© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

گرد آ ورنده : ا حسا ن لمر

                                              "فــوا ئـــد جـــــــرا یـــد"
                                         نوشتهء سید جــما ل ا لـد ین ا فغا ن

لا سعا دة لا مه لیس لها سا ئق ا لی الـفضا ئل ولا زا جرعن ا لرذا ئـل ( نیک بخـتی نیست از برای قـومی که برا یـش را نـنـدهء بسوی نیکوئی ها و منع کننده ا زبدی ها و رذا ئل نیست)
عجـیـب ا سـت حا لـت ا نـسا ن که صرا ط مـستـقـیـم سـعا د ت و را ه را سـت نیکبخـتی را ترک نـموده

 د ر ا را ضی وعـره ( سـنگـلا خ ) شـقا ( بد بـختی و بد بخت شد ن) وسنگلا خها ی بد بخـتی جویا رفا ه

 حا ل وآ سا یـش خویـش میـبا شد.
ا گرکـسی صحـف تـوا ریـخ و کـتـب سیـررا به نـظراعـتبا رمـطا لعه کـنـد و د ر مضا مـیـن آ ن به د یـده بــصیـرت غــور نـما یـد بـی شـبهه بـرا و ظـاهـر و روشـن خـواهـد شـد کـه غـنـی و ثروت وا مـنـیـت و را حـت و ســـلـطه و سـطـوت ( حــمله کردن و غـلبه کرد ن بـر کسـی ) و قـوت و عـلـو کلـمه و عــزت و شـا ن و شـهـرت هـرا مـتی ا ز ا مم وهـر قـبـیـله ا ز قـبا ئـل د ر آ نـزمــا نی بـود ه ا سـت که ا فـرا د

 آ ن ا مـت مـتخـلـق به ا خـلا ق فـا ضـله و مـتـصـف بـه سـجا یـا ی پـسنـد یـده بـوده ا نـد وهـرطـبـقـه ا ز طـبـقا ت آ ن قـوم را بـهـرهء وا فـــر بود ه ا سـت ا ز بـصیـرت و بـیـنـا ئی، فـقــر وفـا قـه و ذ ل و مسکـنت و ضعــف وا نـحطا ط کلـمه وحقا رت و پریـشا ن حا لی و گـمـنا می آ ن د رآ نـوقـتی بـود ه که جهـل وعــمـش ( کوری و نا بـیـنا ئی ) و نا بیـنا ئی عــمـوم ا شـخا ص آ نـرا فـرا گـرفـته و صـنـف آ ن گروه بـه فـسا د ا خـلا ق و تـبا ئـی ا فکا ر مبـتلا گرد یـده بود نـد.
و بد یـن سیر و دورا ن هـرکـسی مـیـتوا نـد حکـم کـند که سـعا د ت ا مـم نـتـیجـه بـیـنـا ئی مـهـذ به و

 شـقـا وت آ نها ا ثـرغـبـا وت و ســجا یـای نـا سـتـوده ا سـت. بـلکه ا گـر کـسی تـعـمـق و تـد بـر نـما یـد د ریـن مـسا له که سـعا دت ا مـتی با سـم وا حـده نا مـیده و بـسـمهء وا حد ه شنا خـته میـشـود بـلکه

 رفـا هـیـت هـر فـردی آ ن حـا صل نـمی گـرد مگر بتعا ون و تـوا زر زیـرا که با لـبداهـه ( آ شکا را) شخصی وا حد بلکه شـرذ مـه ( جـمعـیـت کـم) قـبـیله ئی کـه مآ لـفه( تـرکیب شـدن ) ا ز ا فـرا د چـند با شد هرگز قـیا م بـرمعـیـشـت ضروریه خود نـتوا ند کـرد تا کجا که بـرای دریا فـت سعا دت نـامـه و رفـاهـیت کامـله ا ز بـرای خـویـش نـما یـد.
و تعا ون و توا زرا شـخا ص مـتکثره مخـتـلـفه ا لـطبـیعه صورت وقـوع نـخواهــــد پذ یرفت مگر

