© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

داکتر اکـــرم عثمان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

داکتر اکـــرم عثمان

 ســـــويدن

 

 

 

 

به مناسبت بيست و هفتمين سال وفات مير غلام محمد غبار

 

 

 

 

 

بيست و هفت سال و کسری از وفات مشروطه خواه، مؤرخ، مبارز راه آزادی و روزنامه نگار برحستهء وطن ما زنده ياد ميرغلام محمد غبار ميگذرد.

 

او نه فقط نويسندهء زبردست و نقاد چيره دست بود بلکه بهترين سالهای جوانی و ميانسالی اش را در زندان ها و تبعيد سپری کرد و رنج فراوانی را به جان خريد.

 

اکنون که حدود سه دهه از درگذشتش ميگذرد آثار گران ارجش کماکان در ميان ما زندگی ميکند. «افغانستان در مسير تاريخ» تأليف ارجمندش يکی از بهترين و حجيم ترين آثاريست که در بارهء دوره های مختلف تاريخ کشور ما نگاشته شده است.

 

از بدو انتشار آن اثر گرانبار و محققانه هزار ها نفر در شعاع تأثير و تحليل آن کتاب جامع از زوايا و خفايای زندگی گذشتهء مردم ما باخبر شده اند و درجهء وقوف و شناخت شان از سوخت و سخت جامعهء ما افزايش يافته است.

 

غبار با مقالات ارجناکش نسل همروزگارش را به درک هرچه دقيقتر هويت تاريخی و شناسنامهء هرهنگی خلق پيکارجوی ما فراخواند و با آگاهی های ارجدارش به ما ياد داد که مختصات ثقافی و جغرافيايی وطن خويش را به عنوان يک واحد مستقل نيک بشناسيم و حلقات  وصل و پيوند خويش را با ديگر همزبانان و همکيشان خويش کشف کنيم.

 

در تمام مجامع علمی که سخن از تحليل و تحقيق تاريخ ميرود، جايگاه نمام بلند و پر افتخار غبار صدرنشين می باشد.

 

بر روشنفکران ما اعم از هر قشر و قماش و هر تيره و تبار فرض است که به عنوان يک وجيبه و دَين ميهنی از آن بزرگمرد آهنين اراده و نستوه تجليل و تبجيل نمايند و نگذارند که گرد و غبار ايام آن سيمای درخشان را بپوشاند و معروض با نيسان و بی مهری نمايد.

 

 

 

فبروری 2006

يونشاپينگ ـ سويدن

 

 

 

 

 


اجتماعی ـ تاريخی

 

صفحهء اول