© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

یازدهمین سالروز شهادت قهار عاصی

 

 

شش میزان1384 برابر است به یاز دهمین سالروز شهادت شاعر نامدار زبان فارسی قهارعاصی

به این مناسبت یاد شهید عاصی را از زبان اهالی ادبیات و فرهنگ سرزمین مان میخوانیم.

 

 

عاصی از دیدگاه  شخصیتهای ادب و فرهنگ

 

 

میگویم در شبان روزانی که تو نتوانی با سایهء خویش هم تناجی کنی و کسانی  تندرآسا غریو بردارند، غریوی که سر ها را از زانوی اندوه به بالا برانگیزد، روانها را به تموج آرد و گوشه نشین ترین گوشه نشینان را از هزار توی انزوای شان بدر آورد. انصاف ده چنین کسانی را شایستهء گرامیداشت میپنداری یا نی!

واصف باختری

 

 

در سروده های عاصی ... در کلیت دو روح غیور (عاشقانه وحماسی) با گرمی و روشنی سریان دارد که نمایانگر طبع فوران اوست.

حیدری وجودی

 

 

عاصی شاعر مردم خود و بازگو کنندهء دردهای مردم خود بود وتا مردم ، این انبوه پاک روستایی وشهری کشورما ، در آن عهد پاکان خونآلود ، حضور تاریخ ساز دارند، او نیز با آنان ودر سینه هایشان خواهد ماند.

دکتورسید مخدوم رهین

 

 

دلیکوالو دتولنی په یوه مشاعره کشی، دیر توند ولار له ادبی او شاعرانه جرأت صخه یی کار واخست  او خپله دیره زره ورتیا وشودله او... سه موده وروسته خبر شو چی په راکت ولگید، شهید شو ... لنده داچه دشهید قهار عاصی  یادونه او خاطری زما صخه نه هیریژی...

عبدالله بختانی خدمتگار

 

 

... با نگهداشتِ جایگاهِ آن قامتِ بلندِ فارغ از بندِ هرگونه تعلق ـ استاد واصف باختری ـ  در روزگاری که ارتشِ سیاست، درفش آزاده گی شعر و ادب را تیر باران میکرد؛ این قهار عاصی، افسر رهبین و چند تن دیگر بودند که غرور ایستادن و شهامتِ افراشتن را فریاد میزدند.

عزیزالله ایما

 

 

غم عاصی غم مرد هفتاد ساله نبود، غم شاعر جوان، بلند پرواز و عاشق زنده گی بود. غم خوشیها، پیروزیها، دیوانه گی ها،  پرواز بالاتر بر فراز قله های بلند تر، شورمندی فرینش شعر....

لطیف پدرام

 

 

سینمای ما در نبود عاصی بزرگ چه بسا قصه ها و تصویر ها را از دست داد. او بود که هر شعرش میتوانست قصه و تصویری کامل و زیبا  برای یک فلم با عظمت باشد. افسوس که چند تا نمایشنامه و فلمنامهء خوبش ناتمام ماند. سینمای ما هنوز سوگوار است.

صدیق برمک

 

 

شهید عاصی له هغه شاعرانو او لیکوالانو صخه و، چه له پشتو ادب په تیره بیا لندیو سره یی زانگره مینه درلود... دشعر په نامه هغه مجله چی په ایران کی خپریژی...د(لندی و چند ترجمه از آن) په نامه ددغه ارواشاد په قلم ده....

عبدالغفورلیوال

 

 

واقعی ترین اجتماعیات زمان و جامعه و مردم خودش را، عاصی  توانسته است که با چیره دستی تمام  به ماندگار ترین و خیال انگیز ترین گونه در شعر هایش بسراید و شعرش و هنرش را در خدمت  ایمانش و مردمش قرار بدهد و از قیام و جهاد مردمش حماسه هایی بسازد و بسراید که ظاهرش به یک غزل زیبا میماند و باطنش صدای رسای شورش و عصیان.

دکتور سید عسکر موسوی

 

 

وقتی سروده های قهار عاصی را خواندم، دلم شد، همه نوشته هایم را در آتش اندازم.

رازق فانی

 

 

عاصی سروده هایی در قالب رباعی که  هموزن سنگردیهای پنجشیر است ، سرود  و با سرایش این دو بیتی ها  تأثر خودرا از فرهنگ اصیل و زبان سنگردی نمودار کرد....

نیلاب رحیمی

 

 

شعر عاصی شعریست که صراحت دارد و خشمگین است و سالهاست که  پوسته های سخت محافظه کاری را ترکانده....

شیر محمد خارا

 

 

عاصی یک پدیدهء بی نظیر و تکرار نشدنی در تاریخ ادبیات ماست. او کوه است که برای تماشای آن باید ازش فاصله بگیری . هر قدر زمان بگذرد ، جلال و مقام عاصی برجسته خواهد شد.

دلجو حسینی

 

 

شعرهای عاصی گاهی چنان گلزاری ، گلهای اندوه وآواره گی مردم و ویرانی دهکده ها و عشق های پرپر شده را در خویش دارد و گاهی همچنان کاجستانی ، کاج غرور ، استقامت و مردانگی ملت مسلمان اافغانستان را در خویش میپرورد.

پرتونادری

 

 

من به این باورم که عاصی و چند تا دیگر از سخنوران عاشق همزمانهء او که علم آزادی  شعربر افراشتند و همچون سنگ صبور در برابر هرگونه تهاجم وتجاوز موضع مردانهء شان را حفظ کردند، تاریخ را با خون خود نقاشی کرده اند وسنگ زدن خصمانه بر موضع این ها چنان ابلهانه است که سنگ زدن به هندوکش!

افسر رهبین

 

 

عاصی کهستان زاده با دل صاف وبزرگ روستایی ، عشق تولدش داد ودرد شاعرش کرد وتا نفس واپسین به نام ملتی سرود که « مرگهای شان بازار میشود» و « در تب زرد سیاست » پوده میشوند.

فرهاد دریا  

 

 

تهیه کننده: وارث

 

 

 

 

 

 


اجتماعی ـ تاريخی

 

صفحهء اول