© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ا حسا ن لـمر

 

 



                                           مشروطیت افغانستان مشعلدا ر راه
                                                سید جمال الدین افغان


سیـد ا فـغا ن بـنـیا د یک حـرکـت ا نـقلا بی را در ا وخـرقـرن بـیست درشـرق بخصوص جها ن ا سلا م

 ا سا س گـذا شـت ا ومشعلی را ا فـروخـت که راه ملـیونها ا نسان جها نرا روشن ساخت، رهروا ن سید د رزا د گا ه ا ودرآ غا زا ین درفـش پرا فتخا رورهاهی بخـش را بد ست گرفـتـند که میـتوا ن ا زشیرعلیخا ن، نورمحـمد شا ه خا ن فـو شنـجی، محــمد اعـظم خـا ن، بـرهـا ن ا لـد یـن خـا ن بـلخی ، مـرزا عـبـد ا لعـلی ( محرر شمس ا لـنها ر) وغـیـره نا م بـرد طی سا لها ی (1880ـ1901 ) که دوره زما مدا ری

 ا میـرعـبـدا لـرحـمن خا ن است نـمیدا نـیم ا زآ نهمه کـله منا رها، سیاه چا ه ا نـد ا خـتـنها ، توپ پرا نـد نها، چـشـم کـشی ها و زبا ن بـرید ن ها وغـیـره وغـیـره چـه تـعـدا د ی ا زپیـروا ن وعـلـمبـرد ا را ن راه سـیـد بـود نـد ؟ با مرگ ا میـر مـشعـل نهـضـت آ زا دی در کـشور نـتـنها خا مـوش نـشد ه بـود بلکه فـروزا ن ترهم گرد ید ومولوی عـبدا لروف خا کی ( کا کر) چراغ مـطبـوعا ت د رکشوررا با رد یگر برا فـروخـت که صـرفاً یک شما ره نـشر گـرد ید ومتا سـفا نه عـمـر کوتا ه دا شـت . ( 1284 ش ـ 1906 م )
درهـمینسا ل مـولوی محـمد سـروروا صف (عـضوجـمـعیـت ا لعلـما) ا سا سا ت جـنـبـش مشـروطـیـت را گـذ ا شتـنـد که بـقول ا ز شا دروان کا کا سیـد ا حمد لود یـن نهـصـد عـضو پـیدا نـمود، شهـید وا صف وعد ه ئی ا زد وستا نشا ن ا ولیـن قـا فـله سـالا را ن کا روا ن مـشروطه خوا هـی بود ند که با قـیـمت

 جا ن شا ن آ نـرا بـرا ه ا نـدا خـتـنـد مــلـت ا فـغا ن یا د ا یـن شـهـدا ی گـلگـون کفـن را جا ودا نه دا شـتـه وهــرگـزفـرا مـوش نـخواهـند نـمود و نـبا یـد نـمود، که عـبا رت بـود نـد ا ز:
مولـوی محمد سرور وا صـف ، لعـل محمد خا ن ، جوهـر شا ه خا ن ، محمد عـثما نخا ن پـروا نی ، مـحـمـد ا یـوب خا ن، سـعــد ا لله خا ن ا لـکـوزی، عــبد ا لـقـیـوم خـا ن ا لـکـوزی به ا مــر ا مـیــر حبـیـب ا لله خان سراج در 1909.
مـو لـوی عـبدا لـوا سـع ا خـوند زا ده و مـولا دا د خا ن و فیض محـمد کا تب د ر1929 به ا مـر حبــیـب

 ا لله خا ن کـلکا نی .
تاج مـحـمـد خا ن بـلوچ ، عـبدا لـرحـمن لـود یـن ، محـمد ولی خا ن دروا زی ، دو برا در غـلا م نـبی

 خا ن وغـلا م جـیــلا نی خا ن چرخی فـرقه مشـر شیـر محـمد خا ن ، فقـیر محـمد خا ن ، مـیـرزا محـمد مـهـدی خا ن ، خـوا جه هــدا یـت الله خا ن ، سید کـما ل خا ن ، محـمد عـظیم منشی زا ده و صــد هـا ی دیگـر ا زیـن وطـنـد وسـتا ن وا قـعی ( عـضو مشـروطیـت ا ول و د وم) به ا مــر نـا د ر خا ن و

