© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فضل الرحيم رحيم

 

 

فضل الرحیم رحیم 

 بلجیم

 

کانون قلم افغانها و نامهء فــــــردا درگذشت استاد فضل محمد فضلی، هنرمند معروف و محبوب هنر تمثيل و تياتر افغانستان را به بازماندگان آن استاد و جامعهء فرهنگی افغانستان تلسيت می گويد.

 

 

درگذشت استاد فضل محمد فضلی

 

مرحوم استاد فضل محمد فضلی

(عکس از BBC)

 

 

 

 

استاد فضل محمد فضلی یکی از چهره های برجسته ئ رشد و ترویج هنر تمثیل و تیاتیر بدرود حیات گفت.

هنر تمثیل و تیاتر در کشور ما  یک مسله کاملا  بغرنج و پیچیده بوده  است، با وصف  آن دلباخته گان این هنر تلاش کرده اند تا مشعل این هنر را فروزان نگهدارند.استاد فضلی یکی  از چهره های برجسته  رشد و ترویج هنر تمثیل و تیاتر  در کشور ما که سالها قبل در زادگا ه اش شهر قندهار به این هنر رو آورد  و در پنچاه سال حضور فعال اش در صحنه هنر تمثیل و تیاتر توانست  توجه مردم را  به تیاتر و نمایشنامه های رادیوئی و تلویزیونی  جلب کند. فضل محمد فضلی هنر تمثیل را از جانمحمد پلار فرا گرفت و در سال 1340 به استیزئ  پوهنی ننداری راه یافت علاقمندی و پیگیری  وی تا حدی بود  که ف. فضلی دست به قلم برد و خود  به نوشتن نمایشنامه ها پرداخت بعد ها کسب  تجربه و مهارت به وی این  صلاحیت را داد که  به حیث کارگردان حضور فعال یابد. تا اینکه در بخش هنر و ادبیات رادیو و تلویزیون وقت مدیریت نمایشنامه ها را عهده دار شد. استاد فضلی نه تنها در داخل کشور تلاش کرد تا هنر تمثیل و تیاتر به گو شه و کنار  افغانستان راه  خود را باز کند بلکه برای معرفی بهتر رشد این هنر بار ها سفر های به خارج از کشور داشت. چهره ئ صمیمی و آواز پر از طنین محبت استاد فضلی  تکیه گاه ئ  بود برای  همکارانش، ممثلین و شنونده گان آوازش زیرا  وی در دیالوگ ها به ادبیا ت عامیانه  و به اصطلاح به زبان  مردم ارج می گذاشت. ف .فضلی آنچنان  به هنر تمثیل عشق می ورزید که همیشه به غنامندی  و انسجام بیشتر و بهتر این هنر و هنرمندان می اندیشید سال پار در یک مصاحبه اختصاصی  با یکی از رادیو های های خارجی که برای افغانستان  نشرات دارد عدم توجه  دولت را به هنر تمثیل و هنرمندان  جفائ محض خوانده بود. با آنکه ف.فضلی سالها قبل بر سکوی بلند مدارج هنر تمثیل تکیه زده بود و هر کسی که با هنر وی آشنائی داشت وی را در موقف استاد یافته بود سال گذشته رسما لقب استاد به وی داده شد.استاد فضلی بعد درگیری بین گروه های  جهادی در سال 1992راه غربت را به پیش گر فت و به پاکستان رفت  دیار غربت  نتوانست اراده  و دلباختگی  وی را زیر سایه خزان گو نه اش  قرار دهد برعکس  استاد به گوشه ئ  انزوا نرفت بلکه با امید قوی به کاراش در این راستا ادامه داد و در همکاری با رادیوی بی  بی  سی برنامه «زندگی نو، خانهء نو» راپیش برد  بعد از بوجود آمدن حکومت انتقالی  استاد فضلی به کشور بر گشت و به کار  هنر ی اش ادامه داد. درطول حیات  هنری اش استاد نمایشنامه ها داستانهای کوتاه و رادیودرام های را به زبانهای پشتو و دری نوشته است که این همه می تواند در کنار سایر خدمات بر جسته ئ استاد فضلی  به وی هویت فناناپذیر و جاویدان ببخشد.

هرگز نمیرد آنکه دلش زنده  شد به عشق

ثبت است بر جریده ئ عالم دوام  ما

در حالیکه استاد فضل محمد فضلی با تمام توان  تلاش داشت  تا نهاد های فرهنگی  و بویژه بخش تمثیل و تیاتر احیا مجدد گردد مرگ مجال رسیدن به این ارمان مقدس را برایش نداد، بتاریخ 11 اپریل سال روان این نویسنده و ممثل ورزیده ئ کشور ما بدرود حیا ت گفت.

روانش شاد باد!

 

 

 


صفحهء مطالب و مقالات

 

صفحهء اول