© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

داکتر اکرم عثمان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دکتور محمد اکرم عثمان

 

 

 

 

اندکی از رنجهای زنان و دختران در افغانستان

يک اثر ارزنده از نصير مهرين

 

 

 

«اندکی از رنجهای زنان و دختران در افغانستان» نام نوشتاری تازه از نصير مهرين است که اخيراً به زيور طبع آراسته گشته و به ادارهء فردا رسيده است.

آقای مهرين از معدود پژوهندگانيست که مسايل اجتماعی ما را خارج از تعارفات و پرده پوشی های معمول زير ذره بين نقد ميگذارد و منصفانه ترين داوری ها را بدست ميدهد.

کتاب حاضر نيز از چنان ويژه گی مطبوعی برخوردار است و از ژرفای انساندوستی نويسنده خبر ميدهد.

مؤلف در تمام مقالات مندرج در اين کتاب به معضل دردناک استبدادی پرداخته که در طول تاريخ ما بر زنان و دختران اين سرزمين جاری و ساری بوده است. خواننده در اين مقالات به گونه های مختلف ستمی اشاره می کند که نظام انسان ستيز «مردم سالار» بر جنس زن تحميل کرده است. در اين مقال ما به عدم تساوی حقوقی بين زن و مرد پی ميبريم و بروشنی درميابيم که مردها با هزاران نيرنگ و ترفند از نيم مظلوم جامعهء ما سلب اختيار کرده و آنها را در سطح بنده ها و برده های پا بزنجير تنزيل مقام داده است.

در نخستين برگ اين دفتر به نقل قولی از شاعرهء نامراد ليلا صراحت روشنی بر ميخوريم که در اوج طراوت طبع و شگوفايی قريحت شاعرانه پرپر شد و چهره در نقاب خاک کشيد. مهرين با تذکار اين جمله ها در سوگ او نشسته است:

با ياد معطر شادروان ليلا صراحت روشنی که پس از انتشار نبشته ای از بنام «چادری بپوش، چادری نپوش...» بارها از ضرورت گفتن پيرامون رنجهای زنان صحبت کرديم.

 

 

 

 

 

«»«»«»«»«»«»

 

 


 

ادبی ـ هنری

 

صفحهء اول