© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نجیب الله دهزاد
najibdehzad@yahoo.com

 

 

 

                                                  حامله ها نخوانند!


درخبر داشتیم بصیربابی به علت جویدن واژه های فارسی با دندان مادری اش، از وظیفه برکنار، و سوابق بیست سالۀ کاری اش بر باد رفت!
این خبر زبانی، مثل یک چیزی - چه بگویم – خوب، فرض کنید مثل گاز گالری، در محافل ادبی و مطبوعاتی پیچید، و حتی در مواردی منجر به خفگی و بندش گلوی دیگرزبانان ساکن افغانستان گشت.

دلیل برطرفی ژورنالیست گنه – جو هم معلوم بود؛ استعمال سه دال، یعنی "کلمات ضد فرهنگی و ضد اسلامی!"

چند ساعت بعد از نشر این خبر، یکباره رنگ تمام صفحات انترنیت، و نشریات چاپی مربوط افغانها به سیاهی مبدل گشت. کاش تنها این رنگ سیاه میبود که صورتگیر رسانه ها شده بود. اهالی فرهنگ با مشاهده صفحات اول مطبوعات به یک نوع دل بدی نیز مبتلا گردیدند، و هر لحظه ممکن بود ارزش های باستانی مغز شان را ناخودآگاه قی کنند! این هم، به نظرم، مشکل چندان جدی نیست که از نشر خبر فوق، که گویا وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان تصمیم به بریدن نصف زبان کشور دارد، بوجود آمده بود. از آقای بابی نخواسته ام، برای این دو مشکل:
اول - سیاه شدن صفحات رسانه ها؛ و دوم- دل بدی اهـــالی فرهنگ، از ملت معذرت بخواهند.

جناب آقای مادر زبان، اگر صدای مرا می شنوید، لطفاً از مادران بارداری که به انترنیت دسترسی دارند یا فشار روزنامه خوانی شان بالاست، پوزش بخواهید. این دیگر انصاف نیست بخاطر یک "تو"ی که این دنیای بزرگ را "دانشگاه"کوچک تصور میکنی، صورت نوزادان نسل رحمن بابا، و فردوسی بابا قیراندود بار بیاید و فردا در مجامع علمی این دانشپوهان با رنگ شب، و قوارۀ فرهنگ- ترسان ظاهر شوند.

اگر معذرت نخواهی، جناب بابی، این سه مشکل تا الف انتخابات وجود خواهد داشت. رسانه ها عاقبت نه اندیش اند، تصمیم شان اینست؛ ازصفحۀ اول مطبوعات عکس وزیر فرهنگ را پس نکنند!

کابل- دلو ۱۳۸۶


 

    

«»«»«»«»«»«»

 

 

 

 


 

ادبی ـ هنری

 

صفحهء اول