 بر بتکا فـاء ( بـرا بـردا شـتـن ) درا شغا ل و تنا سـب درا فعا ل و تعا د ل درا عـما ل به آ ن گونه که

 آ ن ا فـرا د مـتعـد د ه را صـورت وحدا نـیه حـا صل گـرد د و تکا فـاء و تعا د ل د رعـمل د رعـا لم

خا رج پـیـرا یـه و جــود وهــستی نخوا هد یـا فـت جـز به اعـتـدا ل ا خلا ق و اعــتـدا ل سـجا یـا هـرگـز وجـود نـپـذ یـرد الا به بـصیـرت و بـیـنـا ئی و تـعـد یـل قـوا ی عـقـلی و تـقــویـم و تـهـذ یـب ملکا ت آ ن.
ا لـبته آ ن مـد بـربـصیـرا نا ( با اعـتبار ا نـیـت = مـن بود ن یعـنی ثـبوت حکـم در نـفس الامـر) و

 لـما( پـرسـش به اعـتبا رعــلت) حکـم خواهـد کـرد که عـلـت حـقـیـقـی و سـبب ا صلی سـعا د ت تـا مـه هـر ا متی ا زا مم عــقـل و بـصیـرت ونزا ئــت و اعتـدا ل ا خلا ق آ نـست و باعـث شـقا و پریـشا ن

حا لی آ ن زوا ل آ نـعـلـت ا سـت چـون ا یـن روش روشن شـد پـس با یـد دا نـست که ا خــلا ق نـفـسا نی و وقــوی و مـلکا ت عــقـلی را عجا ئـب جزری ومد ی و قـبضی ( فـشرده گـرفـتـن) و بـسطی

 ( گشا د گی) وا رتفاعـی وا نخـفـا ضی ( پـستـی) و ا زد یا دی و نـتصا نی و عـروجی ( بالا آ مدن ) و هـبـوطی( فـرود آ مدن) میـبـا شد.
حـتی ا گـر ا مـتی ا ز ا مـم غــفـلـت ورزیـده زمـا نه قـلـیلی ا ز مـرا قـبـت و محا فـظـت ا خلا ق نـفـسا نی و قـوا ی عـقـلی خود چـشم بـپـوشـد و د ر تـعــد یـل ( بـرا بـر دا شـتـن) و تـقـویـم ( را سـت نـمود ن) و

ا دا مـه و تـشبیت آ نها برمرا کـز لا ئـقـه تـسا ئـل کـند آ ن ا خلا ق و قـوی ا گـر بـد رجه عـا لی رســیده بـا شـد رفــته، رفـته روی با ضمحلا ل آ ورده تا آ نکه بکلی نا بود خواهـد شد بلکه درا ند ک زمـا نی

 ا ز دا ئره ا نـسا نیـت بـیـرون شــــد ه بـه حـیـوا نا ت وحشـی مـلـحـق خـواهــد گــردیـد.
پـس هـرا متی را با ید هــیـشه ا ز بـرا ی صیا نـت ( حـفـا ظـت و نـگهـدا ری) ا خلا ق و حـفا ظـت مـــلکا ت و رهـنما ئی بـسوی سعا د ت ا زغـفـلـت، صا ئـنی ا ز هـبـوط و سا ئـقـی بـسـوی فـضا ئـل و قـا ئـد ی به جا نب کـمالا ت و مـا نـعی ا ز رذ ا ئـل و زا جری ا ز نـقـا ئـص و آ مـری بـمعروف و ناهی ا ز مـنــکر بوده با شد و چون به مسبا ر( آ لـتی ا ست که درون زخـم را معا یـنه میکنند) بـصیرت سیرنما ئیم .و به مـیـزا ن عـقـل بـسـنجـیم هـیـچ چـیـزی را درا یـن زما ن نـمی بـیـنـیم که مـتـصف به

