© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

معروف کبیری

 

مجیب الله عزیزی                                      فریدون شریفی

 

مجیب الله عزیزی و فریدون شریفی دو هنرجو؛ ذوقیانه موسیقی را دنبال میکنند

 

موسیقی کلایک و سنتی در هرات از گاهشمار پرپیشینهء برخوردار است و با آنکه گونه هایی ازپاپ، امروزه برای خویش جای پای یافته، موسیقی کلاسیک درین شهر همچنان استوار و پابرجاست.

مجیب الله عزیزی یکی از هنرجویانی ست که هم.اره در تلاش است تا موسیقی کلاسیک را دنبال کند و به گونهء ذوقمند رشتهء رباب نوازی را پی گرفته است.

عزیزی که 6 سال است با سازوارهء تاری کلایک"رباب" سر و کار دارد، با آن انس عجیبی گرفته است.

وی مدعی ست که ابتدا آموزش این هنر را نزد پدرش آغازیده و مدتی در پاکستان شاگرد استاد اکرم روح نواز(داماد استاد محمد عمر رباب نواز محبوب و دوران ساز افغانستان) بوده است.

خودش میگوید: "به راحتی میتواند 10 تات را و از هر کدام 5 تا 6 راگ را بنوازد و تا کنون 60 پارچه کلایک را بخوبی اجرا کرده است."

عزیزی موسیقی را علم ساز و آواز میپندارد و مدعی ست که باید با هنر موسیقی پاک زیست و موسیقی را پاس داشت.

وی "تات" را مرکز همایش آهنگ ها و اشکال موسیقی میداند و 10 تات مشهور را اینگونه میشناساند:

1- تات کلیات

2- تات بیروی

3-  تات کهماج

4- تات ماروا

5- تات بهیراو     

6- تات بلاول

7- تات اساوری

8- تات کافی

9- تات پوربی

10- تودی.

مجیب الله عزیزی خواهان تلاش و کوشش نهاد های هنری فرهنگی کشور برای حفظ، رشد و انکشاف موسیقی کلاسیک میباشد.

عزیزی هم اکنون برنامهء ایجاد تحول و تنوع در شیوهء رباب نوازی را روی دست دارد.

همچنان فریدون شریفی که همگرد با عزیزی هنر نوازش طبله را شوقیانه دنبال میکند

شریفی از 15 سال بدینسو به طبله نوازی روی آورده و به گفتهء خودش تشویق دوستان، ویرا به گرایش بدین هنر واداشته است.

او میگوید:"با اینکه در شهر هرات از موجودیت استاد رهنما و رهنمود های سیستماتیک بی بهره بوده، بازهم کوشیده تا از کاروان هنری عقب نماند."

آقای شریفی هم اکنون به نواختن تالهای: تینتال، دادره، گِده، کروا، روپک، جبتال، مغلی، تاپیه، کت تال، و...تسلط دارد. و چه شیرین مینوازد!

فریدون شریفی انگیزهء گرایش به هنر نواختن طبله را همان کشش های ذوقیانهء وی به موسیقی کلاسیک میپندارد.

او با تمام مشکلات دست و پاگیر زندگی، میکوشد هنرش را رها نکند و با دلنمودی خاصی، پیگیر این هنر است.

به باور آقای شریفی، رشد موسیقی کلاسیک در هرات و پایایی آن وابسته به تلاش هنرجویان جوان و ذوقمند هرات است.

پیام وی به همتا هایش و هنر جویان جوان اینست که:

"بکوشند موسیقی را اصولی و علمی فراگیرند، چه بدون استاد هیچکس بجایی نمیرسد."

 وی بدین گمان است که اگر هنر جویان جوان موسیقی کلاسیک را علمی و اساسی فراگیرند، میتوانند در گسترهء موسیقی پاپ هم دستاورد هایی داشته باشند و همزمان اصالت هنری و فرهنگی کشور شانرا حفظ خواهند کرد."

 

 

 


صفحهء مطالب و مقالات

 

صفحهء اول