© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عزيز عليزاده

 

عزیز علیزاده

Azizullah41@yahoo.com

 

 

طنز

 

 

 

 

پشت در های بسته

 

 

بخش نخست

 

 

 

ساعت هشت بجه شب ! بیننده های محترم تلویزیون سلام!

نطاقان... و ...

خلاصهء خبرها !

جلسهء وسیع وزیران و والیان ولایات کشور تحت ریاست جلالتمآب رئیس جمهور امروز در تالار جلسات کاخ ریاست جمهوری دایر گردید. در این جلسه که بمناسبت یکسالگی حکومت منتخب افغانستان برگزارمیگردد، موضوع آن بررسی کار و فعالیتهای یکسال گذشته حکومت و پیشنهاد های بعضی از وزیران و والیان محترم درمورد بهبود وضع کار و خدمت گذاری بهتر به مردم داغدیده کشورما میباشد. اما بعد از چند دقیقه، جلسه به اتفاق آرا تصویب کرد که پشت درهای بسته به کار خود ادامه دهد، بدین لحاظ از تمام ژورنالیست ها خواسته شد که تالار را برای چند ساعت ترک بگویند. اما تصادفا ً یکی از کمره های تلویزیونی مربوط به فلمبرداری که نخواست نامش فاش شود روشن مانده بود و جریان جلسه را بدون کم و کاست ثبت نموده است. و ما هم تصمیم گرفتیم تا این فلم را بدون کم و کاست برای شما به نمایش بگذاریم تا حق به حقدار برسد. لطفا ً توجه کنید. هرچه بادا باد !

 

وزرای محترم کابینه و والیان ولایات اسلام  علیکم و اما بعد...در مدت یکسال ما و شما کار های زیادی انجام دادیم که مه ماده وار به اطلاع شما میرسانم... .

 

بیننده های محترم ! تا این قست از برنامه جلسه بحضور ژورنالستان داخلی و خارجی دایر شد. توجه کنید به ادامهء جلسه پشت درهای بسته.

 

* * * * *

 

خوب حالا که شـٌرَ ژورنالیست ها را از سر خود کم کردیم میتوانیم با خیال راحت تمام حقایق را برُخ یکدیگر بکشیم. البته آنچه قبلا ً گفته شد فقط برای خبر گذاری ها بود، نه حقیقت. حقا یق این است که حالا خواهید شنید. همانطور که قبلا ً هم گفتم ما درجریان یکسال کار های زیادی کردیم که ماده وار خدمت شما عرض میشود. البته آنچه پیشتر خدمت شما گفتم و حالا میخوایم بگویم باهم فرق زمین تا آسمان را دارند .

 

الف: در عرصه سیاست گذاری.

 

1. من شمارا خوب شناختم.

2. شما مرا هنوز خوب نشناخته اید.

3. من بشما اعتماد کامل ندارم.

4. شما ظاهرا ً بمن اعتماد دارید.

5. مناقشه و تشنج، چانه زدن ها برسرچوکی و قدرت دربین اعضای دولت افزایش 50 در صد را نسبت به سال گذشته نشان میدهد که موفقیت خوبی در راه تطبیق شعار« تفرقه بینداز و حکومت کن »  بشمار میرود.

6. قباله شرعی مالکیت دایمی مقام ولایت برای تعدادی از والی های  محترم که در تطبیق شعار مذکور سهم فعال داشتند توزیع گردیده و در آینده نزدیک برای آن عده والی های که چنین فعالیت های را هرچه بیشتر گسترش دهند قباله شرعی بازهم توزیع خواهد شد.

7. در نظر است در سال روان تعدادی از چوکی های وزارت خانه ها از جمله مقام وزارت، معاونیت اول، معاونیت دوم و ریاست ها به مزایده مستقیم گذاشته شود. در این مزایده ها کسانی برنده خواهند شد که طرح جامع تر و بهتری برای شعاراصلی ما ارایه دهند، یعنی اینکه چطور نگذاریم تا وحدت ملی بین ملیت های مختلف تامین گردد وشکم اکثریت گرسنه ها سیرشود.

 

ب: درعرصه اقتصاد و پلانگذاری.

 

در عرصه اقتصاد باید گفت که ما به موفقیت شگرفی دست یافته ایم که در هیچ مملکت دیگری سابقه ندارد و آن اینکه ما جامعه را از نظر اقتصادی به دوبخش تقسیم کرده ایم:

 

بخش نخست: سرمایه داران بسیار بزرگ  که روز تاروز بر سرمایه های شان افزوده میشود. قیمت خرید خانه و زمین           را طوری بالا برده اند که افراد بخش دوم حتا در خواب هم نمیتوانند فکرخرید کدام خانه را در سر بپرورانند و این باعث میشود که کتله بزرگ مردم تنها و تنها به فکر سیرکردن شکم خود و خانواده خودباشند و وقت فکرکردن مثلا ً در مورد اینکه وعده های که در زمان مبارزات انتخاباتی داده شده بود کجاشد ؟ ویا پول های هنگفت که از کمکهای کشور های خارجی می آیند کجا مصرف میشوند؟  و از این قبیل پرس و چون ها در ذهن شان خطور نکند که باز دهن های ما و شما واز بمانه و چیزی برای گفتن نداشته باشیم و خدای ناخواسته تخت و بخت باد آوردهء مرا بخطرمواجه کند. لازم به یاد آوری میدانم که سهم بزرگ موفقیت ما در ایجاد هرچه بیشتر فقر و تنگدستی مردم از برکت (!) کار شباروزی قوماندان صاحب ها است که دو طرفه مزد هم میگیرند، هم از عایدات و درامدهای ملی، کمک های خارجی  و هم از درک غصب و زورگیری خانه و زمین مردم در محلات زیرفرمان خود. ایشان امروز از سرمایه داران بزگ کشوراند و علنا ً حامی سیاست های ما و دوستان بین المللی ما میباشند که این خیلی مهم است برای ما. البته این بخش از اجتماع فقط دو فیصد از نفوس کشور را تشکیل میدهند.