 تـما م ا یـن ا وصا ف و دا را ی هـمگی ا یـن مـزا یا بـوده با شد مگر جـرا ئد و ا خـبـا ر نا مـه هـای یـومــیـه. زیرا که هـرصنعـت وحـرفه ا ی را مـوضوعـیست خا ص ویا عـا می که ا ز سـوء تصرف

 نا اهــلا ن را بـه مـنـزلـــه خـا ص گـرد یده ا سـت و صا حـب آ ن د ر ا و مسـتغـرق شـده ، چـشم ا ز مشا رکین خویـش در مد نـیـت پـوشیـده وا ز سـود و زیا ن تـقـدم وتا خـرآ نها غـفـلـت ورزیده ا سـت بلکه ضرورت مـعـیـشت ا ورا د ر بـیـشتـر ا وقا ت ا زا تـقا ن ( ا سـتوا ر کـرد ن) صنعت خویـش

 با زدا شــته ا ست

 ا ما ا خــبا ر آ ن یگا نه صنعـت ا ست که موضوع آ ن عــموم ا حوا ل وا خلا ق ا مـم و غـا یـتـش

 ا صـلاح شـئـون خـویـش و جـلـب سعـا د ت و رفا ئـیـت و ا مـنـیـت ا ز بـرا ی آ ن بـلکه ا ز بـرا ی جـمیع ا مــم میـــبـا شـــد.
1 ـ ا ز آ نـست که جـریـده ( ا خبا ر نا مه ) مسا بـقـت مـیـنما ید در نـشـر فـضیـلت ا ربا ب فــــضا ئـل

 ا ولاً ا ز بــرا ی مـحـمـد ت ( سـتــود ن یا سـتـا یـش ) حــقـه که جـزا ی صا حـب فـضیـلت ا سـت و

 ثا نـیاً ا زبـرا ی حـث ( بـرا نگـیـخـتن) د یگـرا ن بـر ا کتــسا ب فـضا ئـل.
2 ـ ومـبا د رت میکـند بر ذ کـر رذا ئـلی که ضـرر هـا ی آ نها مـتعـدی ا سـت بـه جهـت کبح

( با زدا شتـن ) صا حـب رذ یـله و زجـر سا ئـر نا س ( مـرد م ) ا ز ا ر تکا ب مــثــل آ ن.
3 ـ مـا نع ا خلا ق جـمـیـله را با د لـهء وا ضحه و بـیا نا ت شا قـیــه به نـهـجی که عـوا م ا زآ ن فـا ئـده گـیرد و خـوا ص نـیـز بی بهـره نـما ند. هـر روزه در سـتونهـای خـود ا داء مـیـنما ید و مسا وی صفا ت خسـیـسه د نی را ومـضرا ت آ نها را د رعا لم ا نـسا نی به عــبا را ت د لـپـذ یــر شـــرح و بـــسط

