© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سالار عزيزپور

 

 

 

 

 

 

 

 

سالار عزيزپور

 

 

 

مطبوعات آماج گفت وگو  و ديدگاه شماری از فرهنگيان!

 

 

بانو رحيمی پوپل ژورناليست و مدير مسوول ماهنامه سباوون

 

 

 

ــ سباوون ماهنامه ايست بسيار آشنا بويژه برای کسانی که ماهنامه های فرهنگی را می خوانند، اما مدتی بود که اين نامه به چاپ نمی رسيد. با کدام انگيزه شا آنرا از سر گرفتيد و زير نام سباوون وارد عرصه مطبوعات شديد؟

 

ــ شروع هر کار اگر روی انگيزه استوار باشد، پيامد مثبت در قبال دارد، زيرا ذهناً و عقلاً انسان آماده پذيرش همان انگيزه می باشد. بناً انگيزه سباوون شانزده سال پيش در ذهن يک تعداد از ژورناليستان آگاه بوجود آمد و من اين راه را تعقيب می کنم.

کلمه سباوون خيلی جا افتاده و زيباست برای مجلهء که کتله های وسيعی از خواننده ها را بسوی خود کشانيده هنوز هم تازه و زيباست و تحت همين نام کارش برايم خوشايند است.

 

 

ــ شما که يک زن می باشيد آيا نقش زن بودن تان به موفقيت و جايگاه فرهنگی «زن» در جامعه مدد می رساند يا خير؟

 

ــ مجله سباوون که يا نام آشنا و زيباست در جمع مطبوعات کشور خوانندهء بيشتری دارد، زنان و دختران را جرئت می دهد تا استعداد های خفته و نهفته خود را بيدار بسازند، زيرا يگانه مجله ايکه در سطح کشور خواننده بيشتر دارد مجله سباوون است که به مديريت مسوول يک زن به طبع می رسد.

 

 

ــ جايگاه زن را در سباوون و ساير نشريه ها چگونه ارزيابی می کنيد؟

 

ــ سباوون برای گروه خاص يا قشر خاصی نشرات ندارد، زن و مرد دست به هم داده و افتخار نشر اين مجله را دارند.

 

 

ــ از پيشينهء کار های فرهنگی تان بگوئيد و برنامه های که روی دست داريد؟

 

ــ بعد از فراغت از پوهنځی ژورناليزم رشته مطبوعات از پوهنتون کابل بحيث ژورناليست در مجلهء سباوون آغاز به کار کردم، بعد از توقف دوران نشرات مجله بحيث خبرنگار در هفته نامه کابل البته دور اول نشرات آن ايفای وظيفه نمودم بعد از نشر مقالات و گزارشات من در بعضی از نشريه ها از من تقاضا نمودند تا با آنها کار نمايم که از جلمه جريده الموضات بود که سمت مديريت مسوول آنرا به عهده داشتم، بعداً به حيث معاون در هفته نامهء شهر و متعاقب آن معاون مجلهء سپيده که يک مجلهء بود پيرو خط نشرات سباوون که البته در آينده تصميم دارم تا در پهلوی مجلهء سباوون جريدهء زيبايی برای قشر جوان داشته باشم و کار آنرا به دختران و زنان جوان که خيلی در مسلک ژورناليزم وارد باشند محول کنم.

 

 

ــ از بانوان و خانم هايی که در فعاليت های فرهنگی بيشترين درخشش را داشته و دارند البته در گسترهء شهر کابل نام ببريد.

 

ــ جای مسرت است که زنان و دختران، هم رديف با ژورناليستان مرد، کار های ژورناليستی  خود را دنبال می کنند که می توان از سوريه عظيمی سکرتر مسوول مجله سباوون، جميله آسيون، خالده فروغ، نجلا آگاه، جميله عمر مدير مسوول مجلهء آينده، ناجيه اميد ژورناليست آژانس باختر و سايرين ياد آور شد.

 

 

 

 

 

«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»

 

 

 


اجتماعی ـ تاريخی

 

صفحهء اول