© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


  قابل توجه همکاران گرامي

 

                                        

                                           ســـخن فــــــردا ...



به آرزومندي خوشي هاي بي پايان و خوبي هاي فراوان براي شما دوستان فزون مرتبت،

چناني که در گذشته نيز يادآوري شده است، "فــــردا" ميخواهد با فراهم آوردن بهترين دستاوردهاي ادبي، هنري و فرهنگي در خدمت هموطنان و همزبانان باشد. چنين آرزو، تنها زماني ميتواند برآورده شود که پاسداران عرصهء فرهنگ با کارمايه هاي جاري و تازهء شان دستيار و مددگار ما باشند.

"فــــردا" با نيات و امکانات دستداشته، بر آن است تا با ارايهء مطالب تازه در عرصه هاي گوناگون ارزشي؛ سليقه و چشمداشت همه دوستداران گرامي خويش را پاس دارد.

جا دارد، چند خواهش صميمانه از دوستان را نيز همينجا برجسته سازيم:

1) از همکاران گرامي خواهشمنديم آثار شان را تنها در صورتي که قبلاً يا همزمان به رسانه هاي انترنتي ديگر نفرستاده باشند، به "فــــردا" گسيل بدارند. از آنجايي که نگاه کردن دهها سايت از سوي ما هرگز ممکن نيست، آرزومنديم اين اصل ارزشمند فرهنگي در همه حالات از سوي همکاران عزيز رعايت گردد.

چنين روش متعهدانه و اخلاقي، افزون بر آنکه به پربار ساختن جو فرهنگي افغانستان کمک ميکند، به غنامندي آفرينش، پژوهش، ترجمه و ساير کارکردهاي ادبي و هنري مي افزايد، و همچنان از آشفتگيهاي ناخواسته و سوء تفاهمهاي احتمالي ميان رسانه ها نيز ميکاهد.

تا کنون دهها بار چنان شده که ترجمه ها، نوشته ها يا شعرهايي از يک همکار عزيز به دست آورده ايم، در حالي که همه آنها در عين زمان در سايت ديگر هم به چشم ميخورده اند. البته، بارها اينگونه نيز اتفاق افتاده که شماري از دوستان پس از آنکه مطالب شان را منظماً در چندين سايت ديگر انعکاس دادند، گويا به "رسم متبرک حسن ختام" به فردا نيز ميفرستند!

با کمال حرمت به حضور چنين فرزانگان عرض ميشود: نبايد به اين خوش_فهمي مبتلا شد که چندين بار پخش کردن يک اثر در چندين جا به شمار خوانندگان آن مي افزايد. حقيقت هرگز چنين نيست. اگر خواننده مطلبي را بپسندد، آن را در هر جايي که باشد، مييابد و ميخواند، و اگر مورد پسندش نباشد، ولو صد بار در صد گوشه انترنت با آن روبرو شود، به محض ديدن عنوان، از خواندنش پرهيز ميکند.

2) صميمانه خواهش ميشود از فرستادن سروده ها، نوشته ها و ترجمه هايي که قبلاً در وبلاگها گذاشته شده اند، براي پخش دگرباره به سايت "فــــردا" خودداري فرماييد.

اگر گاهي چنان پيش آيد که "فــــردا" خود به بازآوري نوشته يي بپردازد، در آن صورت با ارجگذاري به تعهدات پذيرفته شده در عرصه رسانه ها، از "منبع نخست" (چه سايت و چه وبلاگ) با کمال حرمت و سپاس و امانتداري ياد خواهد کرد.

3) دوستانه خواهش ميشود از فرستادن نوشته هاي ديگران به سايت "فــــردا" خوددراي فرماييد. چند بار چنان شده که همکار عزيزي اشعار يا مطالب شخص ديگري را به "فــــردا" فرستاده است، در حالي که شاعر يا نويسنده مطلب نه تنها از فرستاده شدن آنها آگاهي ندارد، بلکه در برخي موارد اعتراضي هم به راه مي اندازد که مثلاً اين يا آن اثر پخش شده از من نيست.

"فــــردا" شعر، نوشته، ترجمه و هر اثر ديگر را تنها در صورتي ميپذيرد که از ايميل و نشاني شاعر و نويسنده اصلي رسيده باشد.

4) با باور تمام به اين اصل آشکار که بهبود "فــــردا" هرگز نميتواند بدون همکاري يکايک شما دوستان گرانمايه ميسر باشد، به اين وسيله تاکيد ميگردد که مطالب کهنه، تکراري و همزمان پخش شده در سايتها و وبلاگهاي ديگر، در "فــــردا" جايي نخواهند داشت.

با عرض حرمت،
دست اندرکاران سايت "فــــردا"
 

 


                                        

                                                                                                    
 


 

اجتماعی ـ تاريخی

صفحهء اول