© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 عبدالرحيم غفوری

 

 

                   کنسرت داود سرخوش هنرمند متعهد و مطرح کشور در استکهلم سويدن

روز هشتم مارچ است. در شهر و بازار استکهلم شور و حال تبريک گويان مردها و اهدای دست های گل به زنان مشهود است. مغازه ها دسته های گل را دوبرابر ساخته اند . اما در همين شور و حال، در يکی از گوشه های مرکز شهر ، جمعی کثيری از افغانان نيز جمع شده اند و هشتم مارچ، را به گونهء ديگری، تجليل می کنند. مادران، زن ها و دختران جوان همانند شمعهای در ميان مردان فاميل، دسته دسته بسوی سالن زيبای سودره تياتر در حرکتند و به ديدار هنرمند مردمی شان، داود سرخوش ميروند که به مناسبت هشتم مارچ با نوازنده های توانا و با احساس خود به استکهلم آمده اند.
در سالن ورودی، روبروی غرفهء تکت فروشی و رستوران سالن سودره تياتر، کودکان، جوانان، و بزرگان موج ميزنند. و همه عجله دارند که زودتر تکت گرفته و بداخل سالن بروند؛ چون مسئولين اعلام کرده اند که راس ساعت 6 برنامه را آغاز می کنند. اما گويا اين رسم نبايد بشکند که برنامه های افغانها دير شروع می شود! از آنجاييکه جمعی هنوز در صف تکت فروشی ايستاده اند، برگزار کننده گان، اجباراً آغاز برنامه را به تعويق ميندازند تا ورود تدريجی مهمانان فضای کنسرت را مختل نسازد.
فضای داخلی سالن بسيار زيبا است. تذهيب ها و گچبری های سقف و ديوار ها جلوهء خاصی به سالن بخشيده است.
ستيژ بشکل زيبای تزئين شده است. نور پردازی بسيار عالی ، پردهء سياه زمينه، آلات موسيقی زنده که عبارتند از جاز، باس گيتار، ليت گيتار، پيانو و کيبورد، ستيژ کنسرت های هنرمندان مطرح جهان را در ذهن مجسم می کند.
نور بر يکی از مکروفون های ستيژ متمرکز می شود. دکتور همايون مروت يکی از اعضای فعال کلوب قلم افغانها پشت آن قرار می گيرد و با دکلمهء يک شعر زيبا دربارهء مقام زن، به انتظار مهمان نقطهء پايان می گذارد.
مادر چقدر مقام والا داری
خواهر چقدر تو لطف بر ما داری
دختر چقدر تو پر محبت هستی
همسر تو که جای بر سر ما داری
او پس از عرض تبريک و شاد باش به مناسبت روز هشتم مارچ، پيرامون انگيزهء برگزاريی کنسرت مطالبی را بيان مينمايد و خاطر نشان می سازد که عوايد اين کنسرت برای تشکيل کورسهای نرس قابله های داخل کشور، فرستاده می شود. او ضمناً از همکاريی مراجع کمک کنندهء عمده مانند کميتهء سويدن برای افغانستان، و سودره تياتر، تشکر و سپاسگزاريی می نمايد.
مروت در آغاز از خانم يننی اندر بری نمايندهء کميتهء سويدن برای افغانستان، و سپس از ناصر سکندری نمايندهء کلوب قلم افغانها در استکهلم دعوت می نمايد تا بر روی ستيژ تشريف آورده و پيام های کميته و کلوب قلم را به مناسبت هشتم مارچ بخوانش بگيرند.
ديگر زمان موسيقی و هنرنمايی هنرمندان مهمان فرا می رسد. لذا نخست از هنرمند گرانقدر داود سرخوش و نوازنده های همرا دعوت می نمايد تا بر روی ستيژ بيايند. با حضور هنرمند محبوب کشور آقای سرخوش، و نوازنده های همراه، سالن غرق شور و فرياد میگردد و مدت طولانی کف زدن ها ادامه ميابد. و داود سرخوش با خواندن
از راه دور امدی
چه ناصبور آمدی
خسته نباشی
مانده نباشی
سلام موسيقيايی اش را به حضار تقديم می کند.
موسيقی زنده و شور و هيجان نوازنده ها و آواز پر از احساس داود سرخوش در همان آغاز دلها را مالامال عشق و شور ميسازد.
بمحض ختم آهنگ مانده نباشي، غريو از شور، فرياد و کف زدن حضار، سالن را پر می کند. مروت دوباره بر روی ستيژ می آيد و و راجع به ويژه گی های خاص و تعهد مردمی و هنريی داود سرخوش سخن می گويد.
