© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

داکتر اکرم عثمان

 

داکتر اکرم عثمان

 

 

بررسی زنده گی  و آثار فارسی غالب

 

به قلم بشير سخاورز

 

 

اخيراً کتاب ارزشمندی تحت عنوان «غالب» از لندن برای ما رسيد که از قلم شاعر، نويسنده و ادبيات شناس شناختهء کشور جناب بشير سخاورز تراويده است.

تا جائی که اطلاع داريم اين کتاب بررسی محققانه و موشگافانه در باب زنده گی و آثار فارسی غلب دهلوی شاعر قرن نزدهم هندوستان می باشد.

اين پژوهش دقيق و نفيس در 177 صفحه با حروف خوانا و کاغذ اعلا آراسته شده و تقريباً عاری از اغلاط طباعتی می باشد.

چنانکه خواننده گان ما واقفند جناب سخاورز از چند سال به جمع نويسنده گان مجله و وب سايت «فـــردا» پيوسته اند و مقالات ارزشمند شان در آن دو رسانه با اقبال فراون خواننده ها مقابل شده است.

باری در بارهء جناب سخاورز نوشته بوديم که او افزون بر تحقيقات دامنه دار در عرصه های هنر و ادبيات و ديگر شاخه های علوم بشری، در سه چهار سال اخيرتأليف گران ارج بنامهای «سبزينهء شرقی» و «چند مقاله» به نشر سپرده که اولی گردآمدهء شماری از شعر های اوست و دومی مجموعه ای از نوشته ها يش در زمينه های «تأثير مشورطيت بر شعر ما»، «صعود و نزول سبک هندی» و «وظيفه شعر» می باشد.

بشير ســــخاورز دانش آموختهء فاکولتهء انجنيری کابل است ولی بخاطر علاقهء مفرط به شاعری و نويسندگی به ادبيات روی آورده و اکنون در صدد دريافت درجهء دکتورای زبان فارسی از يکی از دانشگاه های انگستان است.

از همين چند سطر بالا سمت و سوی پژوهش های جديد آقای سخاورز آشکار می شود. اکنون که کتاب جديدش با تحسين و تبجيل ادب دوستان مقابل شده است و ظيفهء خود ميدانيم که ارتجالاً شمه ای در معرفی آن اثر نيز بنويسيم تا فُرست معرفی کامل فراهم آيد.

آقای سخاورز در ديباچهء «غالب» آورده است: "سوال اينجاست که چرا من از تمام شاعران و نويسندگان زبان فراسی، «غالب» را برگزيدم.... نخستين انگيزه بايد شرايط زندگی خودم باشد زيرا که شرايط زنده گی موجب ايجاد آثار ادبی می شوند و نجم الدوله ميرزا اسد الله خان غالب خود دليل عينی است که شعر او چيز ديگری نيست مگر همان تصوير زندگی وی ـ حجری تو در تو ـ فعل و انفعال آشوب و درد، ترکيب نقد و شهد و شراب و زهر ـ معجونی از تلاطم يا تعريفی که خودش از خود کرده بود: «روزنامهء بخت سياه»

 

ما تهيه و مطالعهء اين اثر جالب و خواندنی را به اهل تحقيق و خوانندگان آثار جدی توصيه می کنيم.

 

 

 

 

 


صفحهء شعر و داستان

 

صفحهء اول