 بـرا د رش هـا شـم خـا ن صـد را عــظـم بـه شـهـا د ت رسیــد ند کـه بـعـداً شـا هـــد سـلا خـیها و

 سـر کـوبـیها ی د یگری بـر مشروطـه خوا ها ن د وم و سـوم تـوسط ا ین فـا میل هــم بـود یم.
ا ز خلا ل صفحا ت گذ شته د رمورد عـقا یـد ونـظـرا ت سید ا فـغا ن بـد یـن نـتـیجه رسید یم که ا وشا ن به نـکا ت ذ یـل تا کـیـد دا شـتـنـد:
ــ هـمگا نی شـد ن آ مـوزش عــلـوم و سـیا نس مــد رن برا ی همــه جـا مـعه.
ــ مـبا رزه بـرا ی آ زا دی و ا سـتـقـلا ل کـشور هـا مـسـتـعـمره.
ــ تـقـویـت مـطـبوعـا ت سـا زنـده و بـیدا ر کـنـنده.
ــ ا حـیـای د مـوکـرا سی و آ زا د یـها ی ا جـتما عـی بــرا ی مـــرد م، ا نـفـا ذ قـا نون ا سا سـی و

 قا نو نیت د را جـتـما ع وا نـتخا بی سا خـتن رهبر دولـت به گونهء« خـلا فـت » یا جـمهـوریـت

 ا مــروزی.
نکا ت فـوق را ما د رمـعـرو ضه مشروطه خوا ها ن ا ول بـرا ی ا میـر حبـیـب ا لله خا ن سـرا ج که

 تـو سط غلا م محـمد خا ن میمنگی تـقـد یم شـد هـم مـلا حـظه میـنما ئـیم:

" دربعـضی ا ز کشورهـا مـردم بـه جـبـر و قـوت قـا هـره، حکـومـت را مجـبور مینما یـند تا نظا م

 ا داری را تا بع آ رزوی مـلــت سا خته، شکل مشـروطه و قا نـونی بدهد، و د ربرخی پا د شا ه روشنفکر به ا بـتکا رخود و با نیـت خـیـر، قـوا نـین وا صول مشروطه را درمملکـت نا فـذ میـسا زد، چون سـرا ج ا لـملة وا لـد یـن پا د شـا ه عـا لـم و ترقـی خـوا ه ا ست. چـنا نـچه تا سیـس مکـتـب حـبیبـیه و مکـتب حربـیه و نـشـر سـرا ج الا خـبا ر و طـبـع کـتب و آ ورد ن مـطـبعه عـصری وا حـدا ث

شـوا رع و عما را ت غیـره ا ز مظا هـر لطـف و تـوجه شا هـا نه درجهـت مجـد وا عـتـلا ی وطـن

 ا سـت لـذا تـوقـع میـرود که مجا ری ا مـور حکــو مـت را نـیـز بـر ا سا س قـوا نیـن مشـروطه ا ستوا ر سا زند تا ا زا حکا م خـود سـرا نه جـلو گیری بعـمل آ مــده مــردم درتحـت سـلـطـه قـا نـون و نـظا م مشروطیـت به حیـا ت مـرفــه قـریـن گـرد ند". 1
خـون پـرچـمـدا را ن مـشـروطـیـت ا ول نـخـشکـیـده بـــود کـه د ر( 1289 ش ـ 1916 م ) عبـدا لـرحمن لـود یـن، عـبـدا لها دی دا وی، غـلا م محـمد غـبا ر، محـمد ولی خا ن دروا زی، شـجاع ا لـد وله غـوربندی ،مـولوی عـبدا لوا سع ا خوند زا ده، میرسـید قـا سم(میرصاحب) ، کا کا سـید ا حمد ،

