© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

داکتر اکرم عثمان

 

 

 

داکتر اکرم عثمان

 

 

 

از سالهای توت و ابريشم

دفتر شعر داکتر رازق روئين

 

 

 

 

 

به داکتر رازق روئين از چهل سال به اينطرف ارادت ميورزم. او يکی از استعداد های درخشان ادبيات ماست. سالها در مؤسسات عالی آموزشی تدريس کرده و به خاطر تعليم و تعلم دود چراغ خورده است.

 

اگر قرار باشد ذکرخير دوباره از او بعمل آريم بايد گفت که رازق روئين در سال 1329 در آستان بلخ چشم به دنيا کشوده. تعليمات ابتدايی را در زادگاهش، ولايت بلخ، به پايان برده. در سال 1348 فاکولته ادبيات دانشگاه کابل را شروع کرده و پس از فراغت در موسسه تربيهء معلم بلخ به تدريش مشغول گشته است.

پس از کودتای 1357 تا سال 1364 در دانشکدهء زبان و ادبيات دانشگاه کابل به تدريس پرداخته و همزمان به حيث منشی مسلکی در انجمن نويسندگان افغانستان، بخش ادبيات کودکان و نوجوانان را سرپرستی کرده است.

سپس در سال 1365 به بلغارستان رفته و در سال 1371 از دانشگاه سوفيه (کليمنت آخريدسکی) بلغاريا موفق به گرفتن درجهء دکترا گرديده است. مدت سه سال در فاکولته شرقشناسی بلغارستان زبان و ادبيات فارسی تدريس کرده است.

او اکنون به حيث رئيس کانون فرهنگی افغانهای مقيم بلغارستان و سردبير «مجلهء خاک» با خانواده اش در بلغارستان بسر ميبرد.

دفتر شعرش به عنوان « از سالهای توت و ابريشم» که تازه در دسترس ما قرار گرفته از طعم و حلاوت فراوانی برخوردار است. از داکتر رازق روئين آثار زيادی نشر شده است که از آن جمله کتابهای زير را ميتوان برشمرد:

 

ـ شگفتن در سترون خاک (گزينهء شعر) چاپ انجمن نويسندگان

ـ غچی غچی بهار شد (ترانه هايی فولکلوری کودکان) چاپ انجمن نويسندگان

ـ افتو بارانک (ترانه هايی فولکلوری کودکان) چاپ انجمن نويسندگان

ـ از فردوسی بياموزيم (گزينهء ادبيات ويژه از متن شاهنامهء فردوسی) چاپ دانشگاه کابل

ـ بر نطع آفتاب (گزينهء شعر) چاپ بلغارستان

ـ از سالهای توت و ابريشم (گزينهء شعر) چاپ بلغارستان

ـ پژوهش هايی در زمينهء ادبيات کهن و معاصر کشور

 

همچنين از اين دانشمند سختکوش هفت جلد کتاب درسی نيز به چاپ رسيده که خدمت بزرگی به شمار ميرود.

در دههء پنجاه شمسی منظومهء بسيار زيبای «سنگ شکن» ورد زبان همگان گرديد و دوستداران شعر اجتماع گرا، آنرا به کرات نشر و پخش نمودند.

 

همکاران کانون قلم افغانها در سويدن، هم نشر مجلهء وزين «خاک» و هم چاپ «از سالهای توت و ابريشم» را به اين شاعر، پژوهنده و نويسندهء گرانقدر تبريک می گويند و کاميابی های افزونتر او را آرزو ميرند.

 

 

 

 

 

 


 

ادبی هنری

 

صفحهء اول