© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 پری وهاب بهادری

                                                            گزارش
                                          محفل خیر مقدم برای جناب آصف آهنگ




ظهر روز یکشنبه 21 اکتبر سالجاری، جمعی از هموطنان ما شاهد صحبت های جالب جناب آصف آهنگ بودند .ایشان که از کشور کانادا غرض دیدار با اعضای خانواده به آلمان آمده بودند ؛ در محفلی اشتراک کردند که به دعوت نصیر مهرین دایر شده بود . در آغاز نویسنده این سطر ها حضور این شخصیت گرانقدررا که با فرزندان فرهیخته ودانای خویش آقایان کاوه آهنگ ورتبیل آهنگ تشریف آورده بودند ، خیر مقدم گفته از ادیب فرزانه جناب ابراهیم حجازی خواهش کردم تا سال شمار زندگی ایشان را که بوسیله استاد لطیف ناظمی نگاشته شده است ، بخوانند . پس از آن نصیر مهرین که بارها ابتکار چنین محافل گرامید اشت را داشته است ، پیرامون کارهای قلمی وعملی جناب آهنگ صحبت کرد. نصیر مهرین گفت :
" جناب آصف آهنگ ازمبارزان مشروطه خواه میهن ما برجای مانده است . چشم های مهرورز ایشان دیدارهای گوناگون اوضاع واحوال کشورما را داشته وتن ایشان استبداد را با دل آزاری هایش لمس کرده است . . .
آنگونه که در شرح حال این بزرگوار شنیدید ، کودک بود که استبداد پدرش شهید مهدی جان را بدار جفا آمیز خویش کشید . از آن ببعد در مراحل ودوره های بعدی سیاسی فعال بوده و صریح سخن گفته وهمچنان چون قلم بدستی نستوه نوشته است . . .
ویژگیی احترام برانگیزی که در کارکرد های ایشان در گستره تاریخنگاری خانواده نادرخان جلب نظر میکند ، این است که سخن از تبارزعقده وانگیزه عقده گشایی را نمیتوان درآن یافت . مقابل همان راه وروشی که بخشی از تاریخ دوسده پسین کشورمارابارها با این ادعا که
پدر کشتی وتخم کین کشتی پدر کشته را کی بود آشتی ،
رقم زده است . این ویژگی در برداشت های ایشان از نقش زمامداری محمد ظاهر به وضاحت بازتاب دارد . علیرغم آنکه چنین برداشتی طرف تأمل ومکث ونقد گونه دیگری آزآن زمامداری باشد ، اما رعایت ارایه برداشت عاری از کینه توزی ایشان بسیار صمیمانه وآموزنده است . . .
نبشته ها ومصاحبه ها ، همچنان سرایش اشعاراز طرف ایشان نه تنها ما را بسوی تاریخ وخاطره ها می برند بلکه بامشغولیت چند بعدیی که در گستره تاریخ ، شعر وادب ونقد کج اندیشی ها وکجروی دارند ، با تحسین جلب میکنند .
خوشنود هستیم که امروز لحظاتی مهمان ما هستند و فی المجلس سخنان ایشان را می شنویم . . ."
بعد ازین سخنان از جنا ب آهنگ خواهش به عمل امد که سخنرانی نمایند .
محترم آهنگ با چهره بشاش از آمدن هموطنان تشکر کرده ، در چندین قسمت خاطره ها و برداشت های خویش را از چند ده سال اخیر وتاریخ قبلی افغانستان مطرح کرد که برای حاضرین بسیار دلچسپ بود . ان شأ الله این قسمت صحبت های ایشان وهمچنان سوال وجواب های بسیاری که در محفل مطرح شد ، در فرصت مناسب از روی نوار ویدیویی تهیه وانتشار میابد .
پس از سخنرانی ایشان ، درحالی که تفریح اعلان شد حضار محفل به صرف چای وناشتا پرداخته و از ایشان سوالهای در باره تاریخ وخاطرات ایشان وهمچنان سیاست های دربار سلطنی وحکومت های افغانستان میکردند .
در ختم محفل ادیب فرزانه خانم صاعقه جان احراری به نکمایندگی از حضار محفل دسته گلی را برای جناب آهنگ تقدیم داشتند . نصیر مهرین بسته های از چند جلد کتاب شاعران ونویسندگان هموطن رابرای فرزندان ایشان وجناب یاسر خبرنگار صدای آلمان که همراه ایشان تشریف آورده بودند تقدیم کرد .
درین محفل ، درکنار حضور یک عده از هنرمندان گرامی مانند آقایان وهاب مددی ، فواد واحدی ؛ همینکه ابلاغ شد که آقای حسین آرمان نیز برای دیدار ایشان حضور دارند به افتخار وی نیز حضار کف زدند .
ناگفته نماند که در تهیه گلها وعصریه شخصیت هاو خانواده های گرامیی داوطلبانه وبا مهربانی به افتخار آقای آهنگ سهم داشتند که عبارتند از :
فرهنگ دوست محترم اقای احمد ساغری دسته گلها را تهیه دیده بودند . وخواهران عزیز فرهنگی حمیده محمودی ، شریفه غوربندی ، خانم کامله بهادریِِ، خانم وحیده رحیمی،  شمیم غوربندی و  مهریه مهرین در تهیه عصریه زحمت کشیده بودند که از همه ایشان نیز سپاسگزاری میشود .
محفل حوالی ساعت 7شام به پایان رسید.
 

 

     

 

            

        

 

 

           

        

       

           

       

 

 

      

«»«»«»«»«»«»

 

 

 

 


 

ادبی ـ هنری

 

صفحهء اول