© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

فردا

 

 

 


                                               افغانستان جامعه رشوت زده
                                          یک تالیف ارجمند از نصیر مهرین

 

 

              

جناب نصیر مهرین از انگشت شمار نویسندگان و محققانیست که با دید انتقادی مسایل اجتماعی را به بررسی گرفته و درهرمساله ای، مصالح علیای توده مردم در محراق اندیشیدن وقلمزدنش قرار داشته است.
موضوعات مقالات و کتابهای آقای مهرین همه تازه وبدیع بوده اند و خبر از ذوق سلیم وحسن انتخاب نویسنده گزینه نویس می دهد.
در روزهای پسین از این همکار ارجمندودیرین سایت فردا رساله جالبی تحت عنوان «افغانستان جامعه رشوت زده » داشتیم که جایگاه رشوه خواری رادر گذر تاریخ اجتماعی افغانستان معین کرده است.
چنانکه واقفیم این هنجار ناجایز از قرنها به این طرف در دفاترو دیوانهای ما جاری وطاری بوده و نظام اداری را به بیراهه لغزانده است. جای گفتن ندارد که این عمل نا هنجار رابطه مسقیم با وضع اقتصادی مردم داشته است وعمدتا درروزگارانیکه که حقوق ماهوار کارمندان ادارات دولتی کفاف مخارج زندگانی شانرا نمیکرده آنها از راه گرفتن رشوه تلافی مافات می کردند. اما درطول تاریخ کشورما به مواردی بر میخوریم که رشوه خواری به بیماری رایج و واگیر، در موسسات اداری رخنه کرده واز راس تا قاعده اداره را آغشته فساد کرده وبه شیوه مسلط مدیریت اجتماعی مبدل شده است. نویسنده بیشترینه اشکال رشوه خواری را در مقاطع مختلف تاریخ معاصر برشمرده و مثالهای روشنی بدست داده است. این رساله با قطع وصحافت بسیار ریبا در 88 صفحه تدوین و آماده شده است. این کتاب از سوی انتشارات خوشه به زیور چاپ آراسته شده و درکابل به دسترس اهل مطالعه قرارگرفته است.
جناب مهرین با استفاده از 45 اثر معتبر رساله اش را به پایان برده و گواه دقت و امعان نظر نویسنده می باشد.
مسوولان کلوپ قلم افغانها در استوکهلم از خوانندگان سایت فردا آرزومیبرند که صورت چاپ شده این تالیف ارجمند را تهیه واز محتویاتش بهره مند گردند.

                                        

                                                                                                    
 


 

اجتماعی ـ تاريخی

صفحهء اول