© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گوشه هايی
از محفل بزرگداشت

 

 

 

 

 

گزارش برنامهء ويژه به پيشواز

 

هشتم مارچ روز جهانی زن

 

 

 

 

ساعت دو بعد از ظهر شنبه چهارم مارچ سال جاری برنامهء ويژه برای گراميداشت روز جهانی زن در استکهلم برگزار گرديد. در اين همآيش که مشترکاً از سوی کلوب قلم افغانها در استکهلم و کميتهء سويدن برای افغانستان سازمان يافته بود، افزون بر شماری از فرهنگدوستان افغان، نماينده گان انجمن های فرهنگی و اجتماعی افغانها در استکهلم، نويسنده گان، شاعران و انديشمندان همزبان و همسايه (کشور ايران)، مهمانان و سخنگويان زيرين اشتراک ورزيده بودند:

 

دکتور اکرم عثمان، دانشورز، پژوهشگر و داستان نويس شناخته شده (از سويدن)

خانم حميرا نکهت دستگير زاده، اديب، شاعر و نويسنده نام آور (از هالند)

خانم طيبه سهيلا، شاعر، نويسنده و ژورناليست سابقه دار (از دنمارک)

آقای حمزه واعظی، نويسنده و پژوهشگر و جامعه شناس (از ناروی)

آقای سميع رفيع، شاعر، نويسنده، موسيقيدان (از المان)

آقای صبورالله سياه سنگ، شاعر، نويسنده، و منتقد ادبی (از کانادا)

 

 

رحيم غفوری عضو کلوب قلم که گردانندگی اين برنامهء ويژه را نيز به دوش داشت، با پيشکش نمودن سروده های کوتاه و گفته های زرين در پيرامون هشتم مارچ به معرفی بخش های  برنامه پرداخت و از نماينده کميته سويدن برای افغانستان خواهش کرد تا برنامه را آغاز کند.

 

بانو مالين پَرمَن کارمند کميته سويدن برای افغانستان از نقش و اهميت سهمگيری فعال زنان در راه شگوفا سازی جامعه و همچنان ضرورت ايجاد همچو گرد همايِی های فرهنگی سخن گفت و از کارکرد ها و فعاليت های کميته سويدن برای افغانستان در ولايات مختلف کشور ياد کرد.

سپس دکتور محمد اکرم عثمان، سرپرست کلوپ قلم افغانها در سويدن با دکلمه شعری از استاد واصف باختری و قرائت مطلبی زير عنوان «هشتم مارچ و نيم ديگر» به فشردهء سرگذشت دردناک، نقش و جايگاه آسیب پذیر زن افغان در تاريخ افغانستان پرداخت.

بعد خانم حميرا نکهت دستگيرزاده با ارائهء پارچه شعر دلنشين و نوشتهء بلندی از يک چشم انداز ديگر موقف زن را در گستره تاريخ و سرزمين های گوناگون به بررسی گرفت.

سخنران ديگر آقای صبورالله سياه سنگ با نوشته يِی تحت عنوان «پنج عکس _ نوشته» بازهم از جايگاه زن در ادبيات و تاريخ جوامع شرقی به گونهء فشرده ياد کرد.

 

پس از آن، گرداننده برنامه  تفريح کوتاهی را برای صرف عصريه اعلام کرد و علاوه نمود که هدف از فراهم آوری اين عصريه که از سوی کميته سويدن برای افغانستان تهيه گرديده، جمع آوری اعانه و استفاده از آن  در راستای پروژه های بازآبادانی افغانستان ميباشد.

 

بخش دوم  با خوانش مقالت ارزشمند پژوهشی از سوی خانم طيبه سهيلا که بيانگر موقف زن در دوره های مختلف تاريخ افغانستان بود، آغاز گرديد.

سپس آقای حمزه واعظی با ارائهء مطلب مفصل پژوهشی به سخنرانی پرداخت. اين مطلب به گفتهء آقای واعظی بخشی از يک کتابی بود که در آينده نزديک به چاپ خواهد رسيد.

بخش پايانی برنامه با دکلمهء يک قطعه شعر عاطفی اثر طبع سميع رفيع در وصف مادر و ارائه  پارچه های ناب موسيقی کلاسيک و غزل در ميان کف زدن ها و ابراز احساسات گرم حضار پايان يافت.

در ختم برنامه رحيم غفوری از دکتور اکرم عثمان دعوت کرد تا دسته گل ها و لوح تقدير از نام کانون قلم افغانها در استکهلم و تحايفی شامل کتب و مجللات آريانای برون مرزی را که از جانب شورای فرهنگی اهدا شده بود، به سخنگويان و مهمانان اين برنامهء ويژه تفويض کند.

 

همايش چهارم مارچ که به پيشواز بزرگداشت فرخنده روز جهانی زن راه اندازی شده بود، در فضای تفاهم و صميميت با ابراز نظر ها و پيشنهاد های سازنده از سوی برخی از اشتراک کننده گان، حوالی ساعت نه شب خاتمه پذيرفت.

 

مطالب خوانده شده در اين برنامه تا آنجا که در دسترس «فــــردا» قرار دارد در همين شماره به خواننده گان گرامی پيشکش ميگردند.

 

 

 

 

گوشه های از محفل بزرگداشت

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

اجتماعی ـ تاريخی

 

صفحهء اول