 

بخش دوم: 98 فیصد از افراد جامه را تشکیل میدهند که چند سال پیش 50 فیصد بر آورد شده بود. یعنی 48 فیصد تازه واردان  طبقه متوسط جامعه بودند که یک تعداد از ایشان میتوانستند تهدیدی باشند برای بخش نخست که چنین چیزی برای ما و شما غیر قابل تحمل است.( دوستان بین ا لمللی ما که از آن سوی ابحار به کمک ما و شما شتافته اند نیز همین نظر را دارند). ما خود را از خطر داشتن طبقه متوسط کاملا ً راحت ساخته ایم و این موفقیت است بزرگ که ما در زمان کم بدان نایل شدیم و در هیچ گوشهء از جهان شما جامعهء را که از نگاه ساختار اجتماعی – اقتصادی به دوطبقه تقسیم شده باشد را سراغ نخواهید داشت و این افتخار بزرگ فقط و فقط به من و شما وزیران و والیان تحت فرمان... تعلق دارد و بس.

 

ج : درعرصه قانون گذاری.

موضوع عمده و خیلی ها حساس دیگری که من باجدیت آنرا تعقیب نمودم و دوستان بین المللی ما نیز مارا یاری رساندند، برگزاری انتخابات پارلمانی بود که بازهم مطابق به نقشهء قبلی به اجراگذاشته شد و مه شخصا ً از آن راضی استم.

در این انتخابات ما توانستیم از ورود افراد خبیر، آگاه وروشنفکربطور وسیع جلوگیری کنیم، شما شاید مطلع نباشید که من خودم شخصا ً چه جانفشانیها که نکردم، چه پول های هنگفی که مصرف نشد!؟ وباز هم شکر که ما سرک خوب نداریم، ترانسپورت خوب نداریم واگر نه مه نمیتوانستم بهانه بیاورم که صندوقهای انتخابات را باید خرها و قاطرها از راه های صعب العبورمنتقل سازند و این شانس بسیار خوبی بود برای اجرای نقشهء قبلی ما و تبدیلی اوراق انتخاباتی به نفع افراد قابل اعتماد و گماشتگان خود ما. البته تعداد اندکی از روشنفکران هم وارد پارلمان شده اند اما شما مطمئین باشید که آنها هیچ تحدیدی را علیه ما متوجه نخواهند ساخت چون در اقلیت قراردارند. مهم برای ما این است که بازهم تعداد زیادی از افراطیون مذهبی و قوماندان صاحب ها وارد پارلمان شده اند که گوشهای شان بدست ما (!) است وشاید هم گوشهای ما به دست ایشان؟! نمیدانم !. پس ما امروز از هرجهت تکمیل هستیم. باز هم تکرار میکنم قوه قضائیه کشور بدست ما بود و است، قوه مقننه را تازه تصاحب نمودیم و قوه اجرائیه هم خود ما و شما هستیم و بلاخره حمایت دوستان بین المللی ما هم  هرروزابعادگسترده تری مییابد. پس بیایید همه به پاخیزیم و این موفقیت بزرگ را باکف زدن ها به یکدیگر تهنیت بگوییم. چک چک چک...

جلسه امروزی ما د همینجه ختم شد امشب همه تان مهمان مه هستین. هدایت دادیم که چند تا بره گکه بریان کباب کنند کتی آب تلخک که خستگی یکساله ره فراموش کنین، بخطاطر ایکه انفالانزای مرغی د هرجا چکرمیزنه از مرغ پلومحروم تان ساختم،  مه غم خوده ندارم چون پادشاهان از همه بلاهای زمینی و آسمانی معافیت دارند و ای مرض مرغی از قوماندان صاحب های که حالی وزیرو یا والی استند بسیار میترسه وبالای شان کدام تاثیر هم کرده نمیتوانه، لهذا آنهانیز معافیت دارند فقط چند وزیر صاحب که کتی خود از امریکا آوردیم باقی میمانند که به اصطلاح  بسیار نازک طبیعت هستند و ای مرض برای شان خطرناک است. خدای ناخواسته اگه اوناره ازدست بتیم ساختن چنین وزیرهای خوب و فرمانبردار کم از کم ده سال وقت کار داره، فردا ما باز ادامه جلسه را پیگیری میکنیم البته با حضور خبرنگاران که باز کسی سر ما و شما تهمت نکنه...

 

 

ادامه دارد

 

 


ادبی هنری

 

صفحهء اول