 با با عـبدا لعـزیـز، محـمـود طـرزی ، خا نم ا سـما طرزی ، مـلکـه ثـریا و خیـریه د خـترا ن شـا ن ، اعـلـیحضرت ا ما ن ا لله خا ن ، خا نم روح ا فــزا (منـشـیـه) برا در زا دهء طـرزی خا نوا دهء چرخی ، محمد رحـیـم شیـون ضیا ئی و صـد هـا تـن دیـگـرا یـن مـشعـل را با رد یگـر بـد ست گـرفـتـه و بـه پـیـش رفـتـنـد.
ا ســتا ا ولــسن مـحـقـق و ا سـتا د دا نـشگا ه د نـما رک میـنـویـسـد:
" طــرزی هـما نـند سـید جـما ل ا لــد یـن ا فـغا نی تا کـید میکرد که بـقا ی ا سلا م و مـلـل مسـلما ن مـربـوط به بـر گـشـت بـروح و کـرکـتـر وا قــعی ا سـلا م ا ست که مـبرا ا ز نـفــوذ منحـط حکـمروا یا ن مـستـبد و عـلما ی جـاهـل میـبا شـد زیرا وسیع شـد ن فـا صـله مـیا ن مـنا فـع غـیر مـذهـبی ومـوا زیـن

 ا خـلا قـی ا سـلا م سـقـوط مـلـل ا سـلا می را بـا عـث شـده ا ست....
با آ نکه طـرزی درمـوضـع د فا ع ا زکا پی کـرد ن راهـی که ا روپا آ نرا ا نکـشا ف دا ده بود قـرا ر

دا شـت. ا مـا تـقـلـید کـور کـورا نه را نـمـیـخـوا سـت تـصـور ا و ا ز تجـد د طـلبـی ا سـلا می بـود. ا و

جا پا ن را بحـیث نـمـونه یک کشـور مـوفـق آ سـیا ئی تـرجیـع میـدا د که چـیـز هـا ی خوب ا روپا را بـصورت سیـستـما تـیک کا پی نـموده ا ما آ را ستگـی کـردا ر عـنعـنا ت،ا خـلا ق و طـریـقـت عـمومی زندگی خـود را حـفـظ نـموده ا سـت." 2
دا کـتـر فـضل غـنی ( مجـد د ی ) د رمـــورد ا مـا ن ا لله خا ن میـنـو یـسد:
" ا ما ن ا لله خا ن د رجوا نی به ا فکا رسید جما ل ا لد یـن ا فغـا نی و شـیخ محمد عـبد و و مـصطـفی

 کما ل پا شـا ـ که هـمه شـا ن ا زفلسفـه نهـضت ا سلا می شـرقـی وا فــریـقـا ئی و هـنـدی پـیـروی مـیـنـمودند ـ گــرویـد.....
موقـف شخـصی ا ما ن ا لله خا ن نسبـت به دین ا سلا م را که بعـضی مخا لفین ا ش مخا لـفت و خـروج وی ا ز دا ئره د یـن تعبـیر نمودند دورا زا نصا ف ا سـت. ما دریـن حکم با مخـا لفین ا ما ن ا لله خا ن همـرا ه نـبـوده و ا زخـلا ل تحـقـیـق دا نـستـیم که ا ما ن ا لله خا ن نسـبـت به ا جـدا د ش د ر د یـا نـت بـهـتـر بـود.
.....حبـیـب ا لله خا ن ( کـلکا نی ) و طـرفـدا را نـش ا ما ن ا لله خا ن را شخـص بـید یـن ولا تی معـرفـی کرد نـد د رحـا لـیکه ا مـا ن ا لله خا ن ا نســا ن مسلـما ن و با عـقیـده بـود و نـسبـت به پا د شــا هـا ن گـذ شـتـه ا فـغـا نـستـا ن د رعـقا یـد شخصی مـستـقـیم تـر بـود ود رنوشید ن شرا ب و زنا و دا شتـن کـنیزو خیا نت به ملـت ا ز بـسیا ری زعـما ی گـذ شته ا فـغـا نـســتـا ن پا کــتـر بـود".3
بـد ین گـونه راه وا نـد یــشه مـکـتـب سیــد د ر کـشـورمـا ا دا مـه یـا فـت ، و ا ما با د ریغ و درد قشرمتحجـروخا ین با هما ن سـلاح کهنه و فرتـوت به جا ن نهضـت مـشروطه ا فـتا د ند. سیا ه و

 تا ریک ا نـد یـش تـریـن فـرد د ربا ر سرد ا رنصر الله خا ن د رد ربا رعـا م برا درش صدا زد :"

