© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فضل الحق ملک زاده

 

 

 

فضل الحق ( ملک زاده)

 

 

 

 

گلغندی میلهء گل ارغوان !

 

 

 

 

 

 

بزرگ راهی که خطوط مواصلاتی شاهراه - 13 ولایات شمال کشور را با پایتخت افغانستان وصیل مینماید. ولایت پروان یعنی شهر زیبا چاریکار که در فصل بهار مهمان پزیر - تمام مهمانان داخلی و خارجی - کشورما را شادباش و مورد پزیرائئ و استقبال گرم خویش قرار داده و میدهند.

 

 شهر چاریکار بمسافه 64 کیلومتر از شهر زیبا کابل یعنی پایتخت افغانستان فاصله داشته که درماه ثور در تپه گلغندی میله گل ارغوان ودرماه سرطان در ولات پروان میله توت در باغ عمومی و سر سبز گلبهارو بطرف شمال شرق این شهر ودر کنار دریا خروشان پنجشیرو به استقامت شمال به دره زیبا و تاریخی کشورما سالنگ وجبل السراج و بطرف شمال و شرق در کنار دریا غوربند اطراف و اکناف ولایت پروان ودر منطقه زیبا ودیدنی ایکه دو دریا یعنی دریا پنجشر ودریای غوربند با هم به استقامت جنوب شرق این ولایت یکجا میشوند.

 

 دربالای ان دریاها پلی بزرگ ساخته شده که این منطقه از سابق بنام پل عبداله برج و بنام منطقه سیاد نیز یاد میگردد.این پل ولسوالی بگرام رابولایت سرسبز و دیدنی ولایت کاپیسا وصیل مینمایند. که میلهء توت درین مناطق مربوطه نیز بر پا میگردد.

 

 میله گل ارغوان در تپه گلغندی به استقامت غرب مرکز ولایت پروان که بمسافه تقریبا 5 - 7 کیلومتر از شهرفاصله داشته در بالای این دامنه گل های زیبا طبیعت که اصلا این گلها بته های خودرویه و صحرائئ بوده. که فعلا به درخت ها بزرگ مبدل گردیده است.

 

 در روز های جمعه و تعطیلی مردم با ذوق وعلاقه خاص درانجا رفته روزها خوشی را با فامیل ها شان در کنار گلهای ارغوان و سایه درختان سپری مینمایند. گل ارغوان از دامنه کوه گلغندی الی تپه زیبا هوفیان شریف ادامه داشه که زیبائئ و طراوت ان تمام منطقه را سرسبزشاداب و قشنگی و طراوت خاص میبخشید.

 

 تپه های زیبا هوفیان شریف که در انجا مقبره ئئ از سعیدان و میران چون خواجه میر سعید اغا - خواجه خضدر حیات - خلیفه میر جان اغا - و سید جان اغا- و سید جعفر اغا- و همچنان در جای دیگری مقبرئئ از خواجه سبز پوش ولی صاحب و سایر شخصیت های مذهبی قابل احترام در انجا مدفن اند.

 

 

 درین روز ها یکعده از مردم این محل که پیروان و مریدان این شخصیت ها بزرگ اند. در انجا رفته نزر و خیرات و دوعا برایشان نموده. روز را با فامیل های شان در زیر درختان سایه ارغوان ودیگر درختان بخوبی و خوشی سپری مینمایند.

 

 تپه گلغندی که میله ارغوان است. در روز های جمعه و تعطیلی یکتعداد زیاد مردم از مرکز و اطراف این شهر و یکتعداد از مردم شهر کابل و مهمانان مختلف از دیگر شهر ها با فامیلهای شان در تپه گلغندی امده. از گلهای واقعا مقبول و دیدنی ان دامنه سرسبز تماشا مینمایند.

 

 و یکتعداد مردم با غذا ها پخته شده خود در زیر درختان برای خود جای برای نشستن تدارک دیده با فامیلهای شان امده روز را با خوشی و

 شاد مانی و سرور سپری مینمایند. که اطفال با والیدین شان با روحیه ارام و احساس خوشی و شادمانی در بالای سبزه ها به گشت و گزار مصروف میشوند. از تپه گلغندی تمام شهر چاریکار و اطراف ان سر سبز و شاداب بمشاهده میرسد.

 

 اب و هوای واقعا پاک و نسیم ملایم و گوارا بمشام انسان روح و روان انسان را شادومسرور میسازد. و انسان در این ایام فصل بهار که طبیعت همه زیبائئ ها را به انسان خلق کرده احساس راحتی و شادمانی مینمایند.

 

 

 درین تپه یکتعداد از دوکان داران و دست فروشیها مواد خوراکه خود را برده و با اواز های گوناگون توجه مردم را با خود جلب مینمایند. تا مردم از انها اجناس و مواد خوراکه را خریداری نمایند.

 

 یکی صدا میکند. شورپنیر و اشاوه پنیر تازه. دیگری صدا میکند. قروت تازه سالنگ و قروت غوربند. و دیگری صدا میکند. که لبلبو شرین که چشک حلال است. و دیگری میگوید. شورنخود مزه دار با مرچ و مساله خانگی. ودیگری تخم های جوش داده رنگی را بفروش میرساند.

 دیگری با فروش اجناس اطفال از قبیل قرقرانک و جرنگگانه اطفال را مصروف میسازند.

 

 

 و در گوشه و کنار این درختان ارغوان رستورانت های سیار با سماوار های بزرگ برنجی چای جوش داده و در گوشه دیگر ماهی تازه و جلبی رنگارنگ بفروش رسانیده میشود. یکتعداد کبک بازان و کسانیکه مرغهای کلنگی جنگی دارند. نیز با مرغهای خود انجا رفته و یکتعداد از جوانانیکه علاقه به بودنه جنگی دارند. بودنه های شان را در یک جای گوشه جنگ میدهند.

 

 درین روز ها شهر چاریکار با ازدهام مردم و وسایط نقلیه زیاد مواجه بوده. که برای پارکنگ وسایط حتا جای به مشکل پیدا میشود. و در رستورانت های شهرو بخصوص کبابی ها و دوکان کبابی بنام عبدالی که در بین مردم این شهردر سابق از شهرت خاص بر خورداربود. که حتا جای برای نشستن مشتریان شان در رستورانت شان به مشکل میسر میبود. درهر گوشه و کنار این شهر اواز موسیقی رنگارنگ بگوش میرسد.

 

 

 چنانکه هنرمند شناخته شده ومحبوب کشور ما محترم گلزمان نیز در وصف میله گل ارغوان سرود مست و شادی راسروده است.

 

هی گلغندی کی – په گلغندی د ارغوان جولی میلی دی- حئان جوراوه په

 

 

ثور 1385

 

 

 


 

اجتماعی ـ تاريخی

 

صفحهء اول