© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عزيز عليزاده

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عزیز علیزاده

azizullah41@yahoo.com 

 

طــنز

 

 

 

پـشت درهای بسته

 

پرده دوم

 

 

 

 

 

 

 

ساعت هشت بجه شب ! بیننده های محترم تلویزیون سلام!

نطاقان... و ...

خلاصهء خبرها !

جلسهء وسیع وزیران و والیان ولایات کشورکه تحت ریاست جلالتمآب رئیس جمهور دیروز در تالار جلسات کاخ ریاست جمهوری دایر گردیده بود امروز به کار خود ادامه داد. در آغاز جلسه محترم رئیس جمهور بخاطر پخش جریان جلسه پشت درهای بسته ازطریق تلویزیون ناخوشنودی خود را ابراز داشته و چنین اظهار داشتند:

- وزارای کابینه و والیان ولایات ! ما و شما شاهد تهمت بزرگی بودیم که بصورت غیرقانونی از طریق تلویزیون پخش شد وجالب این است که تصاویر همه از ما وشما واما آوازها را آنچنان ماهرانه  شبیح به آوازهای خود ما و شما جور کرده بودند که خود مره هم د شک انداخت. مه خو هرچه فکر کردم نفهمیدم که چطور چنین چیزی امکان دارد، بناهاً جلسه امروزی ما با اندکی تغیر در اجندا، سی دقیقه اول را روی این موضوع بحث میکند و از حاضرین خواهشمندم که اظهار نظر نمایند.

بعدا ً بحث و مجادله شدیدی بین حاضرین شروع شد و تعدادی هم بالای تریبون رفته و اظهارنظر نمودند:

الف - عاملین این قضیه باید گرفتار و فورا ًبه زندان انداخته شوند.

 ب - این یک جنایت است فلمبر دار باید مجازات شود.

 ج - سوال اینجا است که چه شخصی بجای همه ما حرف زده که حتا خود ما نیز فکر میکنیم که آوازها از خود ما باشه.

 د - مثل ایکه مه فهمیدم ای کار را چه کسی کرده، زلمی آرا در تقـلید آوازها خیلی موفق است.

 هـ - زلمی آرا فعلاً درافغانستان نیست.  

 و- شاید هم مخفیانه وارد افغانستان شده باشه....

- ...

       بعد از جر وبحث زیاد آقای رئیس به مشاور خود در امور مذهبی هدایت داد تا درمورد نظر خویش را ابراز بدارد.

- آقای رئیس! حاضرین جلسه ! ما باز هم شاهد وقوع جنایت و ارتداد هستیم جزای ارتداد اعدام است و کسانیکه غیرقانونی جریان جلسه راثبت کرده اند و بعداً آوازخودشان را مشابه به آوزا ما ساخته اند وآنرا  بجای آوازرئیس صاحب جلسه و سایر حاضرین جلسه جا زده اند مرتد هستند و ضرورت به محاکمه ندارند باید راساً به جوخه اعدام سپرده شوند. همچنین باید اضافه کنم، طوریکه دوست بسیار بزرگ ما از آن سوی بحرها روزی گفته بود: آنهای که با ما نیستند تروریست هستند. ما هم میگوییم: آنهای که خلاف میل ما عمل میکنند، مینویسند، شعار میدهند و یا مارا انتقاد مینمایند جرم شان ارتداد است و باید اعدام شوند.

آوازهای دسته جمعی از درون جلسه... مرحبا... اعدام...اعدام...

و مطلب دیگه اینکه صدا های سازمانهای بنام حقوق بشر، سازمانهای اجتماعی، اتحادیه های نویسنده گان و غیره به گوشهای ما بی تأثیر است زیرا از همان روز اول که ما حلف وفاداری یاد کردیم گوشهای مان را پخته زدیم تا چنین آوازهای مزاحم خاطر ما نگردد. صرف آواز دوستان ما و کسانیکه با کارکردهای ما صد فیصد موافق هستند قابل شنیدن است.

چک...چک...مرحبا....

آقای رئیس پشت تریبون قرار گرفتند:

- بلی مه ای وظیفه ره بشما میسپارم چرا که شما دراین زمینه تجارب خوبی دارید و چند هفته پیش هم اقدامات شما نتایج خوبی داشته است، ما نباید اجازه دهیم که ژورنالیست ها به بهانه دموکراسی و مطبوعات آزاد پای خوده ازگلیم خود درازتربانند.

- بلی، بلی ! مه باشما کاملاً موافق استم و مه میفامم با کسانیکه دست به جرم ارتداد میزنند چه کنم ای تازه شروع کار است. اگر ای ژورنالیست ها و یا نویسنده ها میخواهند که پشت میله های زندان نروند و یا به اعـدام گاه ها سوق نشوند باید کلاً مطابق به میل ما عمل کنند.