 مـــــید هـــــد.
4 ـ فـوا ئـد عـــلوم را ا ز بـرای عــــمـــوم چـــنا ن بـیا ن مـیکـند که هـر کسی را یـقـیـن حـا صل میـشود که سـعا د ت هـرا مـتی و رفاهـیـت و عـزت آ ن بـه عــلـوم حــقـه و مـعا رف حـقـیـقی بـوده ا ست نه بـغـیـرآ نها. و خسا را ت و زیـا ن جـهـل را بـطوری تـقـریـر مـیـنـما ید که هـر جـاهـل غـبی ا عـتـرا ف مـیکــند که هــر مصیـبـت و گـزندی که ا و را رســیده ا ست ا ز شـآ مــت جـهـل ا ســت.
5 ـ درجا ت شرف عـلـوم را به ا نـدا زه منا فـع آ نها د رعا لم ا نسا نی تـعـیـن میـنما یـد و مـقـدا ر لوا زم هـر یک را مـد لـل و مبـرهـن میـسا زد تا آ نکه نا دا نی به جهـت فا ئـده زهـیـده ( کـم وا نـدک) صرف عـمر گـرا نـبها را نکــند ا زفـا ئده جـلیله ا یکه ا زا شـتغا ل به عـلم دیگـر حـا صل مـیـشـــد محــروم نگــــردد.
6 ـ وجـوب صـنـا یع را که نـتـا یـج عـلــوم ا ست درعـا لم مـد نـیـت تـثـبـیت و بـرعد م حصول رفـاهـیـت و سعا د ت بدون تـرقی د رصناعـا ت ا قـا مهء براهـین قـا طـعه میکـنـد.
7 ـ و معـا رف ضروریه که هرا نـسا ن را ا زبرا ی صد ق ا سم ا نـسا ن برا و دا نـستن ا ش وا جـب و لازمه ا ست چه ا ولـیا ت جـغـرا فـیا و مـبـا دی طـبـیعیـا ت و ا تـمـوذج ( آ نچـه بـر صفـت چـیـزی

 د لا لـت کـند) فــلکـیــا ت و حوا د ث جـوی و لـوا زم زرا عـت و مـقـتـضیا ت حــرف و ضروریا ت طـبی و تـرتـیــب مـنـزل و تـنـظـیـف بـلا د و تـربـیـت ا ولا د بـر نـوعـی که عـوا م ا لــنا س ا ز آ ن بـهـره ور شـونــد ذ کــر مـیـکـنـد.
8 ـ تـحـد یـد ا نـسا ن و شــرح فـضیـلت ا نـسا ن را نــموده ، پــس ا زآ ن اغـنـیـا و ا ربا ب مکـنـت را به فـضیـلـت ا نسا نـیـت دعـوت بـه ا نــشا مــدا رس عـمـو می ا زبرا ی عـلوم و معـا رف و صنا یع و

 بـنـا ی دا را لـشــفا ها تـرغـیـب و تـشویـق میـنـما یــــد.
9 ـ وا زبـرا ی بـرا نگـیخـتن هـمم خا مله ( ا فـسرده) وا حیـا ی نـفوس مـرده ذ کر فـضا ئـل آ بای

 ما ضیـه و ا جــد ا د سـا لـفـه را به جـهـت ا ولا د و ا حـفـا د به نهج شـیریـن ، گاه و بــیگاه فـــرضیه

 ذ مــت خود مــیــدا نـد.
10 ـ ا خبـا رو ا حوا ل ا مـم بـعـیده را دراعـمده ( سـتونها) خـود به تـفـصیـل نـقـل میــکـند تا آ نکـه

 صا حبا ن سـیا ست نـصیـب خویـشرا ا ز آ ن بـردا رند و خدا وندا ن تجا رت حـظ و بـهره خود را بگـیرند و ا ربا ب عـلـوم فـوا ئد عـــلمی را ا کـتـسا ب کـنند وا فـرا د ا مـت بـر ا حـوا ل آ نها نـظـر د قـت نـموده ، ا گـرا زاهـل سعا د ت ا ند ا جـتـها د نـموده ا سبا ب آ نرا فـهـمیده پـس ا ز آ ن هـمت خود را

 بر ا نگیخـته وعـرق ( رگ) حمـیـت وغـیـرت خــویـش را حـرکت دا د ه و د ر صد د مـبا را ت

 ( معـا رضــه و مــقـا بـله) و مجا را ت ( رفـتـن د و کس بـرای یـکـد یگــر) آ نـها بـرآ یـنـد. وا گـرا ز اهــل شـقا مـیـبـا شــند ا ز آ ن عـبــرت گـــرفـتـه ا ز سبــــب آ ن ا جـتـنـا ب نـما یـــنـد.
11 ـ و حـا کـم را بـرعــدا لـت دعــوت و فـوا ئد آ نـرا بـیـا ن و وکا لـت عـمـوم رعـیـت را نـمـوده، شـکـوا ی آ نها را به حـکــومـت میـرسا ند و د فـع ظـلـم مـا مـور رشـو ت خـوا ر را میـکـنــد. حـوا د ث

