© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اکرم عثمان

 

 

 

 

دريا چرا ز گريهء ما دم نمی زند

مجموعهء شعر های راحله يار

 

 

 

 

 

اخيراً مجموعهء شعر های تازهء راحله يار بنام «دريا چرا ز گريهء ما دم نمی زند" به ادارهء فـــردا رسيد که خبر از تولد شاعر صاحب قريحه ای در آسمان ادبيات ما ميداد.

در رديف شاعر زنان افغانستان او يکی از چهره های شاخص است. شعر هايش را همه خالی از تعقيد و اشتباهات لفظی و معنايی است. مضامين مورد استفاده اش دربرگير مسايل متنوع و قابل لمس زمانهء ماست و اين مطلب می رساند که او به هر دو بُعد حيات يک آفرينشگر بيدار و آشنا به درد و داغ مردم زمانهء ما توجه دارد. از نظر زندگی درونی، او به عنوان يک فيمينيست چهره مینمايد و وضع مشخص جنس زن را با زبان ايهام، استعاره، تمثيل و تصوير به تعريف می نشيند ـ چندانکه در اين گستره کمتر شاعری در محدودهء جامعهء ما به پايش ميرسد و از نظر زندگی بيرونی زبانش از صراحت بيشتری برخوردار است و حقايق روابط خصوصی و عمومی را با زبان شعر و نه شعار بيان ميکند.

 

در پشت جلد مجموعهء حاضر از زبان صاحب نظری چنين ميخوانيم:

 

" راحله يار از زنان شاعر معاصر افغانستان است. او که متولد 1961 کابل و تحصيل کرده ی رشته ادبيات فارسی است، بيش از ده سال است که در پی مهاجرت اجباری به همسر و چهار فرزند دخترش در آلمان سکونت دارد.

شعر های راحله يار که در اغلب قالب های کلاسيک صاحب تجربه است، آميزه ای است  از عشق به انسان و وطن، دفاع  از موجوديت زن افغان، قصه ی پر غصه ی هجران و شکوه از سکونت در ديار غريب.

 

زبان شعر راحله يار در عين دوری چند ساله از سرزمين مادری و سرچشمه های امروز شعر فارسی، زبانی سالم و استوار و حاوی مضامين اصيل و جذاب است. از اين شاعر پيش از اين مجموعه شعری به نام «جوانه های سرود» در کابل به چاپ رسيده است.

همچنين برخی از سروده های او دستمايه ی آواز برخی خوانندگان معروف افغان واقع شده است."

 

کارکنان  وب سايت و نامهء فــــردا برای اين هموطن صاحب استعداد و بلند قريحه پيروزی های بيتشری آرزو می برد و خوانندگانش را به خواندن مجموعهء زيبای دعوت ميکند.

 

 

 

 


ادبی ــ هنری 

 

صفحهء اول