- بلی، حق با شما است مه مخالفتی ندارم شما هر اقدامی ره که علیه مخالفین ما بکنید آزاد هستید و مه تیر خوده میارم و خوده د کوچه حسن چپ میزنم که از قضیه خبر ندارم. شما چطور دوستان؟ آواز دسته جمعی از تالار.

- ما هم صد فیصد موافق هستیم.

- خوب حالی که سر مسئله تقلب آواز به توافق رسیدیم اجندای اصلی جلسه ره ادامه میتیم. نوبت اول ره میگذاریم به وزیر صاحب ها و بعدا ً والی صاحب ها نظریات خوده بگویند.

 

     وزیرصاحب وزارت....جلالتمآب رئیس و حاضرین! دریک سال که گذشت ما کارهای باارزشی انجام دادیم از جمله جابجایی کادرهای ورزیده فامیلی یعنی تمام اقوام و خویشاوندان خویش را در چوکی های حساس نصب نمودیم. البته برای تعدادی از ای افراد نصب شده که کاملاً بی سواد بودند کورس های یک هفته ای زیر نام ( اکت مامور بودن ) دایر نمودیم و برای شان آموختیم که چطو اکت کنند که مامورباتجربه، لایق و باسوادی هستند و همچنان با چه تخنیک و فـن از مراجعین شرینی بگیرند تا بودجه مشترک خانوادگی ما هرچه بیشتر تقویه شود. . ما ای کار ره بخاطری انجام دادیم که اگر تمام پرسونل و کارمند های وزارت خانه از خود باشند و بیگانه ای در میان ما نباشد کار ها ساده تر پیش میرود، در جمع آوری و اخذ شرینی ها از مراجعین اختلاس و زیرزدنک ها صورت نمیگیرد و تمام عایدات مطابق به رتبه و کار تقسیم میگردد. بخاطر حساب دهی بهتر و شفافیت عایدات از درک شرینی گرفتن ها، قرارداد با اینجوها اختلاس از عواید دولتی و دستبرد های که ازکمک های خارجی صورت میگیرد ما در سال آینده درنظر داریم سیستیم کسه را بوجود بیاوریم و بین مدیریت های وزارت خانه مسابقه جمع آوری پول ره راه اندازی کنیم و هرمدیریتی که جای اول ره گرفت کپ قهرمانی در وظایف داده شده ره صاحب خواهد شد. چک...چک...چک...

 

وزیر صاحب وزارت...

- مه هم باتایید گفته های قبلی عرض میدارم که روش جابجایی پرسونل ما باهم کاملاً مشابه است زیرا قراریکه دیروز هم گفته شد مقام های وزارت خانه ها دایمی است و میتواند به ارث هم گذاشته شود....سر وصداها از تالار

- وزیر صاحب متوجه گپ زدنت باش، او گپ های دیروزی ساختگی بوده امروز ما پشت درهای بسته نیستیم کمره ها همه کارمیکنند و ژورنالیست ها هم حاضر هستند.

- اوه ! ببخشین یادم رفته بود که حرف های دیروزی ساختگی بوده... بلی ...بلی گپ مه د کجا بود؟ خو حالی مه چی ره بگویم چون مه بیانیه ای خوده از روی گپ های ساختگی دیروزی نوشتم. باز مه بدون کاغذ چیزی د یادم نیست، ای بیانیه ره هم خیرببینه یکی از خویشاوندایم که میرزای ماهری است و سی سال است د همی وزارت خانه کار میکنه نوشته است... گپ های مه د همینجه ختم شد.

وزیرصاحب وزارت....

- والا مه هم همی مشکل وزیر صاحب قبلی ره دارم و بیانیه ای مه هم درارتباط با جلسه یی  تقلبی دیروزی نوشته شده...

خوب بهر صورت،  ماهم د وزارتخانه خود از همان روش قومی سازی کارگرفتیم و اما روش سیستم کسه را مه هم تایید میکنم کار معقولی است از همی تجربه ما هم استفاده خواهد کردیم به شرط آنکه بانک دولتی بخاطر خرید کسه ها برای ما پول  تخصیص بته تا بودجه های شخصی ما متضرر نشوه.

موضوع دیگه ایکه مه میخواستم پیشنهاد کنم این است که در جوار وزارتخانه ما مکتبی قرار دارد که برای ما سخت مزاحمت خلق میکند. صدای غالمغال شاگرد ها، درس دادن معلمین و غیره... پیشنهاد ما این است که مکتب مذکور به جای دور تروخارج از شهر منتقل گردد و ساحه مکتب در اختیار ما قرار گیرد تا ما اعضا و کارمندان ارشد وزارت که از یک فامیل هم میباشیم بتوانیم برای خود خانه های مجلل آباد کنیم این کار دو فایده  هم دارد:

1.  منطقه شیک و لکس میگردد.

