© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عبدالرحيم غفوری

 

 

 

 

عبدالرحيم غفوری

 

 

 

 

همکار گرامی فردا، نويسندهء بادرد خانم دکتور پروين پژواک، دو کتاب بسيار زيبا را به اداره مجله اهداء نموده اند که اين دو کتاب دو داستان بسيار مشهور برای کودکان و نوجوانان می باشد، بنام های بزک چينی و لی لی لی لی حوضک. ضمن تشکر و سپاس از خانم پژواک،  اينک به معرفيی مختصر اين آثار می پردازيم.

 

بزک چينی

 

داستان بزک چينی، به روايت محمد حسين محمدی و تصوير گریی علی مومنی از مجموعه کتابهای موسسه ء طراوت است که به همت محمد کريم مرادی در بهار سال 1384 اقبال چاپ يافته است.

در اين دوره که توجه همه به مقالات سياسی و اجتماعی معطوف است، و يا به تعبير ديگر، فقط نوشته های از اين دست در مطبوعات داخلی و خارجی خريدار دارد، پرداختن به ادبيات کودک، کاريست نو و بسيار نيک.

مدتها است که نبود داستانهای دری برای کودکان و نوجوانان افغان، رنج بزرگی برای والدين و معلمان، محسوب می شود و اين کمبود ، همواره باعث شده است که علاقهء کودکان و نوجوانان دور از وطن، به زبان مادری شان کاهش پيدا کرده و در نهايت زبان کشور ميزبان، بعنوان زبان اول انهاقرار گرفته است؛ و لذا بخاطر اهميت بالای ادبيات کودک، ارزشمندبودن اين اقدام برجسته می شود که بنوبه ء خود اين همت بالا را به موسسهء طراوت، آقای محمد کريم مرادی ،نويسند ء پرکار آقای محمد حسين محمدی و تصويرگر هنرمند، آقای علی مومنی تبريک می گوييم و ضمن اعلام آماده گی و حمايت از اين حرکت بسيار سودمند، آرزو می کنيم آثار تازه ء از نشرات طراوت را بدست بياوريم.

 

 

لی لی حوضک

 

مجموعهء ديگری از نشرات ارزشمند موسسه طراوت، در زمينه ادبيات کودکان است که با سروده های زيیايی از شاعر گرامی محمد حسين محمدی و تصوير گری های زيبای هنرمندان عزيز، خانم پروين پژواک و هژبر شينواری، زينت يافته است.

  اين مجموعه که شامل ده ترانه تحت عناوين: گنجشکک ناز، گدی گک، مهمانی، ماهی و پشک، پروانه آمد، بهار در ده ما، بره ی تنها، باغبان و گل، مادر کلان و داربازک است ، با کيفيت بسيار عالی و تصاوير جذاب برای کودکان،  چاپ شده است. ترانه ها، زبان ساده  و روان دارند. و با تمام ساده گی و روانی خود پيام های بلند و آموزنده ءدر بر دارند. از جمله ترانه ء «بهار در ده ما...»

 

بهار در ده ماه...

در ده ما روی ندزار

روزها آفتاب می خنديد

تک درخت تناور ده نيز

عکس خو را در آبها ی ديد

 

صر های با صدای چشمه ی ده

پونه ها نيز هم صدا بودند

آب هم رنگ مردم ده بود

مرده ده، چه با صفا بودند

 

در ده ما کلاغ از گنجشک

کينه در دل نداشت، می دانم

گاه مانند برگ های زرد

هم صدا با کلاغ می خوانم

 

ما ضمن آرزوی توفيق بيشتر برای، شاعر، تصوير گران، ناشر و مهتمم اين آثار ارزشمند، همکاري و همنوايی خود را در حمايت از اين حرکت اعلام داشته، سعی می کنيم در معرفی ی اين آثار سهم خود را ايفا نماييم.

 

«»«»«»«»«»

 

 

 

 

و همچنان دو هديه از انتشارات گلزاد

 

 

دو مجموعهء شعر، بنام های ( مولانا در خانقاه شمس تبريزی، مثنوی)  که انتخابی از ديوان شاعر فرزانه، مرحوم شهريار است و (عشق و ادبيات در شعرشاعران ) که مروريست بر شعرحافظ ، مولوی و خيام ، به کوشش آقای نصير حبيبی و توسط  (انتشارات  مقاومت در افغانستان)  در مرکز نشرات گلزاد، به نشر رسيده است، را فرهنگی بادرد و پرکار، آقای زبور گلزاد،  به ادارهء فردا اهداء نمودند.

 

صحافت  خوب، کمپوز و ديزاين بسيار عالی اين دو مجموعه نفيس ادبی، کار مسئول نشرات گلزاد، آقای شکور گلزاد می باشد که درعرصه  چاپ و نشر مطبوعات بيرون مرزی، افراد کارا و هنرمندی  مانند شکور گلزاد، مايهء اميدواريست، چه گاهی آثاری بدست ميرسد که با درونمايهء بسيار بالای علمی و يا ادبی  آن، از صحافت و صفحه آرايی ضعيفی برخوردار است که حتی بر ارزش اصل اثر، تأثير منفی ميگذارد. ما ضمن وعدهء همکاری با نشرات گلزاد، برای فرهنگی گرانمايه، آقای شکور گلزاد، در عرصه نشرات با کيفيت آثار قلم بدستان کشور،  آرزوی موفقيت های بيشتر از پيش می نماييم.

 

 

 


ادبی هنری

 

صفحهء اول