© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

نصيراحمد دستگير

هالند

 

 

نارنجی

یونوفورم اسیران امریکا

 

دردنیای رنگ ها سه رنگ  اصلی وجوددارد: قرمزی٬ زرد و لاجوردی که تقریبا همه رنگ ها را میتوان از  این سه رنگ ترکیب کرد.  رنگ نارنجی ترکیبیست از قرمزی و زرد که با ترکیب  این دو رنگ نتنها انواع رنگ نارنجی بلکه انواع مختلف رنگ  سرخ را نیزمیتوان بدست اورد  یعنی که هر دو از یک فامیل هستند البته با کمی تفاوت که در رنگ  نارنجی مقدار زرد بیشتر است و به همین دلیل است که از  دیدگاه روانشناسی نیز دارای خصلت ها و تاثیرات یکسان بالای روان انسان میباشند .

و اما برای ما تاریخچه حضور این رنگ در سیاست جالب است و ان چنین است که: در گذشته های دور در کشور فرانسه شهرکی وجود داشت بنام نارنجی  Orange  که مالک و کل اختیار ان مردی بود از هالند و چون فرزندی نداشت سروت و قدرتش را برادرزاده اش ویلیم William  به میراث برد.

در این زمان فلیپ دوم با کلیسا پروتستانت که در هالند زیاد رونق گرفته بود و هالند جز قلمرو فرانسه محسوب میگردید مخالفت میکند و لشکر هسپانوی را برای سرکوبی پروتستانت های هالند اماده میسازد. ویلیم که از این پلان ا گاهی حاصل میکند قبل از رسیدن عساکر هسپانوی به رهبری فرانسه خود را به هالند رسانیده و مخفیانه مردم را از پلان فرانسه اگاه ساخته و با مصرف شخصی خود اردوی برای مقاومت اماده میسازد و بعد از شکست اردو فرانسه در سال 1581ازادی هالند را اعلان میکتد و یک فیته نارنجی را بر بیرق هالند می بندد و خود بنام ویلیم از نارنجی مشهورمیگردد و اولاده او تا امروز بنام فامیل نارنجی بر هالند حکومت میکنند.

این حکام که دیگر حاکم کشوری بودند آزاد  و از مستعمره به آزادی رسیده بودند دگر خود در تلاش داشتن مستعمرات گردیدند که به مرور زمان بر علاوه اسیا در امریکا نیز مستعمراتی داشتند تا حدی که نیویارک امروزی را نیوامستردام نام نهادند و  طبعاً رنگ نارنجی را نیز با خود به ارمغان بردند

بعدا در سال 1664 بزرگترین قدرت استعماری جهان انگلیس نیوامستردام را جبراً با مستعمرات اسیایئ خیش تبادله کرد و نیوامستردام را نیویارک نامنهاد

ولی رنگ اسارت نارنجی را نتوانستند ازپیشانی نیويارک پاک کنند چنانچه جاده های نیویارک تا امروز نام های هالندی شانرا حفظ کرده اند.

قرن ها بعد زمانیکه دولت مردان امریکا برای زندانیان خیش یونوفورم میساختند  رنگش را نارنجی انتخاب کردند چون برایشان رنگ اسارت بود و به حال واحوال زندانیان میزیبید. وامروز در قرن 21 هنوز هم داد شانرا ازاین رنگ نستاندند  و به صدور ان به دیگر کشور های جهان مبادرت میورزند که تعدادی از خوشخدمتی و کسانی ام جبری ٬ اگاه  و نا اگاه  از نکتائی و مفلر نارنجی استفاده میکنند تاباشد که اگر نظر رحمت بر انها گردد ومن از مادر طبعیت سپاسگزارم که قره قل نارنجی نیافرید.

با عرض حرمت به خوانندگان گرانقدر

«»«»«»«»«»

 


 

 


 

اجتماعی ـ تاريخی

 

صفحهء اول