© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

داکتر اکرم عثمان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

داکتر اکرم عثمان

 

 


                         فقدان ترانه ساز هنرمندی با درخشش های گونگون

 

 

                        


هفته گذشته استاد شاه ولی ولی ترانه ساز با کوله باری از ترانه های شورآفرین رهسپار سرای باقی شد تا در دیار جاودانگان آفریده هایش را مخلد گرداند و از گزند روزگار در امان بماند.
فراق چنان مردی یک رویداد ساده و متعارف نیست، چه او تنها به خود،خانواده و قوم وقریبش تعلق نداشت، او به تمام ارکان وافراد ملت ما تعلق داشت.
ترانه ساز هنرمندی با استعداد های متفاوت وچشمگیر بود. افزون بر کمپوزیتوری، سازنده تصانیف دلپذیر بود. قریحتی سرشار در شاعری داشت، مهندس ومعمار چیره دست هم بود. او درکار برد آن فنون ، نوآوربود بنای شهر غلغله یکی از کار های ارجناک اوبود که درآن ظرایف هنر معماری مدرن وکلاسیک با استادی تمام به کار رفته و جلوه های خلاقیت استاد ترانه ساز را به اثبات رسانید.
در شاعری عمدتا ترانه سرا وغزل سرا بود ودرمایه های تغزلی طبع آزمایی می کرد و آفریده های ماندگار از خود به یادگار گذاشته است.
آوازخوان حرفه ای نبود ولی صدایش به حدی گیرا، گوش نواز و قدرتمند بود که کمتر هنرمندی به پایش می رسید. شاگردان زیادی به او رجوع می کردند، به اصطلاح دست پیر می گرفتند و به افتخار تلمذ می رسیدند.
«ترانه ساز» فرزند برومند شادروان محمد ولی خان دروازی وکیل سلطنت در عهد اعلیحضرت امان الله خان بود. اما بعداز اینکه والد نامدارش مظلومانه به شهادت رسید او بدترین مصایب نظام حاکم را به جان خرید وبه گوشه های عزلت رانده شدو همین فراز ونشیب آموزه هایی بود که راهش را به درون رازها و رموز های حیات بازکردند وصفات جلیلی را در او باز کردند.
او با زبانی منزه وپرصلابت ، شاگردانش را آموزش داد و توانایی های آنها را بالندگی بخشید.
او قدسیت هنر را ارج می گذاشت و تاآخر عمر از هنرمندان نا پارسا و ناآگاه دوری جست، هرگز به شرک پول پرستی دل نبست ودرویشی وقلندری را پیشه کرد.
او هنرمندی مناجاتی و خراباتی بود و در سفرحضر برای حق و حقیقت پیکار می کرد.
جایگاهش عمر ها در دیده ودل مردم باقی خواهد ماند وهرگز نام بزرگش از خاطره ها زدوده نخواهد شد.
خدا او را بیامرزد که هنرآفرینی کم نظیر بود وتا جان در بدن داشت به تعالی وطنش می اندیشید.
 

    

«»«»«»«»«»«»

 

 

البوم آئيينه از ساخته های ترانه ساز

Real Audio

 


 

ادبی ـ هنری

 

صفحهء اول