© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


گزارشگر فردا

 

                         گزارش ملاقات وزير خارجهء افغانستان، با افغانان مقيم سويدن

روز سه شنبه 26 فبروری سال روان، بنا بر دعوت کلوب قلم افغانها ، انجمن افغانها، و کميته سويدن برای افغانستان، رنگين دادفر سپنتا، وزير خارجهء دولت افغانستان و هيئت همراه، به منظور بررسی وضع اسفبار ، مهاجرين و پناهجويان افغان مقيم اسکانديناويا در نشستی که به همين منظور توسط کلوب قلم افغانها، در سالن اجتماعات ليسهء نکه ، ترتيب داده شده بود، حضور يافتند.

برنامه ساعت 7.30 شام با خوش آمدگويی گرداننده پروگرام آغاز گرديد و پس از معرفی بخش های برنامه، از فريده زيرک مسئول انجمن افغانها در استکهلم، دعوت بعمل آمد تا گزارش کار کميسيون حمايت از پناهجويان را که در قالب انجمن فعاليت مينمايد، بخوانش بگيرد.

پس از خانم زيرک، از مسئول کميته سويدن برای افغانستان آقای بنگت کريستيانسون ، دعوت شد تا ضمن تشريح ديدگاه و موضع دولت سويدن در قبال اين معضل، اقداماتی را که کميته در حمايت از پناهجويان انجام داده برشمرد. ترجمه ء مستقيم، سخنان آقای بنگت را ظاهر افشار ، عضو کلوب افغانها بر عهده داشت.

پس از آقای بنگت کريستيانسون، گراداننده برنامه، از وزير محترم خارجه، آقای سپنتا دعوت نمود تا به سخنرانی بپردازند.

آقای سپنتا ، سخنان خود را حول معضل موجود آغاز نموده به تشريح موضع دولت افغانستان در قبال شرايط اسفبار پناهجويان افغان مقيم اسکانديناويا پرداخت. آقای سپنتا با اشاره به اينکه دولت نگران اين وضع موجود ميباشد، تأکيد نمود که دولت بدليل توانايی پذيرش پناهجويان را ندارد.

آقای سپنتا ضمن تأکيد مجدد بر غير حقوقی بودن توافقنامهء سه جانبه ، اشاره نمود که بخشی از نارسايی ها بين موسسات دولتی و آنهم در سطح وزارت ها، عامل اين مشکل می باشد. و نيز افزود که به همين خاطر، شورای وزيران ، مشخضا جلسه نموده و ووزارت خارجه را توظيف نمودند تا به بررسی جدی اين مشکل بپردازد و راه قانونمندی را در مفاهمه با دولت سويدن، برای جلوگيری از اخراج پناهجويان افغان جستجو کنند.

آقای سپنتا وعده داد که علی الرغم تلاش زيادی که برای تغيير اين توافقنامه انجام خواهد داد، تا زمانيکه به صفت وزير خارجه انجام وظيفه مينمايد، پای هيچ نوع توافقنامه ء را هرگز امضاء نخواهد کرد که باعث اعمال فشار بر پناهجويان افغان در کشور های اروپايی شود.

آقای سپنتا افزود که ما برای جلوگيری از اخراج پناهجويان، تمامی راه های ممکن را میآزماييم و همچنان کوشش می کنيم که پيشنهادهای معقولی را به دولت سويدن مطرح کنيم تا بنوعی بتوانيم از حقوق هموطنانی عزيزی که تهديد به اخراج هستند، پشتيبانی کنيم.

در طول سخنرانيی آقای سپنتا، به کرات توسط حضار با کف زدن های بلند، استقبال شد.

ايشان در پايان اظهار اميدواری نمود که ملاقات با مسئولين دولتی کشور سويدن، و مذاکرات پيرامون وضع مهاجرين با توجه به شرايط موجودهء سياسی ، امنيتی ، اجتماعی و اقتصادی افغانستان، تاثير گذار باشد و اشاره نمود که علی الرغم اينکه هيچ تضمينی وجود ندارد که طرف سويدنی ما ، صد در صد با خواسته های ما موافقت نمايد.

پس از سخنرانی آقای سپنتا، مباحثات آزاد و حضار با آقای سپنتا و سفير کبير افغانستان در اسکانديناويا، آغاز گرديد.
در اين بخش نمايندگان انجمنها و کميسيون های حمايت از حقوق پناهجويان افغان از ولايات مختلف سويدن، خبرنگاران تلويزيون های افغانستان، جرايد روز و راديوی سويدن، اشتراک داشتند.

گرداننده برنامه، در طول يک ساعت وقت در نظر گرفته شده برای اين بخش، به تعدادی از حضار فرصت داد تا سوالهای خود را مطرح نمايند که در لابلای اين سوالها تعدادی از نمايندگان کميسوين های حمايت از حقوق پناهجويان نيز به تشريح وضعيت موجود پرداختند. بنا بر تأکيد گردانند، سوالها بيشتر حول معضل پناهجويان، مطرح شد و اکثراً توسط آقای سپنتا پاسخ داده شد و بعضاً آقای لودين نيز به تعدادی از سوالها پاسخ دادند.

برنامه حواليی ساعت 11 شب به پايان رسيد و آقای سپنتا و هيئت همراه در حاليکه همهء حضاربه پا ايستاده و کف ميزدند، سالن را ترک نمودند.



 


                                                                                                    
 

                                                                                           (عکاسی از فريد اروند)


 

اجتماعی ـ تاريخی

صفحهء اول