© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

ا. عرفان

                               نگاهی به پیروزی تاریخ ساز بارک  اوباما
                                منحیث ریس جمهور ایالات متحده امریکا



موفقیت بارک حسین اوباما در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا بروز چهارم نومبر امسال (2008 م) در تاریخ بیشتر از سه صد سالۀ این کشور، بی سابقه و تاریخ ساز بود. این اولین بار است که مردم این سرزمین در انتخابات ریاست جمهوری تبعیض نژادی و مذهبی را یکطرف گذاشته و کاندید سیاه پوست حزب دیموکرات، جناب بارک اوباما را منحیث چهل و چهارمین ریس جمهور این کشور با اکثریت آرا انتخاب نمودند.

 

C:\Documents and Settings\User\My Documents\My Pictures\NEW PIX\1111.JPG                

بارک حسین اوباما مرد 47 ساله است، که از پدر سیاه پوست کینیایی و مادر سفید پوست امریکایی در سال 1961م در ایالت هاوایی ایالات متحده بدنیا آمد. پدر وی معتقد به دین مقدس اسلام بود، ولی بارک در نو جوانی خود هنگامی که با مادر کلان مادری عیسوی مذهب خود زنده گی میکرد، یک عیسوی بار آمد و در طول عمر خود یکی از کدر های فعال کلیسای منطقوی خود در شیکاگو بود.نامبرده تحصیلات عالی خویش را در پوهنتون کولمبییا و بعداً پوهنتون هارورد در رشتۀ حقوق به پایان رسانید. وی از سال 1996 م الی 2004م منحیث سناتورایالتی در ایلونای وبعدأ بحیث سناتور ایالت ایلونای در مجلس سنای ایالات متحده ایفای وظیفه نموده است.

بارک اوباما طی 21 ماه مبارزات انتخاباتی نخست بین کاندید های دیموکرات و بعداً مقابل جان مکین کاندید حزب جمهوری خواه بارها مورد حملات لفظی غیر اخلاقی و غیر انسانی قرار گرفت. در این مبارزات انتخاباتی وی بدلیل داشتن اقارب مسلمان، سیاه بودن پوست اش، بتن کردن لباس افریقایی و بستن سمبولیک دستار، مشابه بودن اسم اش با اسم اسامه، رسم الخط عربی بالای سنگ مزار پدرش ...به کم کفایتی برای مقام رییس جمهوری یک مملکت ابر قدرت متهم شد. اما با وجود تمام این تخریبات سیاسی ، مردم به ستوه آمده از سیاست نادرست و ظالمانۀ حزب جمهوری خواه بالاخص رهبری جورج دبلیو بوش از حضور بارک اوباما در این انتخابات و خط مشی سیاسی و اقتصادی وی استقبال گرم نموده و در روز انتخابات وی را به اکثریت آرا منحیث اولین ریس جمهور سیاه پوست وافریقایی تبار در تاریخ این کشور انتخاب نمودند.

با آنکه مردم هنوز در ایالات غربی این کشور در قطارهای طولانی منتظر به صندوق ریختن رای خویش بودند، جان مکین ضمن یک صحبت تیلیفونی به شکست فاحش خود اقرار و پیروزی قطعی و بی سابقۀ رقیب خود بارک اوباما را برایش تبریک گفت. این در حالی بود، که جان مکین صرف 167 رای و بارک اوباما بیشتر از 347 رای حاصل کرده بود. یاد آور باید شد، که برای پیروزی درین انتخابات بدست آوردن اقلاً 270 رای ضروری است.
بارک اوباما بعد از پیروزی خود در خطاب به 200000 هواخواهان خوددر شهر شیکاگو مرکز ایلونای و میلیون ها بینندۀ تلویزیون گفت:
"..... نخست از هر یک شما به خصوص آنانیکه برای اولین بار تصمیم به سهمگیری در پروسهء انتخاباتی گرفته اند، ابراز امتنان میکنم.......این موفقیت موفقیت من نه بلکه موفقیت مردم است....."
مهاجرین افغان مقیم ایالات متحده امریکا در این مبارزات انتخاباتی سهم فعالانه گرفتند.یکی از دلایل مهم سهم گیری چشمگیر آنها ابراز نارضایتی و انزجار ازخط مشی غیر انسانی و سیاست خصمانۀ جورج بوش ودولت حامی اش در جهان بخصوص مقابل مردم مظلوم و جنگ زده افغانستان واعراق بوده است.
بارک اوباما در مسیر مبارزات انتخاباتی خود در طول 21 ماه اخیر بار ها از تمایل به ختم جنگ، پایان دادن بحران اقتصادی، ازدیاد مالیات طبقۀ سرمایه دار و حمایه از طبقه متوسط و تأمین بیمه صحی عمومی صحبت نمود. اینکه نامبرده تا چه سرحد به وعده های خود عمل میتواند، سوالیست، که زمان پاسخگوی آن خواهد بود! حتی اگر او نتواند پلان های قبلاً طرح شده را و وعده های بارها اعلان شده را عملی نماید، پیروزی او به بلندترین مقام دولتی ابر قدرت یکه تاز دنیا، ایالات متحدۀ امریکا, در بلند بردن روحیۀ اقلیت های این کشور بخصوص سیاه پوستان، مسلمانان، مهاجرین تازه وارد و و و...تأثیر محسوس خواهد داشت.

قرار است، بتاریخ بیستم جنوری سال 2009م قدرت دولتی ایالات متحده امریکا طی مراسمی خاص تاجگذاری ازجورج دبلیو بوش به جناب بارک حسین اوباما انتقال یابد... و سیاست جهانی رنگ و شکل تازه ای بخود خواهد گرفت.



 


                                        

                                                                                                    
 


 

اجتماعی ـ تاريخی

صفحهء اول