© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رادیو فــرانســــه
تاریخ انتشار مقاله  15/02/2009 

 

آزادی بیان و طنز

گفت و شنود عــزیز احـمــد فــرد با شکرالله شیون

 

سایت "پر خانۀ جافر خان" با استفاده از لهجه های اقوام افغانستان، مسایل سیاسی و اجتماعی را با شیوۀ طنز بیان میکند.

در دهه های گذشته، فضای سیاسی افغانستان آنچنان بسته و غم آلود بود که نه برای انتقاد جایی وجود داشت و نه برای طنز. ولی خوشبختانه درین اواخر، نه تنها در قانون اساسی افغانستان آزادی مطبوعات و آزادی بیان تضمین شده است، بلکه، در اثر پیشرفت علم و تکنیک، و با بوجود آمدن انترنت، دیگر اصلاً کسی نمیتواند جلو اظهار نظر دیگران را بگیرد.

صدای اعتراض مردم افغانستان هم امروز به شکلی از اشکال پخش میشود. یکی از کانال های اعتراضی، به شکل طنز، سایت "پرخانۀ جافر خان" است:

http://jaafarkhan.blogfa.com/

شکر الله شیون، مسئول این سایت، با اشاره به مسایلی که درین اواخر آزادی بیان را خدشه دار کرد، مسئلۀ پرویز کامبخش و بصیر بابی و دیگران، میگوید که در افغانستان هنوز هم برای بسیاری از کسان آزادی مطبوعات مفهوم کامل ندارد.

در گفتگویی با ما (رادیو فرانسه) علاوه بر طرح این انتقاد و مشخص ساختن حد و حدود آزادی بیان و تفاوت آن با هتک حرمت، آقای شکر الله شیون "پر خانۀ جافر خان" را معرفی میکند. و نهایتاً صحبت بر میگردد به مشکل برانگیزی وزیر اطلاعات و فرهنگ فعلی افغانستان، آقای کریم خرم که به گفتۀ شکر الله شیون  با بازی با کلمات "مردم را به جنگ می اندازد".

برای خواندن و شنیدن این گفت و شنود لطفاً بر لینک ذیل کلیک کنید:

 

http://www.rfi.fr/actufa/articles/110/article_5370.asp

 

  

 

    

«»«»«»«»«»«»

 

 

 

 


 

ادبی ـ هنری

 

صفحهء اول