معـا رف مشـروطه میـزا ید و مشـروطه نـقـطه مـقا بـل تـسلـط شـرعـی سـلطا ن ا ست" ا و با یک حـلقهء مشخصی جـلو معـا رف را میگـرفتـند ، ویا سـرد ا رعـبـدا لـقـد وس خا ن اعتما د ی به حضرت

نورا لمشا یخ نوشـت :" ا زطـرف شـرع ا نـورمـشـروطه طـلـب را با ید وا جـب ا لـقـتـل دا نـست... با یـد مکـروب مشـروطـیت ا زبـیـن بـرده شـود." بـه ا یـن نوع معا رف ستـیـزی و مخا لـفـت با آ زا دی و مـشروطیت به محـو خرد مـندا ن د سـت زد ند وهم میزنـند، چـنا نچه مـلا حظه خوا هـید نمـود کـه محمـود طرزی وا ما ن ا لله خا ن را کیـهـا لا تی و کا فر مـیـدا نـند ، و ا زکد ا م مـنا بع ا لها م مـیگرفـتـند و میگیرند وکیها وچـرا حـبیـب الله کلکا نی لـقب " خا دم د یـن رسول الله " گرفـت،روی چـه غـرضی حتی شاهـدا ن د روغین حا ضرنـمـود نـد کـه میـر صاحـب سید قا سـم کـفر گـفـته با ید ا عـد ا م شـود ، وهـنوزهـم د ر د سیسه سا زی هـا و تـوطعه گری هـستـند هـرکجا سـری بلـند شـد مـا رک میـزنـنـد و فـتـوا میـدهـنـد و بعـد ش حکـم اعــد ا م صـا د ر میـفـرما یــند.
تا چه حد زشت و نا میـمون ا ست که عـدهء با تحریـف حقا یـق غـیرمسئولا نه مینـویـســند، کــه من مشت نـمونه خــروا ر نـمونه های ا ز آ نــرا تقـد یم شـما میـنما یم :
" آ ن نیـروی مـسمـوم و مـرمـوز کـه نظا م سیا سـی وا جتما عـی ترکا ن و ا یرا نیا ن را د رآ ن ا یا م زیرو رو کرد ه بـود درا فـغا نستا ن هم بکا را فتا د". 4 (منـظورنویسنده مـشروطیـت ا ول و د وم

مـیبا شـد) محترم شیر احمد نصری حقشنا س
" تکیه زد ن ا میرا ما ن ا لله برا ریکـه قـد رت ، مصا د ف ا سـت با جـنگ سـوم ا فـغا ن و ا نگلـیـس و

 ا وج نا آ را مـی هـا و بـد بخـتی هـا " عـیـن نـویـسنـده

" وا بـستگا ن تـمد ن غـرب با تما یلا ت سـیا سی متخا صم وا رد دربا رحبیب ا لله شـده... ا میرتـوسـط چـند ا حـمــق مـثـل محـمـود طـرزی و عـبد ا لــقـد وس ا حا طه شـده "5 مرحوم سید رسول

" محـمود طـرزی شا هـزا ده جوا ن شا ه ا ما ن الله را بنا بـر ا سـا س خـد مت بمردم و... با روحیه ومـفکـوره سـوسیا لیستی که د رآ نزما ن تا زه تریـن کشفـیا ت گمراها ن و مکـتب جد ید ی پا نها د ه

 د رعرصه عا مل ا نسا نی بود با ر آ ورد."6 محترم ا ما ن الله فـروغی ا ما خود طرزی نوشته که: "... قـرآ ن کتا ب مقـد س برا ی هـدا یت ورهـنما ئی نــوع بـشـر، نا زل شـد ه ، هزا را ن ا فـسوس که

بـسیا ری ا ز مـسلما نا ن کـتـا ب مـقـد س زنـد گی بخـش را برا ی مرد گا ن خـود مخـصوص نـموده و تـنها بـرا ی خـوا نـد ن ا روا ح مـرد گا ن خـود بـد سـت میگیرند، مقـصود آ ن نیـست که قـرآ ن در