2. بخاطر رفت و آمد به خانه های خود که در مناطق دور تر از وزارت قرار دارند وقت گرانبهای ما ضایع نمیگردد و هم در مصرف تیل موترهای دولتی که ما از آنها در رفت و آمدها استفاده میکنیم صرفه جویی میشود. گرچه مه مدیر مکتب ره پیش خود خواستیم که هرچه زود تر مکتب ره به ما واگذارکنه اما مدیر مذکور غیر مسوولانه مارا تحدید نمود که اگر چنین عملی صورت گیرد آنها دست به تظاهرات واعتصابات اعتراضی خواهند زد. گفتنی های مه ختم شد.

- وزیر صاحب ...

- وزیر صاحب ...

- وزیر صاحب ...

- ...

 

و حال نوبت میرسه به والی های محترم ولایات.

 

  والی صاحب ولایت...

      بلی مه فکر میکنم که جلسه امروزی ما خیلی خوب برگذار میشود و بخصوص که تبادله تجارب صورت میگیرد. درقسمت قومی سازی و فامیلی سازی دوایر دولتی باید بگویم که ما هم دست کمی از وزارتخانه های محترم نداریم اما سیستم کسه سازی بخاطر شفافیت حساب دهی پولهای که شیرینی گویا از طرف مردم برای ما داده میشود تا ما حق را نا حق و ناحق را حق بسازیم کارخوبی است که ما هم علاقمند به اجرای آن شدیم و کورس های یک هـفته ای ( اکت مامور بودن ) ره ما هم حتما ً دایر میسازیم چون به مشکل زیادی مواجه میباشیم و خودیم اولین کسی خواهد بودم که د ای کورس اشتراک کنم. والسلام

والی صاحب ولایت ...

 با تأیید گفته های دوستان و بهره گیری از تجارب شان ما هم مشکلی داریم که باید حل شود و ما بتوانیم هر چه بهتر و آرام تر مصروف کارهای روزمره شویم. گپ از ای قرار است که مه با اعضای فامیل و خویشاوندان که همه کارمندان ولایت هستند در فاصله دور از محل کار زندگی میکنیم سرک بین تعمیر ولایت و قریه ای که ما فعلا ً زندگی میکنیم خامه است و گرد وغبارهم فراوان. از آنجای که پوشیدن چپن چند سال است که مد روز شده  تعداد زیادی ازما چپن میپوشیم و باهررفتن و آمدن گرد وغبار زیادی بالای چپن های گرانبهای ما مینشیند که در نتیجه  چپن های ما  باید به خشکه شویی برده شده و شسته شود که این کار به بودجه دولتی صدمه میزند. بخاطر رفع این مشکل مه پیشنهاد میکنم که دولت از بودجه انکشافی خود برای ما در نزدیکی تعمیر ولایت خانه های آباد کند که لیاقت مارا داشته باشد. بهترین جای مناسب برای ساختن خانه ها یگانه پارک تفریحی شهر است که ساحه وسیعی را احتوا میکند. گفتنیهای مه ختم شد.

- والی صاحب ولایت ...

- والی صاحب ولایت ...

- والی صاحب ولایت ...

- ...

 

 نتیجه گیری از جلسه توسط محترم رئیس جلسه:

بلی ! مه امروز برخود واقعاً میبالم که در انتخاب کدرهای دولتی اشتباه نکرده بودم و امروز شنیدیم که هم وزیرصاحب های مه و هم والی صاحب های مه چه ابتکارات جانانه ای ره بخاطر بهبود زندگی خود و فامیل های خود بکارمیبرند.

بدین منظور شما مختار هستید که کجا خانه میسازید. هر جای ره که میل داشته باشید در اختیار شما است. تعمیرهای مکاتب، شفاخانه ها پارک ها... و وای به حال کسانیکه خواسته باشند پیشروی کدر های فعال مه سد واقع شوند. اگر چنین چیزی واقع شوه گله شان برطرف باشه،  شنوک و بی 52 بازکتی شان گپ خواهد زد ویا ایشانرا بخاطر اینکه بدانند یک نان چند فتیر است به جزیره مقبول گوانتانامو ویا به استراحت گاهای که در این اواخر از طرف دوستان ما در بعضی کشور های اروپایی جورشده  روان خواهد نمودیم.

جلسه امروزی ره ختم اعلان میکنم. فردا کنفرانس مطبوعاتی خواهد داشتیم.

 

ادامه دارد

 

 

 

 

 


ادبی هنری

 

صفحهء اول