© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 فردا

 

                                              « از حوا تا زن امروز»
                                   يک تأليف ارزشمند به قلم مليحه ناياب افغانی

                   
اخيراً اثری محققانه و جامع به قلم پژوهشگری دقيق النظر و پرکار مليحه ناياب در آسترليا به زيور چاپ آراسته شده که که با توجه به محتويات و فصول و ابوابش يکی از سودمند ترين تأليفات دربارهء نيم ديگر جامعه ما می باشد.
قدر مسلم اينست که ما در هيچ زمينه ای به تعادل رفتار و پندار نرسيده ايم و در تمام شئوون زندگی دلبسته ء اعمال خشونت و کژ رفتاری نسبت به گروه های ضعيفتر از خود بوده ايم که که در اين ميان سوی معامله در مقابل « نيمهء ديگر» جای چشمگير و نمايانی دارد.
زن در افغانستان سرگذشت غم انگيزی دارد. در روستاها و باديه های افغانستان جنس زن را همرديف دام و دد به حساب می آورند و در شهر ها و در مجامع بالنسبه نيمه مدنی جنس زن را نيم يک انسان تلقی می کنند.
روزنامهء معروف « شرق» آورده است: در افغانستان يک دختر شانزده ساله از شوهر هشتاد و پنج ساله اش که در نه سالگی عقدش کرده بود فرار می کند. او را دستگير ميکنند و به دوسال و نيم زندان محکوم می شود.
چندی پيش در يکی از شهر های وطن ما مردی متهم به قتل شد. خانواده او متعهد شد به جای پرداخت ديه، دو دختر هشت ساله و پانزده ساله را به عقد مردانی از خانواده مقتول درآورند.
هم اکنون هر بيست دقيقه يکبار، يک زن افغان هنگام وضع حمل جان خود را از دست ميدهد. نتايج تحقيقات سازمان ملل متحد در سال 2002 نشان داد که آمار مرگ ومير مادران در بدخشان بالاترين رقم مرگ و مير در دنيا بوده است.
در شهر بزرگ هرات زنانی که با مرد غريبه ديده شوند دستگير می شوند و مورد آزمايش اجباری باکره بودن قرار می گيرند.
به گواهی تاريخ دخترانی که به عنوان « خونبها!» به خانواده مقتول هبه می شوند وضعی به مراتب بدتر از يک برده ميداشته باشند.»
اين فکت ها نشانگر آن است که وضع زن در افغانستان فاجعه بار است و تا تساوی حقوق زن و مرد زمان زيادی باقيست.
به مناسبت تبجيل از کتاب نويسندهء پرکار ما ناياب ، شايان گفتن است که اين نکات در موازات آن قرار دارد.
مهمترين مباحث در کتاب ياد شده قرار ذيل می باشند.
زن در اجتماع ، زن در تاريخ ، زن در سياست، زن در مذهب ، زن سالاری ، تعدد زوجان، ازدواج اجباری ، حق المهر (مهريه) ، طلاق، سنگسار ، شهادت دو زن و يک مرد، و غيره...
کانون فلم افغانها در سويدن چاپ اين اثر ارزشمند را به مولف دانشمند آن تبريک گفته و مطالعه ء آنرا به همه توصيه مينمايد.
 

    

«»«»«»«»«»«»

 

 

 

 


 

ادبی ـ هنری

 

صفحهء اول