سر قبرستا ن، بحضـورمـرد گا ن خـوا نـد ه نشـود بلکه مـقـصد آ نـست که زنـد گا ن بـرا ی زنـد گا نی خـود ، نــیـز آ نـرا بـخـوا نـنـد. هـمهء فـلا کـت هــا و مصیـبـت ها که بـرمـا پـیـش آ مـده ا ز جـاهـل بـود ن ، مـا بـه قـرآ ن خود ا ست. نا دا ری ا زبی تعـلیـمی و بی خبری ، قـرآ ن کـه عـلم را حیا ت ، و جـهل را مـوت ، وعـلم را نور، جهل را ظـلمت بما نشا ن دا ده ا سـت هــزا ر ا فـسوس که ما قـرآ ن را ا زبرمی کنیم ولی به معـنا ی آ ن هیچ غـورنمیکـنیم ... ا نسا ن د رهـر د و کا ر ( آ خـرت و د نـیا ) به عــلم محـتا ج ا سـت، عــلم بـرا ی محا فـظه د ین و د ولت ، بـرای سـلا مـت و ترقی وطن..." « شـما ره 20 سا ل چها رم سراج الا خبا ر»

" شـاه ( ا ما ن ا لله خا ن) بـمجـرد رسیـد ن به مسکـومـورد ا ستـقـبا ل شـخـص لیـنـن قـرا رگرفـته و درشـوروی ا ز شـا ه ا فـغا نـستا ن ا ستـقـبا ل گـرمی بعـمل آ مـد
... د ماغ و مغـز ا و د ر کا رخا نـه کـثـیـف لـینـن ا زعــقا یـد ا ســلا مـی شــستـشـو گـرد یـد و...

"7 محترم شیر آ قا مجددی

« قا بل یا د آ وریـست که شـا ه ا فـغـا ن چــها ر سـا ل بعـد ا ز مــرگ لـنـیـن.به آ نکـشـور سفـر نمـود یعنی تا ریخ ( 14 ــ 29 ثور1307 ش مطا بق 3 تا 18 مـی 1928 م )، درحا لیکه ا گـر به دا یرة ا لـمعا رف هـا و تاریخ روسیه مرا جعه نما ئـیم ملا حظه خواهـیم نمود که:
Illich Oulianov Lénine 22/ 04/1870 – 21/01/ 1924) Vladimir)»

"... د رمـرورزمـا ن ضعـف و زبـونی ، ذ لـت و د ریوزگی وعـد م آ زا دی فکـر و عـمل وی بـرملا شـده و چهـره وا قـعی وی ا ز پـس پـرده هـا ی مکـر وتـزویـر، خـدعـه و نیـرنگ نما یـا ن گشـت.

 ا میـرا مــا ن ا لله خا ن بـرعـلا وه د ا مـن زد ن به جــنگـها ی مـذهـــبــی و د رگیری ها ی خونیـن

د ا خـلی کـه به هـدا یــت مسـتـقــیم ا نگلـیسـها بـرا ی تضعـیف ملت مـسلـما ن کشـور و ضـربـه زد ن به

 ا ستــقلا ل و حا کمیت مـلی و ا سلا می آ نا ن ا ین کا ررا ا نجا م دا د ، نـوکری و مـزود ری ،

نـد ا شتن ا ستقلا ل فـکری و آ زا د ی عـمل ویرا د ر طول مد ت حکومت وی ... " 8 محترم محمد محقـق دا یکندی
تا قـلم د ر د سـت غــــدا ری بـود
لا جـرم « مـنصور» بـر دا ری بـود

حـضرت مـولا نا ی بــلخ ( رح )

نـه تـنها هـیچ مـورخ و محـقـق چـه دا خـلی یا خـا رجی ا یـن ا دعـا هـای جـعلی را تـا ئـیـد نمی کـنند ، بـلکه تـضا د ا ما ن ا لله خا ن با ا سـتــعـما ر وقــت بـریتا نیه، ا سـتـقلا ل سـیا سـی و ا قـتـصا د ی

