© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سالار عزيزپور

 

 

 

 

 

 

 

 

سالار عزيزپور

 

 

 

مطبوعات آماج گفت وگو  و ديدگاه شماری از فرهنگيان!

 

 

 

 

 

اندرباب مطبوعات اين بار گفت و گويی داريم با نويسنده، پژوهشگر و مدير مسوول فصلنامه «پيماان ملی» آقای اکرام انديشمند.

 

 

 

 

 

ــ باوجود موجوديت نشرات متعدد در درون و بيرون مرز ها، علت وجودی «پيمان ملی» را در چه ميدانيد؟

 

ــ در اين ترديدی نيست که در بيرون از مرز ها نشرات زيادی داريم و از جمله در کشور های غربی به خصوص اروپا. اما به باور من بسياری از اين نشرات که از سوی افراد و حلقه های وابسته و متعهد به گروه ها و احزاب سياسی گذشته منتشر می شود به گونه ای، بينش و برداشت مواضع سياسی و آيدلوژيک گذشتهء آنها را انعکاس ميدهد. متأسفانه علی الرغم دگرگونی و تحولات دههء اخير در عرصهء بين المللی و با وجود اضمحلال و زوال حاکميت جهل و وحشت طالبی در افغانستان که پرچمدار فاشيزم و بدويت، تبعيض و بيداد، وحشت و ترور بود هنوز انديشه و تفکر ملی راه خود را در ميان افراد و جامعهء رشنفکری مهاجر و پناهندهء هموطن در جهان غرب نگشوده است. آن جريان چپ روشنفکر ديروزی که ترقی و عدالت اجتماعی را در تحقق انديشه های مارکسيزم ـ ليننيزم می ديد و به گونهء افراطی به حقانيت آن باور داشت اکنون از تحقق نظام لائيک و سکولار به شيوهء نظام لائيک حاکم و مروج در غرب صحبت می کند و آنرا برای ترقی و عدالت اجتماعی افغانستان امر حتمی و اجتناب ناپذير تلقی می کند. در حاليکه اين برداشت نوعی  ديگری از بحران فکری است که روشنفکر همچو گذشته درگير آن گريده است. همانگونه که مارکسيزم ـ ليننيزم، انديشه و راه ديروز روشنفکر راه به جايی نبرد و جامعه را به عوض ترقی و رفاه بسوی آشوب و فاجعه کشانيد، انديشهء افراطی امروز او بنام نظام لائيک نيز مايهء ايجاد آشوب ديگر در کشور می شود. من در چنين جو و حالتی که برخی از روشنفکران و بخشی از جامعهء روشنفکری کشور در محيط غرب دچار بحران فکری هستند و هنوز در ناآگاهی از واقعيت های ذهنی و عينی جامعه و وطن خود بسر ميبرند، انتشار «پيمان ملی» را به مثابهء انعکاس دهندهء راه ميانه و معتدل ملی مبتنی بر واقعيت های ذهنی و عينی جامعه در حرکت بسوی  جامعهء مدنی، ترقی و انکشاف مادی و معنوی وطن يک ضرورت ميدانم.

 

 

ــ از جايگاهی پيمان ملی در ميان نشرات بومی بگوئيد.

 

ــ «پيمان ملی» در ميان نشرات متعدد و مختلف بيرون مرزی جايگاه خاص خود را خواهد داشت. پيمان ملی بازتاب دهندهء افکار و انديشه های روشنفکران و جامعهء روشنفکری کشور ما بخصوص در محيط غرب است که معتقد به انديشه و بينش خط معتدل روشنفکری هستند و در راه استقرار و استحکام صلح و ثبات، تحقق نظام سياسی قانون مدار، کثرت گرا و مردم سالار مبارزه و تلاش می ورزند.

 

 

ــ کدام مواضع و موضوع آماج تلاش «پيمان ملی» را می سازد؟

 

ــ «پيمان ملی» يک نشريهء آزاد سياسی،  اجتماعی و فرهنگی است و در تمام عرصه های مربوط به جامعه و سياست مضمون، تحليل، خبر، گزارش و موضع گيری خواهد داشت.

 

 

ــ چه نقشی را پيمان ملی در ميان ساير نشرات بازی خواهد کرد؟

 

ــ «پيمان ملی» نقش ميانجی را در کشمکش ها و رقابت های ناسالم نشريه های بيرون مرزی و درون مرزی خواهد داشت. «پيمان ملی» بدون توجه و  جانب داری از اين و يا آن نشريه در داخل و خارج کشور کوشش خواهد کرد تا بدون افراط و تفريط در خط معتدل ملی حرکت کند.

 

 

ــ بر اساس کدام معيار ها به گزينش و چاپ مطالب دست می يازيد؟

 

ــ معيار های گزينش نبشته ها و سروده ها در «پيمان ملی» عبارت خواهند بود از:

    ـ حمايت از استقرار و استحکام صلح، ثبات، وحدت ملی و اقتدار ملی.

    ـ حمايت از ايجاد و استحکام نظام و حاکميت سياسی قانونمند، کثرت گرا و مردم سالار.

    ـ حمايت از توافقنامهء بن، لويه جرگهء اظطراری و نتايج آن و حمايت از انتخابات آزاد.

پيمان ملی نبشته ها و سروده ها را بدون توجه به نويسنده و گويندهء آن و بدون تعلقات سياسی، گروهی، قومی، مذهبی، زبانی و... آنان با توجه به رعايت مطالب فوق الذکر به نشر ميرساند.

 

ــ برای بهبود مطبوعات چه بايد کرد؟

 

ــ برای بهبود وضع مطبوعات در قدم نخست ضروری به نظر می رسد که اهل مطبوعات و فرهنگی جامعه و کشور ما، ارزش ها و باور های اعتقادی مردم را درک کنند. فرهنگ جامعهء خود را درک کنند و آنرا احترام و پاس بدارند. روشنفکر و مطبوعات روشنفکری به جای درگيری با فرهنگ و باور های اعتقادی مردم راه های عملی رشد و انکشاف مادی و معنوی جامعه را تشخيص و نشاندهی کنند. در اصلاح و غنای فرهنگ و ارزش های معنوی مردم و جامعه بکوشند نه در ويرانی و خصومت با آن.

 

 

 

«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»

 

 

 


اجتماعی ـ تاريخی

 

صفحهء اول