© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گزارشگر: ابن مريم

 

 

 

 

سلام به دکتر رضا براهنی

 

 

 

 

 

برنامهء بزرگداشت از کار- زندگينامه دکتر رضا براهنی از سالها به اينسو در ميان دوستداران ادب و فرهنگ زمزمه ميشد؛ ولی در اين بخش جهان که "آفتاب نشست" بودنش زبانزد همگان است، دشواری پی دشواری بود که همواره پيش از آفتاب "طلوع" ميکرد و هر امروزی را به فردا (بهتر است بگوييم: ديروز) می انداخت.

 

در تابستان 2004، شماری از هواخواهان فرهنگ، گامی از رؤيا و آرزو فراتر نهادند و  با هم پيمانی بستند به نام "کانون سپاس". سپس گردانندهء کانون دکتر رضا مريدی، که خود از نام آوران گسترهء آگاهی و فرهنگ ايران در کاناداست، به ياری حسن زرهی، طهورا طباطبايی سلطانی، داود فرمانی، مهرداد حريری، حبيب شفائی، بهزاد شايان، سعيد طاهری، اسماعيل زاهدی، و اسد زرين مهر بر آن شد تا با ساختن "کميتهء گراميداشت جايگاه دکتر براهنی در گستره قلم، سخن و انديشه"، برنامهء ويژه يی را رويدست گيرند.

 

گردانندگی افتخاری "كميتهء گراميداشت" را H.E. John Ralston Saul برترين مقام حاکميت کانادا پذيرفت و هژده تن از شخصيتهای سرشناس فرهنگی، هنری، اجتماعی و دانشگاهی اين کشور نيز در کنار او و "کانون سپاس" ايستادند.

 

روزهای 25 و 26 جون 2005، تورنتو ميزبان رضا سيد حسينی، جواد مجابی و شماری از نويسندگان و هواخوان فرهنگ از چندين کشور و شهر (کانادا) بود. افزون بر دو تن نخست، بيشتر از پنحاه سخنور ديگر با سروده ها، انديشه ها، يادداشتها و پيامهای ويديويی از کارنامهء پنجاه و چند ساله و نيمرخهای شگفت ديگری از رضا براهنی ياد کردند و به برنامه رونق بيشتر بخشيدند.

 

برخی از سرود پردازان، نويسندگان، جريده نگاران و فرهنگدوستان افغان که در اين برنامه آمده بودند، اينها بودند: دکتور صبا، انجنير ياسين، حميدالله ضرابی، غنی هما، نبيل، رضا عظيمی، ضيا افضلی و صبورالله سياه سنگ.

 

"بگذار به پشت ميله ها باشم"، عنوان نوشته (و سخنرانيي) است که به فشردهء سی و سه سال زندگی دكتر براهنی در افغانستان و ازين ميان نه سال حضورش در بين روشنفكران آوارهء افغـان در شهرهـای پشاور و اسلام آباد (پاكستان) ميپردازد.

 

متن کامل همه سخنرانيها و پيامها به زودی در "ويژه نامهء دکتر رضا براهني" گردآورده خواهد شد. "بگذار به پشت ميله ها باشم"، با اجازه و تفاهم قبلی با گردانندهء گرامی "کانون سپاس"، در همين شماره فردا آمده است.

 

 

 

 

با سپاس از ضيا افضلی به خاطر اهدای تازه ترين عکسها از جريان اين برنامه به سايت "فــردا" 

 

 

 

 

 

 

 


صفحهء مطالب و مقالات

 

صفحهء اول