 ا فـغا نـستا ن ، حـما یـه ا و ا ز مـبا رزه آ زا د ی بخـش مـلی ، جـها ن ا سـلا م بشمول بخا را وهـند وسـتا ن ا زچنگ بـیـگا نه و طـرحـها ی پا ن ا سـلا میسم آ نها با عــث تـوطعه ها غرض سـقـوط نهضت ا ما نیه گـرد ید وهمچنا ن د فاع قـا طع رهـبرا ن و مـلیـت قهـرما ن شـریـف و شجاع برا د را ن هزا ره ا زشاه ا ما ن ا لله خا ن د رمقا بـل رژیم حبـیـب ا لله خا ن کـلکا نی و بعـداً عــد م بـیعـت آ نـها بـه رژیـم غـا صب بود کـه ( بـیهـقی ثـا نـی) فـیـض محـمد کا تـب مـورخ بعـدا زلت وکوب وحشـیا نه ا بو جهـل

هـا ی هـمکا رحبـیب ا لله خا ن به شها د ت رسید که خود عـد م ا خـتلا ف نژا د ی و مذهـبی آ ند وره را نـشا ن میـدهـد و ا ین وا قـعـیت تا ریخ را هـمـه میـد ا نـنـد . برای مزید معلوما ت در باره نهضت مشروطیت وا دا مـهء آ ن یعنی دوره ا ما نـیه مرا جـعه نـما ئـید به:
ا فغا نستا ن در مسیر تاریخ (هـر دو جلد) ا زشا دروا ن غـبار، ا فغا نستا ن درپنج قـرن ا خـیر ا ز

 شا د روا ن فرهنگ، سفـرهای غازی ا ما ن الله خا ن به د وا زده کشور آ سیا و ا روپا ا ز جنا ب عزیزا لد ین وکیلی پو پلرا ئی ، جنبش مشروطیـت در ا فغا نستا ن شا دروان عبـدا لحی حبیبی ، نخستین کتا ب در باره جنبش مشروطه خواهی در افغا نستا ن(دو جلد)ا زا ستاد پوهاند سید سعد ا لدین ها شمی،سیر ژورنا لیـزم درا فغا نستا ن و هم مطبو عـا ت ا فغا نستا ن در دهه ا ول ا ستقلا ل ا ز

شا دروا ن محمد کا ظم آ هنگ ، جنبش مشروطیت و قـربا نیا ن ا ستـبدا د در ( دو جلد) شا دروا ن سید مسعـود پوهـنیا ر،عـلا مه محمود طرزی شاه ا ما ن ا لله وروحا نیت متـنفـذ ا ستا د محمد ا عـظم سیستا نی، تا ریخ نهضت های آ زا د یخواهی (مصاحبه ها) ا ستا د دا کتر ا کـرم عـثما ن (سا یـت ا نـترنت

 زند گی)، حا کمیت قا نون در ا فغا نستا ن جمع آ وری ا ستا د حبیب الله رفــیع ، ا فغا نستا ن درعهد اعـلیحضرت ا ما ن ا لله خا ن دا کتر فـضل غـنـی مجـددی، بحرا ن و نجا ت شا دروا ن محی ا لد ین ا نیس، محـمود طرزی و سـراج ا لاخبا رش محترم بشیر سخا ورز ـ زن د را نـقلا ب جهـا ن شمو ل پـیغـمـبر( ص ) ا ستا د د کتورا سد ا لله را ید ، سـرنشینا ن کـشتی مـرگ یا زندا ن قـلعه ا رگ

شا دروا ن عـبدا لـصبور غـفـوری ، برگهای ا ز تا ریخ معا صر وطن ما ا ز شا دروا ن محمد رحیم شیـون ضیا ئی ، سردا رمحـمد رحیم ضیا ئی « شـیون کا بلی» از محتـرم ولی ا حـمد نـوری ،

ا فغا نستا ن در راه آ زا دی ا ز شا دروا ن نجـیب ا لله تـوروا یا نا و محـترم عـبدا لشکـور حکـم و ....
جعـل کـننـده گا ن تا ریخ وا فـتراء نـویـسا ن نـمـیدا نـند کـه: حقـیقـت را پنها ن میتوا ن نـمود ولـی مـحو نی

د ا ما ن سپـید سیـد ا فغا ن د وستا ن، پـیروا ن ورهـروا نـش هـمه مشعلداران نهضت ا ول، دوم وسوم مشروطیت کـه به صـد هـا تـن میـرسید نـد درطـول تا ریخ ا فـغا نستا ن ا ز ا وا خر قرن نزد هـم

