© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

داکتر اکرم عثمان

 

 

 

 

 

 

داکتر اکرم عثمان

سويدن

 

 

 

 

 

سميع رفيع شاعر و هنرمندی فرازمند

 

 

 

 

سميع رفيع از فرزانگان بلند آوازهء وطن ماست. هرچند در بارهء محامد و جنبه های مختلف شخصيت هنری و اجتماعی او فراوان نوشته شده است مع الوصف تذکار دوباره و چندين بارهء بُعد های جالب توجه استعداد خلاق و نوآور او برای تمام هنردوستان بخصوص نسل جوان ما در خارج از کشور، حايز اهميت فراوان ميباشد چه جناب رفيع برعکس شمار کثير جوانان فرنگ رفتهء که از فرهنگ و زبان مادری شان بريده و در کان نمک مغربزمين حل شده اند کمالاتی از گونهء شاعری، نقادی آثار ادبی، عرفان شناسی، موسيقی شناسی را در خود جمع کرده و بسياری از آن هنر ها را به حد کمال رسانده است.

 

او نه فقط از بيرون به آن هنر ها نظر کرده و اصول علمی آنها را آموخته است بلکه خود  در عمل، گستره های پر رمز و راز آن عوالم ِ لمس کردنی و لمس ناکردنی را در نورديده است.

 

آقای رفيع نه تنها در شناخت موسيقی خراسانی و دستگاه های مربوط آن صاحب صلاحيت است بلکه شماری از ابزار های ساز هندی را نيک می نوازد. او خودش غزلخوان خوش صدا و چيره دستی نيز است. در محفل با شکوهی که اخيراً به مناسبت تجليل از روز جهانی زن در ستوکلهم برگزار شد آقای رفيع بسيار خوش درخشيد و توانايی های کم نظيرش را در دکلمهء شعر هايش و شنواندن غزلهای آبداری در مايه های ساز و آواز به اثبات رسانيد و با کف زدنهای ممتد مشتاقان هنرش مقابل شد.

 

شايسته گفتن است که سميع رفيع در خانودهء فضل پروری در کابل به دنيا آمده و فرزند شادروان رحيم داد خان ميباشد.

او تحصيلات عالی را در رسته های ادبيات، تعليم و تربيه و روانشناسی در کابل به پايان رسانده و در آلمان نيز رشتهء روانشناسی را دنبال کرده و موفق به دريافت مدرک معتبری شده است.

 

جناب رفيع به عرفان و اشراق علاقهء وافر دارد و سالها با اهل دل چه در خانقاه های کابل و چه در کوچهء خرابات که محل اقامت صاحبدلان صاحب حال بود معاشرت داشته و از هر دو فيض برده است.

 

بنابر آن او به سياق منش پيشينيان ما، خراباتی  و مناجاتيست و از هر دو جايگاه، رسيدن به مدارج عالی معنوی را در نظر داشته است.

 

 

«نويد سحر» مجموعهء تازه ای شعر های سميع رفيع است که در سال 1384 در کابل به زيور چاپ آراسته شده و انتشارات ميوند آنرا در اختيار شعردوستان قرار داده است.

 

منسوبان کلوپ قلم افغانها در سويدن، کاميابی های بيشتر اين هموطن فرزانه را آرزو ميبرند و مطالعه اين مجموعهء نفيس را به خوانندگان فـــردا توصيه ميکنند.

 

 

«»«»«»«»

 

 

آقای سميع رفيع در محفل بزرگداشت از روز جهانی زن در ستوکلهم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

ادبی هنری

 

صفحهء اول