواهد شد زیرا در حالیکه ایالات متحده در صدد تقویت حضور نظامی در افغانستان است، بسیاری از متحدان این کشور برای خروج از این کشور برنامه ریزی می کنند.
این روزنامه می افزاید که همزمان، مقامات دولت آمریکا تاکید دارند که حمله با موشک و هواپیماهای بدون سرنشین به مراکز تجمع شورشیان طالبان در نواحی مرزی پاکستان با افغانستان به کشته شدن نه تن از بیست فرمانده ارشد طالبان منجر شده و اخیرا نفرات مسلح و اردوگاه های آموزشی بیت الله محسود فرمانده طالبان پاکستانی هدف قرار گرفته اند و به همین دلیل، بسیاری از فرماندهان ارشد طالبان به شهر کویته گریخته اند هر چند که گفته می شود تعدادی از فرماندهان طالبان در شهر کراچی نیز پناه گرفته اند.
به هرچند که تاهنوز اوباما استراتژی اصلی خود را در قبال افغانستان اعلام نکرده است، اما او هر یک از گزینه های فوق را که برگزیند بازهم نتیجه آن به ادامه جنگ و خشونت ختم می شود و امریکا چاره ای جز مقابله نظامی با گروههای افراطی مانند طالبان و القاعده را در افغانستان و پاکستان ندارند.
براین اساس امسال نیز سال خونینی در پیش رو است و از این که در روز اول نوروز با خشونت خون آغاز گردید و با مرگ انسان درافغانستان به استقبال سال جدید و فصل بهار رفتند، روشن می شود که امسال نیزسال خون و خشونت در افغانستان خواهد بود.


 

          

اجتماعی ـ تاريخی

صفحهء اول