مـیلا د ی تا به ا مـروز سپــیـد و پـا ک و مـنـزه ا زهـمهء کـثـا فـا ت روزگا ر ا ســت .
آ نها آ گا ها نه، خـصم ا سـتعـما ر و ا ستـبـدا د بـود ه نـا بـتـریـن و بهـتـریـن مـسلما نا ن و وطن

 د وستا ن زما ن شـا ن بود ند که ا ز[ ترک جا ن و ما ل و سر] در را ه سعا د ت وپیشـرفـت وطن و وطـنــد ا را ن دریـغ نـکرد نـد چـنـا نـچـه د ر یک شها د ت د سـته جمعی بـه ا مـر اعلیحضرت نا د ر شـا ه و ها شـم خا ن ، صـدا زد نـد کـه:

" مــرگ یـا را ن جــشـن ا نـبـوه "

شـهیـد غـلام جیـلا نی خا ن چـرخی

پـوهـا ند هـا شـمی درمـورد مشروطه خـواهـا ن ا فـغا ن میـنویـسـند:
" « جـوا نا ن ا فـغـا ن» مـرحـله د وم ا یـن رهـبرا ن بـسـیج گـر د رتحریک و تـنویـر مـرد م وا یجا د

گرا ن ا رزش هـا ی جـد ید پـس ا ز حصول ا ستـقلا ل کا مـل سیا سی ا فـغا نستـا ن، تلا ش بخرچ دا دند تا نیروی گـردند که بتـوا نـند نظام فکری ، قـلمی و فزیکی خـود را صـرف مـیـهـن د وسـتی ، وحـد ت مـلی ، تحکـیـم ا ستـقـلا ل ، نو ا نـد یـشی ، معـرفی ا صلا حا ت برنا مـه هـا ی گـستـردهء وسـیع وسیـستما تــیک ا جـتماعی، ا قـتصا دی ، سیـا سی، فـرهـنگی، کلـتوری ، مـا لی ،ا دا ری عسکـری ،تـیپ بـورژوا مآ با نه نـما یـند.ا یـن نیـرو ولـو ا نگـشت شما ر کـوشـید ند جـوا نا ن و نوجوا نا ن را

ا زفـرو رفـتن د رمـردا ب خـرفا ت و مـوهـوما ت نجا ت دهـند وخوی تـملـق و چا پلـوسـی بـرده وا ر و نا با وری بخود را د ر وجـود آ نا ن ، تا حـد تـوا ن زا یـل ســـا زنـد..."

*****************************************
مآ خذ
1 ـ عـبـد ا لحـی حـبـیـبی ـ جـنـبـش مـشروطـیت در ا فـغا نـستا ن ـ 1372 ا یـرا ن ص 40
2 ـ اسـتا ا ولسن ـ ا سـلا م و سیا ست در ا فغا نستا ن ـ ترجمه خـلـیل الله زمـر 1999 چا پ ا ول ص 115
3 ـ فضـل غـنی مجد دی ـ ا فغا نستا ن در عهد سلطنت ا ما ن ا لله خا ن ـ1997 کلیـفـورنیا امـریکا صـفحا ت 326 و 303
4 ـ محـمد نصـیر مـهریـن ـ د و چهـره ا ز ا مـیرعـبدا لـرحمن خا ن ـ چا پ ا ول 1378 ص 62 بـقـول ا ز د کتور ش. ن. ( حـق شـنا س )
5ـ سـید رسول ـ نگاهی به عـهد سلـطنت ا مـا نی ـ طـبع دوم 1377 ص 26
6 ـ ا مـا ن ا لله فــروغی بـد خـشا نی ـ گـنجـیـــنه مــعا نی ـ 1998 د نمارک
7ـ شـا ه آ قـا مجـد دی ـ مـختـصری پـیـرا مـون زنـد گی نا مـه ا میـر حبـیـب ا لله کـلکا نی ـ 1378 پـشا ور صفحا ت17و18
8 ـ محمد محـقـق دا یکـندی ـ راه ها ی وصول به صلح وا منـیـت وثبا ت سیا سی... ص 59 ا نتـشا را ت عـرفا ن ا یـرا ن 1372 ش




 

 


                                        

                                                                                                    
 


 

اجتماعی ـ تاريخی

صفحهء اول