داود نيز رشتهء سخن را بدست می گيرد، و از کميتهء سويدن برای افغانستان کلوب قلم افغانها و مهمانان حاضر تشکر و سپاسگزاريی نموده و هشتم مارچ را به همه تبريک و تهنيت می گويد. و با ياد آوری اينکه چندين آهنگ البوم آخيرش بنوعی در رابطه با زن است، آهنگ مريم را که يکی از زيباترين آهنگهای اين مجموعه است، اجرا می کند. تنها سکوت نيست بلکه ابهت داود و نوازندگان او مهمانان را چنان غرق ساخته است که تو گويی ملودی ها از رگ رگ وجود آنها عبور می کند.
آهنگ دوم داود «موهای تيد پرک» با نوازندگی دمبوره اين آله آشنای محلی، همراه ميشود و ديگر مهمانان به اوج ميرسند.
و به همين منوال، در بيش از يک ساعت و نيم، آهنگهای داود يکی پشت ديگر ، احساسات مهمانان را بر می انگيزد و کف زدن ها و هلهله و غوغای آنها فضای سالن را پرمی کند. تا اينکه مروت دوباره بر روی جايگاه قرار می گيرد و برای مدت نيم ساعت تفريح اعلان می کند. در هر گوشهء ساختمان سودره تياتر جمعيتی کثيری موج می زند و همه درباره کنسرت و آهنگهای داود صحبت می کنند. و با هر که مواجه ميشوی ابراز خرسندی می کند و بعضی ها می گويند که(عد مدتهای طولانی يک کنسرت واقعی ديديم) و ديگری می گويد(از بس در کنسرت ها يک خواننده و يک نوازنده ديده بوديم، فکر می کرديم کنسرت يعنی اين؛ اما امشب ديديم که نه موسيقی زنده، يعنی چی......)
بالاخره قسمت دوم کنسرت آغاز ميشود. مهمانان مشتاق سر جاهای خود قرار می گيرند. همايون مروت پشت مکروفون قرار می گيرد و از دو دختر جوان و با استعداد مينه افضلی و فريانا اصغری دعوت می کند. مينه و فريانا دو قطعه شعر پشتو و دری را درباره مقام زن به بسيار زيبايی دکلمه می کنند. که با استقبال بسيار گرم حضار مواجه ميشود. پس از دکلمهء اشعار، بخش دوم کنسرت با آهنگهای دلنشين و پر از احساس داود سرخوش آغاز می گردد. يکی از ويژه گيهای خاص قسمت دوم کنسرت، اجرای آهنگهای محلی با گويش دری هزاره گی و نوازندگی دمبوره و همراهيی زيربغلی می باشد که مهمانان مشتاق را سخت تحت تأثير قرار می دهد. بسياری از آهنگها تا آخر با کف زدن های حضار همراه می شود. جمعی در حاليکه فرزندان خردسالشان را به آغوش دارند با دسته گلهای به نزديک ستيژ ميروند. داود سرخوش نزديک شان ميايد و کودکان دسته گلها را به نمايندگی از فاميل های شان به داود اهدا می کنند و داود آنها را با محبت در آغوش می گيرد کف زدن و غلغله حضار اين لحظات احساسی را بيشتر شور و حال می بخشد.
پس از تک نوازی های داود ، نوازندگان همراه دوباره به داود می پيوندند و بازهم همان شور و نشاط ، رقص و پايکوبی تعدادی از جوانان فضای سالن را گرم می سازد.
حوالی ساعت ده کنسرت به پايان می رسد و مجری برنامه از خانم يننی نمايندهء کميته سويدن برای افغانستان دعوت مینمايد تا بر روی ستيژ آمده و مراتب پاس و سپاس خود در قالب دست گل های به داود نوازندگان هنرمندش ابراز نمايد. سالن پر شور و نشاط است و کف زدن ها لحظهء قطع نمی شود.
داود اين هنرمند متعهد و با احساس وطن تنها برای تجليل از روز هشت مارچ و حمايت از حقوق زنان، به اجرای کنسرتش بسنده نمی کند. او دريک اقدام غير قابل انتظار و نيک که نشان دهندهء شخصيت بالای انسانی و هنريی اوست، مبلغ هزار و پنجصد ايرو از حق خودش را برای تعليم نرس قابله های داخل کشور، اهدا می کند. اين اقدام او اعضای کميته سويدن برای افغانستان و کلوب قلم و مسئولين سودره تياتر را شديداً تحت تاثير قرار ميدهد. که بدينوسيله ما يکبار ديگر سپاسمندانه اين عمل نيک و انسانی اين هنرمند مطرح کشور را به ديدهء قدر می نگريم و برايش در در تماميی عرصه ها آرزوی موفقيت های بيشتر از پيش می نماييم.

 

 

 

                                     «»«»«»«»«»«»

 

 

 

 


 

ادبی ـ هنری

 

صفحهء اول