© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رحيم غفوری

 

 

 

 

 

 

گزارشگر عبدالرحيم غفوری

 

 

 

 

 

نشست ادبی کلوب قلم افغانها

دربارهء آزادی بيان در افغانستان

 

 

 

 

در اين روز ها بحث آزادی بيان در داخل کشور زياد مطرح است و به همين دليل کلوب قلم افغانها برای روشن ساختن وضعيت کنونی و برخورد دولت فعلی در قبال اين مسالهء بسيار مهم، روز يکشنبه 24 سپتمبر، برنامه ادبی و هنری کلوب قلم افغانها در استکهلم را با همکاريی واحد استکهلم کميته سويدن برای افغانستان برگزار نمود.

 

با توجه به اهميت موضوع و نياز به اطلاعات دقيقتر، از دو شخصيت فرهنگی و ادبی خانم شريفه شريف  ژورناليست و فعلا مشاور در امور مطبوعاتی دفتر رياست جمهوری افغانستان، و آقای وحيد وارسته شاعر، نويسنده، مترجم و مسئول اجرايی انجمن قلم افغانستان در داخل کشور دعوت به عمل آمده بود.

 

برنامه ساعت چار و نيم آغاز گرديد و مجری پس از عرض خوش آمد گويی و شرح کوتاهی در باب معرفی برنامه و مهمانان دعوت شده، از خانم شريفه شريف خواهش نمود تا به به سخنرانی بپردازد.

 

خانم شريفه شريف، بخاطر حضور تعدادی از مهمانان سويدنی، نخست به زبان انگليسی سخن گفتند و سپس به دری .

 

 

خانم شريف، ضمن تشريح وضعيت فعلی و اقدامات دولت در قبال مساله آزادی بيان، خاطر نشان نمود که جامعه هنوز آمادگی کافيی را در اين زمينه ندارد و از طرفی تطبيق اين موضوع زمان بکار دارد تا اولا ذهن عامه مردم به آن مرحلهء رشد برسد که شرايط عملی شدن موضوع آزادی بيان فراهم گردد. ايشان بصورت غيرمستقيم عنوان نمودند که علی الرغم قانونی بودن اين امر و حمايت دولت از آن، شرايط تطبيق آن طوری که بايد مساعد نيست و لذا بايد جلو بخشی از اقداماتی که تحت عنوان آزادی بيان صورت می گيرد، گرفته شود تا باعث هرج و مرج نگردد.

 

 

سپس از آقای وحيد وارسته دعوت بعمل آمد تا به سخنرانی بپردازند.

آقای وارسته از يک موضع انتقادی به اين مساله نگريسته وضمن تشريح وضعييت نابسامان آزادی بيان در داخل کشور، موارد زيادی از تهديد ها و مشکلاتی که نويسنده گان، شعرا هنرمندان و فرهنگيان جامعه در داخل کشور با آن روبرو هستند، را برشمرد. آقای وارسته مشکل را در عدم حمايت دولت از موضوع ديده و بر اين تأکيد داشت که دولت بايستی برخود قاطعانه تری در تطبيق اين امر قانونی، داشته باشند.

ايشان در پايان سخنرانی خويش فشرده تمام صحبت های خود را به زبان انگليسی نيز بيان داشتند و سپس برنامه گفتگوی حضار با سخنرانان آغاز گرديد که تعدادی زيادی از حضار به زبان انگليسی و دری سوالهای خود را مطرح نموده و هر کدام خانم شريف و آقای وارسته به پاسخگويی پرداختند. که اين بخش برنامه بيشتر از يک ساعت طول کشيد.

 

سپس به احترام ماه مبارک رمضان، مطابق وقت افطار تفريح اعلام شد و شرکت کننده گان به ادای نماز و صرف افطاری پرداختند. پس از تفريح، بخش هنريی برنامه آغاز گرديد.

 

در بخش موسيقی از غزلسرای هنرمند، آقای عبدالرحمن رحمانی ، غلام ربانی نوازنده مقيم دنمارک، و حيدر ولی رباب نواز ماهر و مسلکی از ناروی و آقای قدرت تلاش طبله نواز هنرمند از استکهلم دعوت به عمل بود که ايشان با هنرنمايی خود فضای محفل را دگرگون ساختند و شور و حال بی اندازهء را در داخل سالن بوجود آوردند.

 

آقای عبدالرحمن رحمانی به دو زبان پشتو و دری  غزل های زيبای را اجرا کرد که با شور و هلهلهء حضار استقبال گرديد. او مناسب حال و احوال مجلس و بخصوص که تعداد زيادی علاقمندان غزل در محفل شرکت داشتند، آهنگهای نابی را که با استفاده از اشعار بزرگان شعر و ادبی پشتو و دری ، ساخته بود،. با يک موسيقی بسيار منظم اجرا می کرد و هر بار شور و حال مجلس را به اوج ميرساند. در پهلوی آقای رحمانی نوازنده گان خوب و ماهری بخش موسيقی برنامه را زيبا تر ميساختند که از آن جمله رباب نوازی آقای حيدری تعجب همه را برانگيخته و مورد تحسين بيش از اندازه شرکت کننده گان قرار گرفت. آقای حيدری با اينکه جوان هستند اما کار نوازنده گی شان بسيار پخته و پر از احساس است.

 يکی از شعرای ايرانی حاضر در مجلس که تحت تأثير  کار زيبای هنرمندان قرار گرفته بود ، مجموعه شعر خود را در پايان يکی از آهنگهای آقای رحمانی به او تقديم کرد که آقای رحمانی ضمن تشکر و سپاسگزاری آهنگ ايرانی ( گل مريم سر راه تو پر پر کردم) را برايشان اجرا نمود.

 

بخاطر استقبال و شور و حال حاکم بر مجلس، برنامه دو ساعت بيشتر از موعد مقرر، ادامه پيدا کرد و حوالی ساعت 11 شب ، به پايان رسيد. در پايان نماينده کميته با اهدای دسته گل های و کتب چاپ شده از طرف کميته از حضور سخنرانان تشکر و سپاسگزاری نمود و يکی از منورين شرکت کننده به نمايندگی از کلوب قلم افغانها نيز دسته گل های را به هنرمندان تقديم نموده و از آنها تشکر نمود. شرکت کننده گان به پا ايستاده بودند و با کف زدن های ممتد مراتب سپاس خود را تقديم سخنرانان و هنرمندان می نمودند و به اين ترتيب برنامه شب ادبی کلوب قلم افغانها به پايان رسيد.

 

 

 

البوم تصاوير اين نشست

 

 

 

 


 

ادبی ـ هنری

 

صفحهء اول