 آ تـیــه را تـفـرس ( د ریا فـت نـمود ن) نـموده ا ربا ب اهـل و عــــقـد را آ گا ه میـسا زد تا آ نـکه قـبـل

 ا ز حــد وث آ ن را د فـع وعـلاج آ ن بکـوشـنـد و حکــومـت و رعـیـت ا ز ضرر آ ن مـحـفـو ظ مـا نـــد.
12 ـ وا گـر شـخــص ا جـــنـبی ا مــر نـا مــلا یـمی به قــوم آ ن نـسبـت بـدهـد با ا د له وبـراهـیـن مـتقـنـه ( محـکم وا سـتـوا ر) که بـرنـده تـرا سـت د ر نـزد دا نا یا ن ا ز شــمـشیـر هـا، د فـاع ا ز قــوم خـود را وا جــــب مـیــدا نـد.
13ـ ودا ئـع ( ا ما نـت هـا ی خـا طـر وا فـکا ر) ا فـکا رهــرعـا قـلی را به سا ئـر عــقـلا مـیـرســا نــد و عـا لـمـیـا نـرا بـیـکــد یـگــرآ گا هــی مـیـد هــد.
14 ـ حکا یا ت و لـطیـفه و نکـت ظریـفه وا شـعا ر بـلـیـغـه را ا زبـرا ی ا نـشـرا ح صدور گـا ه گا هی به قـا رئـیـن خــود عـرصه میکــند.
15 ـ ا جـزا ری مـتـلا شـیـه( پـریـشا ن ) ا مـت را وا عضاء مـتـفـرقـه آ نـرا جـمع نـموده، به حیـا ت

تـا زه زنـد گـی ا ش مــیگـردا ند.
16 ـ و خوا نـنـده خـود را نـشـستـه به سیـر و سیـا حـت عـا لـم د لـشا د مــیکــند.
17 ـ و بیـما ری به ا مرا ض مزمنه ( مـر ضها ی کـهـنه) را با طبا مـاهــریـن دلا لت و جـاهـلا ن را به عـلما مـتـقـنـنیـن رهـبری و فــقـرا را بـمـوا قـع غـنـا و ا کتسا ب ا رشا د مینما ید.
18 ـ د وسـت ا مـت را ا ز د شـمن تـمـیـزمـیــد هـد و لـبا س تـلبـیـس را منــشـق ( چـا ک و پا ره شــد ن ) مـیــسا زد.
19 ـ و بـه کـمیـنگا ه هـا ی شــر و شـقـا ا ز بـرا ی ا حـتـرا ز کــرد ن ا خـبا ر کــرده ، به شا هــرا ه

 هـا ی سعا د ت ا رشا د مـیکـند وا ز بـرا ی جـلـب مـنـفــعـت و د فع مـضرت حـقا یـق را چـنا نچه در

 وا قـع ا سـت جـلـوه دا ده و آ شـکا را میـنـما یـد
و د رهـرجا و هـر چـیـزی که مـنـفعـتی ا ز بــرا ی ا مـت خــود دیـده حـالا ا عـلا ن میکـند و با لجـمله جـریـد ه ، ا نـسا ن خـواهـا ن را سعا د ت دوربـیـنی ا ست جها ن نـما و ذره بـیـنی ا ست حـقـیـقـت پــیـرا. و راهـبـریـست نـیک فـرجـا م ، و صـد یـقی ا سـت سـعا د ت ا نـجا م، و طبـیـبـی ا سـت شـفـیـق ، و

 نا صحی ا سـت مـتوا ضع ، و مو د بی ا سـت خا ضع و د یــد با نی ا سـت بـیــدا ر، و حا رسی

