© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اظهر دهبپور (ظفری)

 

 

 

 

 

 

 

 اظهر  دهپور ( ظفری )

 

 

 

 

گفتگو با شب تفکر

 

 

ا ی  شب ز چه  تیره  می  نما یی

 تو  خـیـره  ز دا غ    قلب  ما یی

دا غ د ل ما که لخت  خون ا ست                   

 ا ز تیره گی یی غم جنو ن ا ست

سیما ی  تو فطرت ا ین   گز ید ه                  

خو شبختی و  کـلـــفــتی  ند ید ه

ما ئیم  غم آ زمو نه  ســـنـــگـــی                   

ا ز تیر ه  د لی و سر گر نگــــی

د ر پیکر و لــفــــظ  آ د میـــنــیم                    

خو بی همه  بهر خو د گز یــنیــم

کر د ا ر  مغا  یر  سر شــتـــیــم                    

یکد ا نه  به  خیر خود  نه  کشتیم

یک حر ف به خیرکس نه گو ئیم                   

گرمی به خو دهمچوخس بجو ئیم

د ر کو ره ء  دا غ   آ فریــنـــش                    

پو لا د  تـنــیـم نه بر گــز یــنــش

شکـل   ســـیه ء  بشر گر فــتــیم                   

از صیقــل معنی یی نه  سُــفــتـیم

 ما ئیــم  د د ا ن   بس ز ر نــــگی

خا مو ش کمــیـنی : چو ن پلـنگی

 

حمل 1364 ا شکاشم

 

                                                    

 

  حج اکـبـر

 

 

جهل را  بنیا د  کند ن  حج  ا کبر میشود          

هر که با شب ها ستیزد  نیک ا ختر میشود

مرد عا قل را نبا شد  کلفت تعبیرخوا ب          

نفس صاحبد ل جها ن را خود پیامبرمیشود

اوج قدرت سالکانراکثرت شخصیت است        

کیسه ء زر هر چه با لا شد سبــکتر میشود

خا کساری نرد با ن استوا ررفعت است          

سرنهد برپای خا ک ا زغنچه عرعرمیشود

کینه را سا مان تهد یدارتکاب خیرنیست          

شد ت  با د  عا قبت آ تش  فزون تر میشود

ا ز تپش برمی جهد  مرغ  سبکسیر هوا          

د ست پرکارت مها رت یا فت شهپرمیشود

سا ئلان رادیرنبود دست بیرون زآستین          

خا ک پا ی ا فتا ده حتما ً پوشش سرمیشود

منت و پند کنا یی  جوهرین تیغ قفا ست           

جرح تیغ ارکج خورد چند ین برابر میشود

خوش زبانی شیوه قتل رقیب زیرک است        

 د شنه چون ا زپنبه بستر یا فت نشترمیشود

آ تشین خویی مزا ج مرد م حقبـیــن بو د          

قوغ  را آ بی رسد  رنگش  مکـدّ ر میشود

تا نعیم ا زبا ررنج ا ین جها ن بردا شتن          

علم، تد بیر ت نه  سنجد آ د می خر میشود

آ بروی مرد نبود  حا صل نیرو ی  غیر          

جا ی  همت  سُفـلگی  ا و را مقرر میشود

هرکه راخیرکمالش راه نفع خویش جُست         

گل  بدست  طفلکا ن  ا فتا د  پر پر میشود

عا قبت هر تیرگی را رو شنا یی د رپی ا ست

 آ فتا ب ا ز ا بر گریا ن جست (اظهر) میشود

 

کابل سنبله  1364 

 

  

 

بحث فلسفی

 

 

پیا م شعرما د ر کا م حسرت  سخت د لگیراست

نوا ی مرغ ا حسا س  مرا فریا د  شبگیراست

چو د ست  فکرتم  برا وج  معنی  قد  نه ا فرا زد           

زجهل آ با د ا وها مم  تمنا ها ی  ا کسیرا ست   

گل ا مید  را د ر  پهن  د شت  آ رزو جستم                  

چو د ستم خا طر بو سید نش  بگرفت تصویراست

به خوا ب  بیخود ی هرد م جما ل  یا ر می بینم 

هوس را در تمنا ی ا مل  کی تا ب تسخیر ا ست

که  دا ند  رمز  پنها ن  نها د  خلقت  ما را

ببین بر لام و میم بی علم ، ا لف خوا ها ن تفسیر است

ا گر عقلم  ز د ا نش  رفعت  ا ند یشه  پیما ید

به تأ و یل  کلا م حق مرا کی  حا جت  پیر است

ا گر دا نش  ز د ست  تجربت  فهم  تو نگمارد

حصول روغن و ترشی چه د ا نستی که از شیر است

شعو رت  میزبا ن  نفس و تن  با شد  تأ مل کن

به مهرا بیکه سگ خوا بد، کجا شا یا ن تکبیر است

قما ش آ د می  د ر چهرهء  آ د م   نما گم  شد

لبا س و حرف ما تمثیل صد نیرنگ و تزو یر است

مرید کا ر خو د  گشتم  پس ا ز تفهیم  نیک و بد

به زعم جا هلا ن هر زشت ما را حکم تقد یر است

به آ ثا ر قد م  د ید م  تو ا فق  چیست  تد بیر ش

نه بینی  تا میا ن گفته  و کرد ا ر  تغیر است

گشود م  بر گ تا ریخ  نیا کا ن ، ا صلی را د ید م

جها ن با ا هل د ا نش  د شمنی د ا رد چه تأ ثیر است

تملق ،  جهل  و نما می  کند  د ا یم   حکمرانی

مرا بعد ا ز تما شا ی جها ن ا ین حُـسن تعبیر است

د ما غ ( اظهر) آ خر ا ز تجــســس ها  فرو پاشد

بشررا ا ین چه نا مأ نوس ا فکاریکه درگیر است

 

هفتم سنبله 1367  اشکاشم

                                               

 

 

 

 

 


 

ادبی هنری

 

صفحهء اول