© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فردا

 

                                                سفری در سرخ
                                   مجموعه داستان کوتاه از محمدعقیلی

 

 

                         


داستان کوتاه در ردیف زیباترین و گویاترین انواع ادبی قرار دارد. این ژانر در پویه آمد وشد زمانه ها در مغربزمین به تدریج راه کمال پیمود وبه قوام رسید. داستان کوتاه به معنای معاصرش از دستاورد های طبقه بورژوازیست. بعداز پدیدشدن نهضت های رنسانس ورفورم در اروپا که مولود سیر تحول عقلانیت یونانی و روم و مسحییت بود ادبیات نیز بیش از پیش از ضابطه های خرد آدمی تبعیت کرد ودر تمام گستره ها از جمله سرایش شعر،آفرینش رمان ، نگارش نمایشنامه ودیگر شاخه های هنر واردفضای جدیدی شد که درآنها حداکثر خردورزی ، روشن اندیشی ، تخلیص وحذف حواشی و زواید به نظر می رسیدند.
داستان کوتاه نیز با ساختار نوین نخست وارد ترکیه عثمانی شد واز آنجا داخل ایران شد وبزرگانی چون علامه دهخدا، محمد علی جمالزاده ، بعدا بزرگ علوی ، صادق هایت ، صادق چوبک وارد عرصه شدندو بهترین نمونه های داستان کوتاه را بزبان فارسی نوشتند که در حوزه فرهنگی ما نه تنها ما افغانها از آن تأثیر پذیرفتیم ، بلکه پارسی گویان تاجیکستان ، سمرقند وبخارا نیز از آنها تبعیت کردند.
این اثر بخشی و داد گرفت فرهنگی ، یک حد فاصل کیفی وحتی یک انقلاب ادبی بود. از آن پس مرز بین افسانه نویسی ، انشأ پردازی و نثر منشیانه جدا شد و داستان کوتاه و داستان بلند جانشین صور عنعنی قصه نویسی شد.
در هیمن راستا محمد عقیلی نیز یکی از چهره های شاز داستان نویسی معاصر زبان فارسی دری است.
اخیرا از این نویسنده گرامی مجموعه شامل چند داستان کوتاه دلپذیر است وآنرا انتشارات باران در استوکهلم به چاپ سپرده است.
درباره کم و کیف داستانهای مندرج در این مجموعه بسیار می توان نوشت و ارزشهای هنری آنها بالا کشید. اما چه بهتر که خوانندگان فردا خود این گزیده ها را دریابند واز سیرت و صورت آنها لذت ببرند.
ما ضمن عرض مبارکباد به آقای عقیلی آرزومندیم که باز هم از این نویسنده ژرف اندیش و نکته دان آثاری از این دست بخوانیم.
 

    

«»«»«»«»«»«»

 

 

 

 


 

ادبی ـ هنری

 

صفحهء اول