 ( نگهـبا ن) ا سـت هـوشـیا ر، ومـربـی ا ســت کا مل ا ز بـرا ی عـمـوم، و تـریا ق شـا قـی ا سـت جـهـت جـمیع عـموم و بهـترین مـنـشطی ( نـشا ط آ ور) ا سـت خا مـلیـن ( بـیـنا م ونشا ن ) را ونیکـو تـرین منبـهی ( بــیـدا ر کـنـند ه ) ا سـت غا فـلیـن را ، و روح بـخـش ا سـت د لـها ی مـرده را و بـرا نگـیـزنـد ه ا سـت ا فکا را فـسرده را و د ر وحد ت جـلیـس (هـمـنـشیـن وهــمـد م ) ا ســت و در و حـشـت ا نـیــس ، عـا لـمیـا ن را ســت سـرما یــه عا رفـا ن را سـت پـیــرا یـه، تا جـرا ن را رهـبـر، وحـا کـما ن را مـشـیـر ( مـشــورت کـنـنـده ) مـعـد لـت گـستـر زا رعـا ن را قـا نـون فــلا حــت ا ســت ، و صا نـعـا ن را ا سـنـا د صنـاعــت . و جـوا نا ن را د بـستـا ن وعـــوا م را ســت ا دبـستا ن، ا ربـا ب بـصیـرت را سـت نورد ید ه، و خا وند سیا ست را د ستـوریـست پـسند یـد ه ومد نیـت را حصنی ( پـنا ه گا ه و جـا ی محکـم و ا سـتـوا ر) حـصیـن ( ا سـتـوا ر) و سعا د ت ا نـسا نی را حـبـلی ( ریـسـما ن ) ا سـت مـتـیـن، و شـرف و مـــنـزلـت و رفـعـت. جـریـده و کــثـرت آ ن بــر حــسـب تـر قـی ا مــم ا سـت د ر عـلـو م و

مـعـا رف وعــروج آ نـها سـت بـمـدا رج مـد نـیـت زیـرا که عـا لـم عـا رف حـا جـا ت و ضرو ریا ت خـویــش را ا ز جـا هـل غـا فـل بـیـشـتـر مـیـدا نــد و د ر د ریـا فــت آ نـهـا زیا د سـعـی مـبـذ و ل مـیـدا رد . پـس هــــرا مـتی که جـویـا ن سـعا د ت و خـوا هـا ن رفـا هـیـت با شـد بـا یـد بـد ا نـد کـه بـغــیـر ا ز جـرا ئـد و ا خـبـا ر نـا مـه هـای یـومـیـه بـه مـقـصـود ا صـلی و مـطـلـوب حـقـیـقی خـود نخـوا هــد رسیـد پــس بـیـعـت راهـهـا ی بـیــغـو له ( گـوشه) نـبا یـد ا را ضی پــسـت و بـلـند را بـیـهـوده قـطع نــما یـد و لـکــن بـشـرط آ نـکه صا حـب جــریـد ه بــنـده حـق بـود ه بـا شـد، نـه عـبـد د ینـا رو د رهــم. زیـرا ا گـر بـنـده د یـنـا ر و د رهـم بـود ه با شـد حـق را با طـل و بـا طــل را حــق و خـا یـن را ا مــیـن وا مـیـن را خـا ئـن و صـا د ق را کــا ذ ب و کــا ذ ب را صا د ق وعــــد و( د شــمـن ) را صـد یــق ، د وسـت و صـد یـق را عــــد و ، و قــریــب را بـعــیـد و بـعــیـد را قـــر یــب و ضعـیـف را قـوی و قــوی را ضعـیـف و مـنفـعــت را مـضــرت و مـضــرت را مـنفـعــت و حـسـن را قــبـح و قــبـح را حـسیــن و مـوهــوم حـقــیـقـی را مـوجـود و مــوجــود را مــوهــو م وا مـیـنـما یـــد و ا لـبـتـه عــد م ا یــن گــونــه جـــریــد ه ا ز وجــود آ ن به مــرا تــب غــیــر مــتــنــاهی بـــهـتــر ا ســت
چـون فـا یــد ه ا خـبا ر نـا مــه هـا و مــزیــت آ نـها مـعـلوم گــرد یـد، ا کـنــون مـرا مـیـرسد که تا سـف خویـشـتـن را ا ظهـا ر کــرده بگـو یــم ، هـنـد و سـتـا نی که ا ز قـد یـم زما ن مـعا د ن ، عــلـوم و

