© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اکرم عثمان

 

 

اکرم عثمان

 

 

 

 

عشق در غربت

گزینهء داستان از دستگیر نایل

 

 

 

دستگیر نایل از قلمزن های شناختهء وطن ماست. او در سال 1326  خورشیدی در نهرین ولایت بغلان بدنیا آمده و در مدارس همان ولایت و دارالمعلمین عالی کابل آموزش دیده است.

او قریحه و استعدادش را در گستره های شاعری و داستان نویسی آزموده است و اکنون در ردیف یکی از بهترین های آن دو نوع ادبی در کشور ما به شمار میرود.

او به پژوهش های ادبی نیز دست یازیده و"نمک در شعر فارسی" از آن شمار است که با استقبال محققان مقابل شده است.

او در زمینهً طنز نیز آثار مطبوع و مطلوبی آفریده است که "خانه کرایی"  مجموعهء طنز های او را انجمن نویسندگان افغانستان به سال 1366 شمسی چاپ کرده است.

در عرصه داستان کوتاه، "مادر حماسه آفرید" و"عشق در غربت" گزینه های از قصه های کوتاه اوست که اولی به همت انجمن نویسندگان افغانستان و دومی به کوشش یکی از کانون های انتشاراتی دنمارک به زیور طبع آراسته شده اند.

"از مسافرت تا هجرت" یکی از داستانهای میانهء اوست که سخت دلنشین و شورانگیز میباشد و سر به رومان میزند.

"بیرق های سرخ و سبز" گزینهء از شعر های اوست که از سوی موسسهء طبع و نشر محمود طرزی در دنمارک اشاعه یافته است. او درهمین مجموعه "در میلاد خورشید" را به چاپ سپرده که امیدواریم هر چه زودتر به دسترس دوستداران شعر معاصر ما برسد.

نام هفتمین کتاب دستگیر نایل "یادداشتهای تاریخیست" که در برگیر خاطره ها و نظر های سیاسی اجتماعی نویسنده میباشد.

کارکنان نامه و سایت فردا امیدوارند که از این شاعر برجسته و نویسندهء فرهیخته باز هم آثار ماندگاری به دسترس ادب دوستان زبان فارسی قرار گیرند و نامهء فردا به تجلیل و تحسین شان بنشیند.


 

ادبی ـ هنری

 

صفحهء اول