مـعـا رف و مـنـبـع صنا یـع و بـدا یـع و یـنـبوع ( چـشـمه ) حـکـم و فـلـسفـه و کـا ن قـوا نـیـن و

 نـظا ما ت و مـد نـیـت بـوده ا سـت چــرا بـا یـد جـرا ید د ر ا و آ نـقـد ر کــه بـا یـد و شـا یـد مـقا ر و مـنزلـت نـبا شد و جـرا ید منـطبـعه د ر آ ن عــبا رت ا ز مـعـد ودی چــند بـا شــد و کـثرت عـد د سکا ن کـه به دو صد ملـیـون ( چها ر صد کـرور) بـا لغ مـیـشود وچـرا اهـا لی آ ن مـملکـت را رغــبـت نـا مـه

 د ر خـوا نـد ن جـــرا ئـد نـبا شــد بـیـشـتـــر فـا ئـده و کثـرت مـنا فـع آ ن. وا مـا آ ن عـذ ری که بـعـضی

 ا ز ا ربا ب و جاهــت هـند د ربا ب نخوا ند ن جـرید ه تـقـد یـم کـرده مـیگـویـند کــه جـرا یـد مـطـبـوعـه د ریـن مـما لک مـطـا لـب و مـقـالا ت مـفـید را حـا وی نیـست لهذا طـبع به قـرا ئـت آ ن رغـبـت

 نـمیـنما یـد ا لبته آ ن عـذ رمـقـبـول نـخوا هـد ا فــتا د زیـرا که مـعـلـوم ا ست نزد هــرصا حـب بـصیـرتی که ا تــفـا ن صـناعـت و ا حـکا م حـرف و خــوبی د رکا ر بـر حــسـب رغـبـت و مـیـل عــمـوم ا مــت مـیـبـا شـــــد.
پــس نـقـص را با ید د را فـکا رعـمـومی دا نـست نـه د را خبا ر نا مه هـا. ا گـر اهـا لی را رغـبـتی

 کا مـل و صا د ق ا زبـرای خـوا ند ن جــرا ئـد حـا صل شــود بی شبهه صا حبا ن جرا یـد صرف

 ا فکا ر نـموده آ نچه ا ز زوا یا ی عـقـول دا شتـه با شـند بـرا ی خـواهـش ا فـرا د ا مـت به عــرصه شـهـود جـلـوه خـواهـند دا د بلـکه فکـرخـویـشرا با ا فـکارد یگـرا ن شـریک کـرده و هــرروزی

 مـقا لـهای شـریـن ا ز بـرا ی تربـیـت و تهـذ یـب عـمـوم ا نـشـاء خـوا هـند نـمـود ا یـن ا ست مجـمـل

 آ نچـه مـیـخوا سـتـم د ر فــضیـلـت جـــرا ئـد بـیـا ن کـنم وا لــسـلا م".


*********************************
مآ خذ
د کتور حـلیم تـنویـر ـ تا ریـخ و روز نا مه نگا ری ا فغا نســتا ن ـ شـورا ی فـرهنگی هـا لند سا ل 2000
مـرزا لـطـف ا لله خا ن ـ شرح حا ل و آ ثـا ر سیـد جما ل ا لد یـن ا سـد آ با دی ـ ا نتشا را ت ا یـرا ن شهـر بـرلـین شما ره 13 ــ 1304





                                                                                                                                   


 

اجتماعی ـ تاريخی

صفحهء اول